سئو خارجی یا سئو آف پیج چیست؟ (Off Page SEO)

وقتی در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالا میدانید سئو چیست. سئو مجموعه اقدامات و فعالیت هایی است که ما در سایت خود انجام میدهیم تا در موتورهای جستجو مثل گوگل به رتبه های برتر برسیم. احتمالا با این تعریف ممکن است فکر کنید هرکاری که ما برای سئو انجام میدهیم باید به صورت مستقیم در داخل سایت باشد. اما این همه ماجرای سئو نیست. بخشی دیگر که ما باید به آن اهیمت دهیم سئو خارجی یا آف پیج سئو است. در واقع سئو off page اقداماتی است که ما خارج از وب سایت خود انجام میدهیم تا بصورت غیر مستقیم روی سئو اثر بگذارد.

در مقاله سئو داخلی به این موضوع اشاره کردم که بین متخصصان سئو در مورد سئو داخلی و سئو خارجی بسیار اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقند که سئو داخلی موثرتر است و برخی دیگر آف پیج سئو را برتر میدانند. با این حال بهتر است به شما بگویم که هر دو نوع بهینه سازی برای سایت شما مهم و ضروری است. حالا در ادامه برخی از تکنیک های آف پیج سئو را به شما عزیزان معرفی خواهم کرد که با استفاده از آنها میتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

1. ساخت بک لینک

استفاده از بک لینک یکی از رایج ترین روش های آف پیج سئو است. هزینه خرید بک لینک و استفاده از رپورتاژ آگهی در سایت های بزرگ بسیار پر هزینه است، اما بسیاری از مدیران وب سایت ها این هزینه ها را برای بهبود رتبه خود در گوگل متقبل میشوند. شاید به این موضوع دقت نکرده باشید، اما یکی از بهترین روش ها برای ساخت بک لینک، تولید محتوای تخصصی است. وقتی شما مقالات باکیفیت و تخصصی در حوره کاری خودتان منتشر کنید، وب سایت شما به عنوان یک سایت مرجع شناخته میشود. امکان دارد بسیاری از وب سایت های بزرگ از محتوای شما در سایت خودشان استفاده کنند. به سایت MOZ که یکی از بهترین وب سایت های سئو است توجه کنید. این وب سایت با تولید محتوای تخصصی در زمینه سئو توانسته است در زمره بهترین و معتبرترین منابع آموزش سئو در جهان شناخته شود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در لینک سازی بیشتر به سراغ وب سایت هایی بروید که ارتباط موضوعی با سایت شما دارند. مثلا اگر وب سایتی مربوط به آموزش سئو دارید، بهتر است از سایت های آموزشی حوزه دیجیتال مارکتینگ، مخصوصا آن هایی که در زمینه سئو به صورت تخصصی فعالیت میکنند لینک بگیرید.

میتوانید از سایت های دیگر هم لینک بگیرید. این موضوع هیچ مشکلی ندارد، اما تمرکز اصلی شما باید بر روی وب سایت های هم حوزه خودتان باشد. در واقع برای اینکه لینک سازی طبیعی تر باشد باید اینکار را انجام دهید.

 

2. پست مهمان

اگر بخواهیم یک روش رایگان ایجاد بک لینک را به شما معرفی کنیم، قطعا یکی از آن ها استفاده از پست مهمان است. پست مهمان روش رایجی برای ایجاد بک لینک و افزایش بازدید وب سایت است. این روش یکی از روش های مهم آف پیج سئو محسوب میشود.

دقت کنید که باید سایتی را که قرار است پست مهمان را در آن منتشر کنید، به طور کامل بررسی کنید. یکی از مهم ترین کارها، بررسی تعامل شبکه های اجتماعی سایت موردنظر است. هرچقدر تعامل بیشتر باشد، ارزش بیشتر و نتیجه بهتری برای شما به همراه دارد.

 

3. شبکه های اجتماعی

اکنون که در سال 2022 هستیم، کافی است سرتان را بچرخانید و دور و اطراف خود را با دقت ببینید. معمولا اکثر افراد از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند.

ما با استفاده از شبکه های اجتماعی میتوانیم پاسخ بسیاری از سوالات و دغدغه هایمان را پیدا کنیم. شبکه های اجتماعی گاهی برای ما نقش موتورهای جستجو را نیز ایفا میکنند. میتوانیم به راحتی از اخبار و مطالب مهم جهان اطلاع داشته باشیم. شبکه های اجتماعی در سئو تاثیر دارند، اما این تاثیر به صورت غیر مستقیم است.

در شبکه های اجتماعی بسیار راحت تر با مخاطبان خود در ارتباط هستید. میتوانید به راحتی سوالات آن ها را پاسخ دهید و به مخاطبان هدف گسترده ای دسترسی داشته باشید. همچنین استفاده از آنها برای معرفی برندتان نیز بسیار موثر است و میزان آگاهی از برند شما را افزایش میدهد. حتما استفاده از این شبکه ها را در دستور کار خود قرار دهید.

 

4. رپورتاژ آگهی

یکی از روش های لینک سازی که هزینه زیادی هم دارد و تاثیر بسزایی در آف پیج سئو دارد، رپورتاژ آگهی است. در واقع شما باید وب سایت هایی که تبلیغ رپورتاژ را میپذیرند پیدا کنید و محتوایی تبلیغاتی برای آن ها ارسال کنید. در داخل محتوا میبایست لینک هایی را به صفحات مهم وب سایت خود بدهید. این لینک ها بسیار با ارزش هستند و رتبه سایت شما به شدت تحت تاثیر قرار میدهند.

در واقع زمانی که به سایت شما در محتوایی مفید لینک داده میشود، این لینک ها ارزش زیادی خواهند داشت و میتوان گفت بهترین نوع بک لینک برای یک وب سایت محسوب میشوند. البته مواردی نیز هست که باید در رپورتاژ آگهی به آن دقت کنید. مثلا در وب سایت هایی که مرتبط یا نزدیک به حوزه کسب و کار شما هستند سفارش رپورتاژ بدهید. میزان دامین اتوریتی و اسپم اسکور این سایت ها را با استفاده از ابزارهای مختلف مثل MOZ بررسی کنید.

یک مطلب مهم دیگر که از نکات مهم رپورتاژ است، ساختار سایت شماست. زمانی سفارش رپورتاژ دهید که در وب سایت خود محتواهای خوبی را منتشر کرده اید. صفحات فرود مناسبی بسازید و به این صفحات لینک دهید. ترجیحا در ابتدای کار بهتر است در  سایت های متوسط تبلیغ رپورتاژ انجام دهید و بعد از مدتی سایت های بزرگ را نیز انتخاب کنید. نکته آخر اینکه هر وب سایتی که رپورتاژ آگهی میپذیرد، قوانینی را هم در نظر گرفته است. معمولا اکثر وب سایت ها برای محتوای رپورتاژ 1200 کلمه و 3 لینک را میپذیرند. میتوانید این قوانین را قبل از سفارش در سایت موردنظر مشاهده کنید یا با ارتباط گرفتن از آن ها سوال کنید.

 

5. رویدادها

یکی از عواملی که در سئوی خارجی سایت اثربخش است، برگزاری رویداد است. امروزه رویدادهای مختلفی مثل وبینارها در سراسر جهان برگزار میشود که روز به روز هم در حال گسترش است. برگذاری رویداد باعث دیده شدن برند شما، افزایش تعامل و درگیر شدن مخاطب با وب سایت شما میشود.

 

6. ساخت ویدیو و اشتراک آن

احتمالا آپارات را میشناسید؟ این پلتفرم اشتراک ویدیو بازدید روزانه بسیار بالایی دارد و جزو برترین سایت های ایرانی میباشد. شما میتوانید ویدیوهای تبلیغاتی و آموزشی را به صورت مرتب و منظم در این پلتفرم منتشر کنید. همچنین میتوانید در سرویس های اشتراک ویدیو دیگر مانند YouTube، Vimeo نیز فعالیت کنید. استفاده از این پلتفرم ها سئوی آف پیج سایت شما را بهبود میبخشد. همچنین به برندسازی بیشتر وب سایت شما کمک میکند.

 

7. ساخت وبلاگ

هنوز هم کاربران بسیاری وجود دارند که مطالب وبلاگ ها را میخوانند و آن ها را دنبال میکنند. میتوانید از همین حالا در وبلاگ های برتر ایرانی ثبت نام کنید. پس از ثبت نام باید در بازه های زمانی مختلف محتواهایی را در این وبلاگ ها منتشر کنید. دقت کنید که محتوای وب سایت خود را در این وبلاگ ها کپی نکنید. بهتر است یک محتوای یونیک برای آنها بنویسید. در ضمن نیازی نیست که در همه مطالب به سایت خود لینک بدهید. در لینک سازی باید به صورت طبیعی عمل کنید.

 

جمع بندی

شاید این تفکر را داشته باشید که فقط روی سئو داخلی سایت خود کار کنید. اما باید بدانید که بدون سئو آف پیج یا همان سئو خارجی نمیتوانید نتیجه چشمگیری بدست آورید. در واقع از رقبای خود عقب میمانید. کافیست نگاهی به نتایج برتر گوگل بیندازید، همه وب سایت ها دارای اعتبار بالا و فعالیت های سئو خارجی مناسبی هستند. بک لینک های بسیاری از وب سایت های معتبر و هم حوزه خودشان دارند. به طبع شما هم باید مثل آنها و حتی قویتر از آنها عمل کنید. از همه مواردی که در این مقاله توضیح دادم برای افزایش سئو خارجی سایت خود استفاده کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه من بودید.

منبع:

تجربیات شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا