سئو محتوا چیست؟ (همه چیز درباره Content SEO)

محتوا پادشاه است. احتمالا این جمله را شنیده اید. تولید محتوای باکیفیت یکی از فاکتورهای اصلی سئو است. اما آیا نوشتن و تولید محتوا بدون سئو برای سایت شما کارایی خواهد داشت؟ قعطا خیر. در این روزها که تعداد رقبا بیشتر شده است و اکثر آن ها با سئو آشنا شده اند، شما نیز باید بتوانید سئو محتوای خود را به درستی انجام دهید تا بالاتر از آن ها در نتایج قرار بگیرید. رک بگویم بدون بهینه سازی محتوا نمیتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید.

اما حالا سئو محتوا چیست؟ چه کارهایی باید انجام دهیم که محتوایمان بهینه باشد؟ در این مقاله تمامی نکات سئو و بهینه سازی محتوا را به شما آموزش میدهیم. این آموزش بسیار ساده و قابل فهم است، پس نیازی نیست نگران چیزی باشید، فقط تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

با این 20 نکته محتوای خود را به هیولا تبدیل کنید:

  1. تراکم کلمات کلیدی باید معقول باشد (حدود 3٪ خوب است)
  2. مقاله باید تا حد امکان منحصر به فرد باشد (بدون کپی).
  3. مطالب را بیخود کش ندهید (مفید و هدفمند بنویسید)
  4. کاراکتر مقاله را بالا ببرید (فقط در صورت امکان)
  5. محتوای خود را ماهی یک بار به روز کنید (اگر لینک 1 نیستید)
  6. استفاده از جدول برای نمایش آمار (تصویر نباشد)
  7. لینک های داخلی باید منطقی باشند
  8. از کپی و پیست کردن مطالب از Word در سایت خودداری کنید
  9. ترتیب هدینگ ها را رعایت کنید (H1 موضوع کلی مقاله، H2 عناوین مقاله، H3 عناوین مربوط به H2)
  10. از کلمات کلیدی مترادف استفاده کنید
  11. از پرسش‌های متداول (پرسش‌ها و پاسخ‌ها در انتهای مقاله) استفاده کنید.
  12. از عکس های با کیفیت بالا استفاده کنید (عکس ها باید توصیف عنوان شما باشند)
  13. تگ alt عکس باید نوشته شود
  14. از فرمت webp برای عکس ها استفاده کنید
  15. مشخصات یا details عکس را پر کنید (با فرمت jpg)
  16. حجم و اندازه عکس باید بهینه باشد
  17. اگر می توانید عکس های مقاله خود را خودتان بسازید
  18. از ویدیو در مقاله استفاده کنید
  19. حتما از کدهای اسکیما استفاده کنید
  20. جلب نظر برای مطالب (انتشار آن در فضای مجازی)

 

15 روش تولید محتوای سئو شده

در ادامه این مقاله 15 روش ایجاد محتوای سئو شده و گوگل فرندلی را به شما خواهم گفت.

تولید محتوای سئو شده چیست؟

1. استراتژی تولید محتوا داشته باشید.

حتماً برای محتوایی که تولید می کنید یک استراتژی ایجاد کنید، مثلاً از چه استراتژی برای ایجاد محتوا برای یک کلمه کلیدی خاص یا یک صفحه فرود خاص استفاده کنیم؟ پیلار کلاستر، آسمان خراش، محتوای سبز یا… . کدام استراتژی برای سایت من خوب است؟ باید مشخص کنید.

 

2. کلمه کلیدی خود را به درستی انتخاب کنید.

انتخاب کلمه کلیدی به دلیل جذب بازدیدکنندگان از گوگل و دیده شدن سایت شما در نتایج جستجو حائز اهمیت است و یکی از مهم ترین مراحل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو محسوب می شود.

در واقع، گوگل با استفاده از چگالی کلمات کلیدی متوجه موضوع وب سایت شما می شود. انتخاب کلمه کلیدی مناسب نیاز به زمان و تحقیق دارد، اما نتایجی که به همراه دارد بسیار ارزشمند است. در واقع انتخاب کلمه کلیدی مهمترین بخش سئوی محتوا است.

خودتان را جای کاربر بگذارید

ابتدا کاربران هدف خود را شناسایی کنید و سپس خود را به جای آنها قرار دهید. از خودتان بپرسید اگر بخواهم این محصول را پیدا کنم، چه عبارتی را در گوگل جستجو کنم؟ علاوه بر این می توانید این سوال را از دوستان، اطرافیان و مشتریان فعلی خود بپرسید و نظر آنها را جویا شوید.

رقبای خود را زیر نظر بگیرید

لیستی از رقبای خود تهیه کنید و از وب سایت آنها بازدید کنید تا ببینید چه کلمات کلیدی را هدف قرار می دهند. محتوای آنها را بخوانید و متا تگ های آنها را بررسی کنید تا کلمات کلیدی آنها را پیدا کنید. تحقیق کلمات کلیدی رقبا نه تنها به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی را پیدا کنید که فکرش را نمی کردید، بلکه ایده های جدیدی نیز به شما می دهد.

از یک کلمه کلیدی طولانی استفاده کنید

کلمه کلیدی طولانی به معنای عباراتی با بیش از سه کلمه کلیدی است. اگرچه کلمات کلیدی طولانی کمتر جستجو می شوند، اما عموماً ترافیک مرتبط بیشتری را جذب می کنند، نرخ تبدیل بالاتری دارند و رقابت کمتری برای آنها دارند.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

اگر از Google Ads استفاده می کنید، می توانید از ابزار keywords tools برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید. با استفاده از این ابزار و ابزارهای دیگر مانند Semrush و Raventool می توانید اطلاعاتی در مورد حجم کلمات کلیدی، رقابت در کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مشابه و … جمع آوری کنید.

نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

پس از انتخاب کلمات کلیدی خود، به یاد داشته باشید که عملکرد آنها را بررسی کرده و نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. بررسی کانال های ورودی، نرخ تبدیل، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و … بخشی از امکاناتی است که آمارگیرهایی مانند گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهند.

 

3. در نگارش محتوا، اصول خودتان را داشته باشید.

در اینکه گوگل زبان فارسی و نحوه بیان آن را به طور کامل درک نکرده است شکی نیست اما شما باید به صورت استاندارد این کار را انجام دهید. در متن خود حتما مواردی مثل کاما، دونقطه، نیم فاصله، فاصله و … رو رعایت کنید. شاید گوگل در سال های آینده بیشتر به زبان فارسی توجه کند.

هر محتوا از ساختار خاص و معینی تشکیل شده است. بهتر است این ساختار را در محتوای خود رعایت کنید. ابتدا مقدمه ای در مورد موضوع بنویسید و نیاز مخاطب را در آن نشان دهید و در ادامه متن که بدنه اصلی آن است به کاربر از جنبه های مختلف پاسخ مناسب بدهید تا نیاز او کاملا برآورده شود. در انتهای متن نیز یک خلاصه کلی با یک کال تو اکشن برای راهنمایی کاربر برای مراحل بعدی داشته باشید.

 

4. مراقب کیورد استافینگ باشید!

برخی از سئوکارها کلمات کلیدی را 100 بار در کل متن قرار می دهند تا گوگل بفهمد کلمات کلیدی آنها چیست. امروزه گوگل با الگوریتم های مختلف خود به شدت از این نوع سئوها جلوگیری می کند و جریمه های سنگینی را برای این گونه سایت ها در نظر می گیرد.

 

5. به برند خود لینک ندهید!

دوستان عزیز لطفا اشتباه من را تکرار نکنید و لینک برند (صفحه اصلی) را در تمامی مطالب خود قرار ندهید. اگر دقت کنید، لینک برند در فایل لوگوی هدر، در فوتر و در بردکرامپ صفحات وبلاگ موجود است. این حرکت واقعا بی خودی است …

 

6. بیش از حد لینک در محتوای خود قرار ندهید!

درست است که تعداد لینک خاصی برای درج در صفحات وبلاگ وجود ندارد، اما با توجه به تجربه من سعی کنید بیشتر از 1 تا 5 لینک در مطالب خود قرار ندهید. به خصوص در سایت هایی که در مقالات خود سایدبار دارند.

 

7. زبان نگارش محتوا را مشخص کنید.

قبل از ایجاد محتوا برای سایت خود، باید ببینید که چه زبانی برای کاربران شما مناسب است و سایت شما باید چه لحنی داشته باشد. محاوره ای یا رسمی و …

 

8. محتوا را خودتان ایجاد کنید.

حتماً وقت بگذارید و در مورد موضوع مربوطه مطالعه کنید تا بتوانید با دید باز در مورد آن صحبت کنید و این نوع محتوا بیشترین توجه را از طرف گوگل به خود جلب می کند. به یاد داشته باشید، منحصر به فرد بودن کار هرکسی نیست.

اگر محتوایی دارید که نیاز به به روز رسانی دارد و ممکن است اطلاعات جدیدی در مورد آن منتشر شود، باید همیشه آن اطلاعات جدید را اضافه کنید و آن را به روز نگه دارید تا کاربری که برای خواندن مطالب وارد سایت شما می شود با اطلاعات درستی مواجه شود و سایت شما را ترک نکند. این اتفاق بیشتر در محتواهایی می افتد که در حوزه فناوری است یا تحت تاثیر اطلاعات و اخبار جدید است.

 

9. کال تو اکشن داشته باشید.

یکی از مهم ترین مسائلی که در وبلاگ های ایرانی رعایت نمی شود، درخواست از کاربر برای انجام کاری است. حالا این درخواست می خواهد یک دکمه یا لینک مرتبط باشد. می توانید در وبلاگ فروشگاه خود در مورد یک محصول محتوا ایجاد کنید و به شکلی زیبا به آن لینک دهید.

 

10. به صورت دستی لینک سازی کنید.

با انکر تکست مناسب و تعداد لینک مناسب بین مطالب خود لینک قرار دهید و برای مطالب ضعیف از مطالب برتر خود لینک بگیرید. مانند یک کلونی، برای ورود و خروج ربات های موتور جستجو، در کل محتوای خود روزنه ای قرار دهید.

 

11. از لینک سازی اتوماتیک استفاده نکنید!

برای سایت خود وقت بگذارید و از ابزارهای ساخت لینک داخلی استفاده نکنید. درست است گفتم مطالب را به هم لینک دهید، اما نباید مطالب نامرتبط را به یکدیگر لینک کنید.

 

12. عنوان واقعی بنویسید.

اگر عنوان صفحه خود را طوری بنویسید که همان چیزی باشد که کاربر می خواهد و کاربر کلیک کند، اما ببیند آن چیزی نیست که می خواهد، به سرعت از صفحه شما خارج می شود، در واقع بدون اینکه متوجه شوید سایت خود را نابود می کنید. عنوان خود را بر اساس محتوای صفحه خود واقعی بنویسید، عناوین زرد و نادرست نتیجه ای جز تخریب سایت شما نخواهد داشت. نگران تعداد کلیک های عناوین خود نباشید، مهمتر از کلیک روی لینک شما، اقدام پس از ورود کاربر است.

عنوان اصلی و عناوین داخلی متن را به گونه ای انتخاب کنید که کاربر بداند با مطالعه هر بخش قرار است چه اطلاعاتی به دست آورد. وجود عناوین و زیرنویس های جذاب می تواند کمک زیادی به حفظ کاربر کند و در نهایت تاثیر مثبتی بر سئوی داخلی داشته باشد.

 

13. عنوان مناسب بنویسید.

بهینه سازی سر تیترها

سعی کنید در در ابتدای عنوان اصلی و تایتل خود از کلمه کلیدی استفاده کنید. البته این مورد اختیاری است ولی اگر در ابتدا باشد بهتر است. عناوینی که روی آنها کلیک می شود شامل اعداد، درصدها، جملات سوالی، کلمات انفجاری و پر انرژی مانند موارد زیر است:

  • بهترین گوشی میان رده برند شیاومی با تخفیف ویژه
  • بزرگترین ساندویچ جهان چند متر است؟
  • اگر میخوای 10 کیلو لاغر شی همین الان بزن رو لینک!

 

14. متادیسکرپشن بسیار مهم است.

قسمت توضیحات صفحه شما بسیار مهم است، اصلا از آن به سادگی عبور نکنید. درست است که اگذ خالی باشد گوگل با مطالب خودتان آن را پر میکند ولی این توصیه که بعضی از اساتید میگویند کاملا اشتباه است. توضیحات خود را با کلماتی که در عنوان بالا گفتم بنویسید. سعی کنید از 160 کاراکتر بیشتر ننویسید و 60 کاراکتر نیز برای عنوان خود در نظر بگیرید. توضیحات متا را طوری بنویسید که برای کاربر جذاب باشد.

 

15. تصاویر خود را ویرایش کنید.

اگر چیزی در مورد نرم افزار ویرایش عکس نمی دانید، لطفاً با یک ویرایشگر ساده کار کنید و آن را یاد بگیرید. گوگل به تصاویر منحصر به فرد اهمیت بیشتری می دهد. هر چیزی را که در اینترنت می بینید دانلود نکنید و در سایت خود قرار ندهید. یک کادر قرار دهید، یک متن قرار دهید، کنتراست را تغییر دهید، به طور خلاصه کاری کنید که سئو محتوا خود را قوی تر کنید.

 

جمع بندی نهایی

بسیاری از وب سایت بزرگی را که اکنون مشاهده میکنید با تولید محتوا به موفقیت رسیده اند. اگر سری به آنها بزنید متوجه میشوید که سئو محتوا را به درستی در سایت خودشان رعایت کرده اند. بنابراین برای موفقیت سایتتان، شما هم باید اصول سئوی محتوا را یاد بگیرید و آن ها را رعایت کنید. سعی کردم نکات مهمی را که درباره تولید محتوای سئو شده در اختیار شما قرار دهم. این مقاله را با دقت بخوانید و در وب سایت خود پیاده سازی کنید. اگر سوالی هم دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا