سئو تکنیکال چیست؟ اصول سئو فنی به زبان ساده

مقدمه

در اکثر موارد ما سایت را از ۲ جهت سئو می کنیم، یکی سئوی داخلی و دیگری سئوی خارجی. در بحث سئو فنی یا سئو تکنیکال به جنبه های فنی سایت می رسیم، یعنی آنچه برای موتور جستجو، ربات ها و کدها مهم است، به همین دلیل این مدل به سئوی تکنیکال معروف است. و تا حدودی به دانش بیشتری نسبت به سئو داخلی و خارجی دارد.

چرا سئو تکنیکال کم شده است؟

شاید یک دهه پیش یا حتی نزدیکتر سئو تکنیکال بسیار مهم بود، اما امروزه به دلیل استفاده از سیستم های مدیریت محتوا به خصوص وردپرس، این موضوع کمتر مورد بررسی قرار می گیرد، زیرا وردپرس و قالب های آماده آن اکثر موارد فنی سئو را به صورت خودکار حل می کند. اما در برخی موارد برای کارهای تخصصی تر، همچنان لازم است سئو فنی را به صورت دستی انجام دهید.

1. سرعت سایت

مقوله ای که گوگل هر روز به آن حساسیت بیشتری نشان می دهد سرعت بارگذاری سایت است. سایت شما ممکن است به دلیل محتوای خوبش در اولین نتایج گوگل نمایش داده نشود. امروزه برای داشتن یک سایت خوب باید سرعت بارگذاری سایت شما کمتر از ۷ ثانیه باشد. و حتی گاهی کمتر از 5 ثانیه، یکی از مواردی که سئو تکنیکال با آن سروکار دارد، بهینه سازی سرعت سایت است

2. بهینه سازی ساختار سایت

برای اینکه سایت شما در نتایج گوگل دیده شود لازم است ربات ها یا خزنده های گوگل از سایت شما بازدید کنند و از آنجایی که این ربات باید از سایت های زیادی بازدید کند، باید به فکر دادن سریع داده ها و آدرس دهی به آن باشید. مثلا اگر ربات به صفحه شما بیاید و در حین بررسی لینک دیگری در صفحه باشد به آن صفحه خواهد رفت، اما اگر این کار را نکنید ممکن است آن صفحه به خزیدن بعدی موکول شود.

3. فایل Robots.txt

ربات ها مثل اعضای فضول فامیل هستند 🙂 و همه جا می روند و ایندکس می کنند. اگر نمی خواهید صفحه یا موردی ایندکس شود، باید آن را قفل کنید. برای این کار به فایل robot.txt نیاز دارید. با کمک این فایل می‌توانید محدودیت‌هایی را برای خزنده های گوگل تعیین کنید که برخی از صفحات را حتی در صورت مشاهده ایندکس نکنند و در نتایج جستجو نشان ندهند.

4. صفحه 404 و لینک خراب

زمانی که محتوای صفحه ای دیگر در دسترس نیست و کاربر از آن بازدید می کند با خطای 404 یا همان صفحه 404 مواجه می شود که بسیار آزاردهنده است پس اگر به هر دلیلی مجبور به حذف صفحه ای شدید حتما یک تغییر مسیر 301 ایجاد کنید و کاربر را به صفحه دیگری هدایت کنید. با این کار حس بد کاربری که به صفحه شکسته رسیده است را کاهش می دهید.

5. صفحات تکراری

ممکن است بگویید مگر ما دیوانه هستیم که مدام مطالب را کپی کنیم، اما گاهی اوقات این اتفاق ناخواسته می افتد. برای مثال شما یک وب سایت فروشگاهی دارید که یک مدل گوشی موبایل را در رنگ های مختلف به فروش می رساند و ممکن است هر کدام صفحه ای داشته باشند که فقط قیمت و رنگ متفاوتی داشته باشد و …. اگر محتوا تکراری است، می توانید از تگ canonical برای جلوگیری از این اتفاق استفاده کنید.

نتیجه

سئوی تکنیکال به اینجا ختم نمی شود و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که گاهی این موارد را در دسته سئو داخلی قرار می دهد. اشتباه یا درست بودن آن فرقی نمی کند، مهم این است که این مشکلات در سایت وجود نداشته باشد زیرا به دلیل سخت گیری های گوگل می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. هدف این بود که شما را با مقوله سئو فنی آشنا کنیم تا اگر جایی نام آن را شنیدید برایتان عجیب نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا