سئو داخلی چیست؟ تکنیک های طلایی (On Page SEO)

برای سئو کردن یک وب سایت نیاز است یک سری اصول را در داخل و خارج از وب سایت انجام دهیم. سئو داخلی شامل مواردی است که داخل وب سایت شما انجام میشود تا با رعایت کردن آن ها بتوانید در نتایج برتر گوگل قرار بگیرید. در این مقاله میخواهیم در مورد سئو داخلی صحبت کنیم و تکنیک ها و روش های آن را به شما آموزش دهیم.

سئو داخلی چیست؟

هرگونه عملیات بهینه سازی مانند (محتوا، کدنویسی، ساختار، لینک سازی و …) که ما در داخل وب سایت انجام میدهیم سئو داخلی یا On-Page SEO نام دارد. از مهم ترین وظایف شما به عنوان سئوکار این است که موارد فنی داخل وب سایت را بهینه سازی کنید تا هم کاربر تجربه بهتری از سایت شما داشته باشد و هم موتورهای جستجو بتوانند صفحات شما را تجزیه و تحلیل کنند. خود سئو داخلی هم دارای دو بخش است: سئو محتوا و سئو تکنیکال. تا انتهای این مقاله همراه من باشید تا تمام نکات مربوط به سئوی داخلی را به شما آموزش دهم.

چرا سئو داخلی اهمیت زیادی دارد؟

افراد بسیاری را دیده ام که در مورد اهمیت سئو داخلی و سئو خارجی با هم بحث میکنند. عده ای باور دارند که فقط سئوی داخلی مهم است و عده ای معتقدند فقط باید سئو خارجی انجام دهیم تا نتیجه بگیریم. اما چیزی که باید بدانید این است تا زمانی که شما سئو داخلی وب سایتتان را به درستی انجام ندهید، نمیتوانید از سئو خارجی نتیجه مطلوبی بگیرید. بگذارید مثالی بزنم تا بهتر متوجه شوید:

فرض کنید که شما در وب سایت خود یکی از موارد سئو داخلی که بهینه سازی سرعت سایت است را به درستی انجام نداده اید. سایت شما با تاخیر زیادی برای بازدیدکنندگان بارگذاری میشود. حتی اگر رپرتاژهای بسیاری برای سایت خود تهیه کرده باشید و یا وب سایت های بزرگ به شما لینک داده باشند، باز هم موفق نخواهید شد که رتبه خوبی را در گوگل کسب کنید. چرا که وقتی کاربران صفحه شما از طریق گوگل باز کنند و سایت شما تاخیر زیادی برای بارگذاری داشته باشند، کاربران منتظر بارگذاری صفحه نمی مانند و آن را ترک میکنند. حالا بانس ریت شما افزایش می یابد که به ضرر سئوی سایت شما میباشد.

تکنیک های سئو داخلی

خب بهتر است برویم سراغ آموزش سئو داخلی. این بخش بسیار جذاب است. پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

آموزش سئو داخلی

1. عنوان صفحه یا Title

هر صفحه ای که برای وب سایت خود میسازید باید دارای یک عنوان باشد. شما باید از کلمه کلیدی خود در عنوان صفحه استفاده کنید.

به عنوان این صفحه در مرورگر دقت کنید. کلمه کلیدی “سئو داخلی چیست” را در ابتدای آن قرار داده ایم.

اگر عنوان شما با کلمه کلیدی شروع شود بهتر است اما هیچ اجباری در انجام این کار نیست.

نکاتی دیگری را نیز باید در عناوین خود رعایت کنید که عبارتند از:

  • طول عنوان باید حداکثر 60 کاراکتر باشد.
  • سعی کنید از حروف اضافه استفاده نکنید.
  • صفت های جذاب در عنوان خود استفاده کنید.
  • عناوین تکراری برای عنوان خود انتخاب نکنید.
  • از اعداد در عنوان خود استفاده کنید.

2. تگ توضیحات متا یا Meta Description

اگر نتایج گوگل را مشاهده کنید متوجه میشوید که تگ عنوان بیشترین تاثیر را در کلیک کاربر در نتایج دارد. بعد از عنوان، توضیحات زیر آن که توضیحات متا نام دارد، تاثیر زیادی در جذب نرخ کلیک دارد.

باید موارد زیر را در توضیحات متا رعایت کنید:

  • طول توضیحات متا باید حداکثر 160 کاراکتر باشد.
  • اگر کلیدواژه اصلی در ابتدای آن باشد بهتر است.
  • جملات معنادار بنویسید.
  • کلمات کلیدی را در توضیحات متا پر نکنید.
  • سعی کنید متن این قسمت را منحصر از محتوای صفحه بنویسید.

3. نکات سئو URL

آدرس صفحات سایت شما هم در سئو داخلی اهمیت زیادی دارد.

موارد زیر را باید در سئوی url رعایت کنید:

  • بهتر است آدرس شما با حروف انگلیسی و بصورت معنادار نوشته شود. چون سریعتر ایندکس میشود و در لینک سازی بهتر است.
  • بهتر است حروف اضافه در url استفاده نکنید.
  • از – برای جداسازی کلمات استفاده کنید.
  • از حروف بزرگ در url خود استفاده نکنید.
  • طول url شما بهتر است حداکثر 8 کلمه باشد.
  • از کاراکترهای ممنوعه در url استفاده نکنید.
  • بودن یا نبودن .html در انتهای آدرس هیچ اهمیتی ندارد.
  • اگر کلیدواژه در ابتدای آدرس باشد بهتر است.
  • از افعال ساده انگلیسی در آدرس استفاده کنید.

4. تگ های هدینگ (H1 تا H6)

اگر محتوای خود را به خوبی تیتربندی کنید، خوانایی صفحات شما افزایش پیدا میکند و کاربران راحت تر محتوای شما را مطالعه میکنند. علاوه بر جلب رضایت کاربر، اینکار برای افزایش سئو محتوای شما نیز موثر است.

نکاتی که باید در تگ های هدینگ رعایت کنید:

  • هر صفحه سایت شما باید دارای یک تگ H1 باشد.
  • محدودیت در تعداد استفاده از تگ های H2 تا H3 بستگی به محتوا دارد.
  • بهتر است در 1000 کلمه 3 الی 4 بار تگ H2 استفاده شود.
  • متن تگ H1 میتواند با متن Title متمایز باشد.
  • میتوانید در تگ H1 از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

5. بهینه سازی تصاویر

گوگل دارای بخشی به نام Images در نتایج جستجو است. وقتی تصاویر سایت خود را بهینه کنیم، امکان نمایش تصویر در این قسمت برای سایت ما فراهم میشود. علاوه بر این سئو تصاویر به قدرت صفحات سایت شما کمک میکند.

موارد زیر را باید سئو تصاویر رعایت کنید:

  • فرمت تصاویر بهتر است (JPEG | JPG | PNG | GIF) باشد.
  • نام فایل تصاویر باید عبارات انگلیسی باشد و فاصله بین کلمات با – پر شود.
  • عکس را از سایت های دیگر در محتوای خود قرار ندهید.
  • بهتر است حجم تصاویر کمتر از 200 کیلوبایت باشد.
  • در صفحه فرود میتوان از تصاویر تا حجم 500 کیلوبایت استفاده کرد.
  • برای تصاویر خود تگ Alt قرار دهید.
  • در تگ Alt کلمات “تصویر” و “عکس” ننویسید.
  • تگ Title تصویر تاثیری در سئو ندارد و اختیاری است.
  • کلیدواژه اصلی نباید در تگ Alt همه تصاویر باشد.

6. لینک سازی داخلی یا Internal Linking

از لینک های داخلی برای ارتباط بین صفحات استفاده میشود. لینک های داخلی باعث میشوند که کاربران بعد از ورود به صفحات شما، به صفحات دیگر سایت شما سر بزنند و زمان بیشتری در سایت شما بمانند. این موضوع باعث کاهش نرخ پرش و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت شما میشود.

پس بهتر است لینک داخلی در محتواها و صفحات سایت خود قرار دهید. اینکار باعث افزایش اعتبار صفحات دیگر سایت شما نیز میشود.

7. چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density

کلمات کلیدی از ابتدا برای گوگل مهم بود. یادم می آید زمانی، صاحبان وب سایت ها در محتوای خود کلمات کلیدی را پر میکردند. مثلا اگر یک محتوای 1000 کلمه ای مینوشتند، در آن محتوا حدود 50 بار کلمه کلیدی موردنظرشان را قرار میدادند. آن زمان گوگل به اندازه امروز هوشمند نشده بود. اما به مرور زمان و با آپدیت های متعدد و معرفی الگوریتم های جدید، این وب سایت ها از سمت گوگل جریمه شدند.

امروز هم استفاده از کلمات کلیدی در محتوا بسیار مهم است. اما باید دقت کنید که استفاده بیش از حد کلمات کلیدی میتواند نتایج بدی را برای شما به همراه داشته باشد. دقت کنید که درصد استفاده از کلمات کلیدی در متن شما بین 2 تا 5 درصد است. باید کلمات کلیدی را در همه قسمت های محتوای خود استفاده کنید. و در پایان سعی کنید برای کاربر بنویسید نه موتور جستجو.

8. ریسپانسیو بودن صفحات

در این سال ها شاهد گسترش استفاده از گوشی های هوشمند توسط مردم بوده ایم. تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که جستجو با گوشی موبایل بسیار راحت تر از رایانه است. کافی است نگاهی به دور و اطراف خود بیاندازید. همه افراد در حال کار کردن با گوشی خود هستند.

میزان جستجو با گوشی های موبایل سال هاست که از جستجوی دسکتاپ پیشی گرفته است. گوگل نیز این موضوع را خیلی سال پیش متوجه شده بود. به همین دلیل برای سایت هایی که برای موبایل بهینه شده اند ارزش زیادی قائل است.

وقتی سایت شما برای موبایل بهینه نباشد، کاربر مجبور است برای خواندن متون صفحه زوم کند که اینکار اصلا تجربه خوشایندی برای او نیست. گوگل میخواهد به کاربران خود بهترین سایت ها را نمایش دهد. وقتی سایت شما برای موبایل بهینه نباشد، فرصت قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل را از دست میدهید.

9. استفاده از بردکرامپ یا Breadcrumbs

وقتی در صفحات سایت خود بردکرامپ استفاده میکنید، کار را برای بازدیدکننده و گوگل راحت تر میکنید. کاربر با وجود بردکرامپ میتواند بفهمد در کدام قسمت سایت شما قرار دارد. از طرف دیگر گوگل نیز با استفاده از این قابلیت میتواند ساختار سایت شما را تشخیص دهد. بردکرامپ به ناوبری سایت شما کمک زیادی میکند.

10. استفاده از فرمت های مختلف محتوا

وقتی در صفحات و محتوای خود از تصاویر، پادکست، ویدیو، اینفوگرافیک، نمودار و … استفاده میکنید میتوانید کاربر را در صفحه خود نگه دارید یا به اصطلاح میخکوب کنید. استفاده از محتوای چندرسانه ای در سایت باعث افزایش رضایت کاربران از وب سایت شما میشود. علاوه بر این نرخ پرش سایت شما به شدت کاهش می یابد.

11. بهینه سازی انکرتکست ها

متنی که شما در محتوای خود به آن لینک اضافه میکنید انکرتکست نام دارد. چند نکته را باید برای بهینه سازی انکرتکست در سئوی داخلی رعایت کنید که عبارتند از:

  • از کلمات کلیدی خود در انکرتکست ها استفاده کنید.
  • کلمه ای را که به عنوان انکرتکست انتخاب میکنید باید با صفحه ای که به آن لینک شده است مرتبط باشد.
  • همیشه یک کلمه کلیدی را به عنوان انکرتکست استفاده نکنید و آن را تغییر دهید.

12. استفاده از کلمات کلیدی LSI

کیورد استافینگ میتواند باعث کاهش رتبه وب سایت شما شود. برای اینکه کمتر از کلمات کلیدی خود در محتوا استفاده کنید، باید کلمات کلیدی LSI را در متن خود به کار ببرید. این کلمات در حقیقت مترادف و هم معنی با کلمه کلیدی شما هستند و گوگل به راحتی آن ها را تشخیص میدهد و درک میکند. حتی ممکن است شما در کلمات LSi نیز بتوانید رتبه بگیرید.

جمع بندی

سئو داخلی یکی از مهم ترین ارکان سئو هر سایتی است. بدون انجام سئو داخلی، سئو خارجی نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت. متاسفانه بسیاری از سایت ها مخصوصا وب سایت های بزرگ به سئوی داخلی وب سایتان اهمیت نمیدهند. مواردی که در این مقاله اشاره کردم، حتما باید در وب سایت و محتوای خود رعایت کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید میتوانید از خدمات مشاوره سئو آکادمی وندو استفاده کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه من بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا