آشنایی با اصطلاحات مهم سئو (50+)

سئو به عنوان یک زمینه بسیار گسترده است، دانستن تمام اصطلاحات مرتبط با آن کار سنگینی است، بنابراین، هدف این آموزش اصطلاحات سئو این است که اصطلاحاتی را در اختیار شما قرار دهد که کاربردی تر هستند و شما را با مفهوم سئو آشنا کند. این آموزش دارای دو بخش است. هر دو بخش به یک اندازه مهم هستند و هر اصطلاحی را که باید هنگام انجام سئو بدانید را پوشش می دهند. بنابراین، درک عمیق، ارتباط خوب با مفاهیم را برای شما آسان تر می کند.

چرا باید اصطلاحات سئو را بدانیم؟

سئو یکی از عوامل اصلی در بالا بردن وب سایت شما در SERP یا نتایج جستجو است. بنابراین، هر چه بیشتر در مورد اصطلاحات سئو بدانید، شانس شما برای استاد شدن در سئو بیشتر خواهد بود. آشنایی با مفاهیم به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید وب سایت یا صفحه وب خود را سئو کنید.

همچنین، اگر در جایی گیر کردید یا وب سایت شما مورد حمله بدافزارها، هکرها قرار گرفت، این اصطلاحات متداول SEO می توانند به شما در خلاص شدن از شر آنها کمک کنند.

در ادامه این آموزش اصطلاحات سئو، 50 اصطلاح مهم سئو ذکر شده است که هنگام انجام سئو باید آنها را انجام دهید. همه از نقطه نظر سئو اهمیت یکسانی دارند.

در اینجا لیستی از مهم ترین و پرکاربردترین اصطلاحات سئو توسط کارشناسان سئو آمده است، بیایید نگاهی بیندازیم:

الگوریتم

این اصطلاح خاص سئو به برنامه ای اشاره دارد که یک موتور جستجو از آن برای خزیدن در صفحات مختلف وب استفاده می کند تا تعیین کند محتوای صفحه با توجه به جستجوی جستجو شده چقدر مرتبط است.

پیشنهاد میکنیم صفحه آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو را مالعه کنید.

سئو داخلی (On Page Seo)

همه موارد سئو که در داخل وب سایت انجام میدهید، سئو داخلی یا on page seo نام دارد. مثلا تولید محتوای سایت یکی از مهم ترین کارهای سئوی داخلی است.

سئو خارجی (Off Page Seo)

همه موارد سئو که در خارج از وب سایت مانند لینک سازی، فعالبت در شبکه های اجتماعی و … انجام می دهید سئو خارجی یا off page seo نام دارد.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

برخی از موارد سئو مانند افزایش سرعت سایت، اسکیما گذاری، ساخت نقشه سایت و … تخصصی هستند و به دانش فنی نیاز دارند که در اصلاح به آن ها سئو تکنیکال گفته میشود.

سئو کلاه سفید (White Hat Seo)

اگر فعالیت های سئو شما بر اساس قوانین گوگل و اصولی انجام شود، در واقع شما از روش کلاه سفید استفاده کرده اید. این روش نیازمند صبر و حوصله بیشتری نسبت به روش کلاه سیاه است و البته که در کلاه سیاه اگر گوگل متوجه خطای شما شود جریمه هم به دنبال خواهد داشت.

سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo)

یک اصطلاح بسیار مهم در سئو است. سئو کلاه سیاه، تکنیک های غیرقانونی سئو است که برای افزایش رتبه وب سایت استفاده می شود. این تکنیک‌ها می‌توانند به طور موقت رتبه شما را افزایش دهند، اما در دراز مدت مفید نیستند و در صورت شناسایی توسط الگوریتم موتورهای جستجو می‌توانند باعث جریمه شوند.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat Seo)

این روش در حقیقت مابین روش کلاه سفید و کلاه سیاه است. یعنی شما همزمان با انجام روش های کلاه سفید از برخی روش های غیرقانونی، البته به صورت حرفه ای و پراکنده استفاده میکنید تا وب سایت شما سریعتر رتبه بگیرد.

سئو محلی (Local Seo)

اگر شما به دنبال خدماتی در گوگل باشید مثلا رستوران، زمانیکه در گوگل جستجو میکنید گوگل رستوران هایی را به شما نمایش میدهد که متناسب با موقعیت جغرافیایی شما است. در واقع این نتایج به لطف الگوریتم کبوتر گوگل اتفاق افتاده است و سئو محلی نام دارد. سئو محلی تاثیر بزرگی در نتایج گوگل گذاشت و بسیاری از وب سایت ها را به رتبه اول گوگل رساند.

سرپ (Serp)

هنگامی که عبارتی را در گوگل سرچ میکنید، یک لیست از 10 سایت در صفحه به شما نشان داده میشود. این صفحه به اصطلاح serp نامیده میشود که مخفف search engine result page یعنی صفحات نتایج جستجو است.

فهرست (Index)

پایگاه داده ای است که توسط موتورهای جستجوی مختلف برای رتبه بندی وب سایت ها با در نظر گرفتن الگوریتم های یک موتور جستجوی خاص استفاده می شود.

NO-INDEX

شما میتوانید برای از صفحات وب سایت خودتان را از گوگل مخفی کنید. اگر کمی دانش برنامه نویسی داشته باشید میتوانید با اضافه کردن قطعه کدی در ابتدای هر صفحه، آن را از دید گوگل مخفی کنید و به ربات های گوگل اجازه خزیدن ندهید. در واقع شما قابلیت No-Index را به صفحه اضافه کرده اید.

خزنده (Crawler)

خزنده یا کراولر یک برنامه رباتیک خودکار است که از وب سایت شما بازدید می کند تا آن را رتبه بندی / ایندکس کند. به عنکبوت نیز معروف است. تمام قسمت های وب سایت شما از جمله محتوا، لینک ها، برپسب ها و … را بررسی میکند و با توجه به الگوریتم های گوگل رتبه بندی میکند.

Crawl Budget

خزنده گوگل در هر ماه میزان متفاوتی را برای خزیدن در سایت ها انجام میدهد. ممکن است برای سایتی عمل خزیدن در ماه 5 بار باشد و برای سایت هزاران بار. این میزان نسبت به کیفیت و تعداد محتوا و همچنین قدرت و اعتبار سایت بستگی دارد. در حقیقت Crawl Budget میزان یا بودجه خزش یک وب سایت است.

محتوای تکراری (Duplicate Content)

محتوای تکراری برای سایت شما سم است. گوگل الگوریتم های بسیاری را جه شناسایی و جریمه محتوای تکراری منتشر کرده است. از سایت های دیگر کپی نکنید و حد المقدور محتوای صفحات سایت خودتان را متفاوت بنویسید. در صورتی که مطالب شما کپی باشد گوگل آن ها را به عنوان Duplicate Content در نظر میگیرد.

پنالتی گوگل

مجازات گوگل برای سایت های متخلف پنالتی نام دارد. اگر از تکنیک های کلاه سیاه استفاده میکنید، در صورتی که گوگل متوجه شود به سرعت سایت شما را جریمه میکند. ممکن است دیگر شما در کلمه کلیدی مورد نظر افت رتبه را مشاهده کنید و یا از نتایج گوگل حذف شوید. خروج از پنالتی گوگل بسیار دشوار و زمانبر است. پس سعی کنید موارد سئو را به طور اصولی در وب سایت خود پیاده کنید.

تگ ALT

از آنجایی که موتورهای جستجو تصاویر را درک نمی کنند، لازم است توضیحاتی در مورد آنها اضافه شود تا زمینه تصویر را درک کند که به عنوان برچسب یا تگ آلت شناخته می شود. خزنده تنها در صورتی تصویر شما را ایندکس می کند که تصویر دارای برچسب هایی باشد.

انکر تکست (Anchor Texts)

هر کلمه یا کلماتی را که شما به یک وب سایت دیگر لینک میکنید انکرتکست نام دارد. افراد معمولاً کلمات کلیدی مرتبط را به عنوان انکرتکست خود اضافه می کنند. همچنین انکرتکست به فهرست (ایندکس) شدن وب سایت شما کمک می کند.

لینک (Hyperlink)

لینک ها اساساً پیوندهایی هستند که شما را از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگری از همان وب سایت یا صفحات وب متفاوت می برند. هایپرلینک ها یا ورودی یا خروجی هستند. لینک های داخلی در صفحات مختلف یک وب سایت وجود دارند.

لینک های شکسته (Broken Links)

لینک های شکسته به خطای 404 اشاره می کنند. خطایی که معمولا اعلام میکند “این صفحه پیدا نشد.” این مورد زمانی اتفاق می افتد که یک آدرس (URL ) نادرست توسط مالک وب سایت وارد شده باشد یا مالک وب سایت صفحه وب حاوی آن لینک را حذف کرده باشد.

لینک فالو و نوفالو (Follow And Nofollow)

لینک ها در صفحات سایت با تگ a ساخته میشوند. تگ a مشخصه هایی مانند href، title و … دارد. یکی از مشخصه های مهم این تگ rel نام دارد که میتواند دو مقدار فالو و نوفالو بگیرد.

لینک های فالو در نزد گوگل ارزش بیشتری دارند. با قرار دادن فالو شما لینک موردنظر را تایید میکنید و به گوگل میگویید که این لینک را نیز دنبال کند. در واقع مقداری از اعتبار سایت خود را به سایت لینک شده میدهید. مقدار نوفالو هم به گوگل میگوید که سایت لینک شده را دنبال نکند. اگرچه باید تاکید کنیم که لینک نوفالو هم ارزشمند است.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

این یکی از ابزارهای آنلاین گوگل است که به تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، نرخ جذب، قابلیت اطمینان محتوا کمک می کند و بسیاری از ویژگی های دیگر را ارائه می دهد که از نقطه نظر سئو مفید هستند.

گوگل ادوردز (Google Ad Words)

این یک ابزار آنلاین رایگان ارائه شده توسط گوگل است که به ایجاد، ارسال و ردیابی کمپین های تبلیغاتی برای وب سایت شما کمک می کند. در واقع همان تبلیغات گوگل است که معمولا در برخی از کلید واژه ها در ابتدا یا انتهای لیست جستجو نمایش داده میشود.

سرچ کنسول (Google Search Console)

سرچ کنسول گوگل نیز ابزار آنلاین گوگل است که دارای ویژگی های شگفت انگیزی مانند نظارت بر وب سایت ها، خطاهای ایندکس شدن، لینک های شکسته و … است. یک راهنمای کامل برای ساخت و سئوی یک وب سایت است.

گوگل ترند (Google Trends)

گوگل ترند ابزاری است که به پیدا کردن موضوعاتی که در حال حاضر محبوب یا به اصطلاح ترند هستند کمک می کند. همچنین دارای ویژگی مقایسه کلمات کلیدی مختلف است که در مکان های مختلف استفاده می شود.

AMP

یک تکنولوژی جدید است که برای افزایش سرعت سایت و بهبود صفحات موبایل ایجاد شده است. وقتی از amp در صفحات سایت خود استفاده میکنید، در حقیقت صفحه شما در دیتابیس گوگل ذخیره میشود و زمانیکه کاربر به سایت شما مراجعه کند، وب سایت شما با سرعت بیشتری لود میشود. برای استفاده از این قابلیت حتما از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

کلمه کلیدی (Keyword)

کلمات کلیدی منبع اصلی برای شناسایی نوع وب سایتی هستند که به دنبال آن هستید. هنگامی که برخی از وب سایت ها را با کلمات کلیدی جستجو می کنید، تنها وب سایت هایی در نتایج جستجو (SERP) ظاهر می شوند که با کلمات کلیدی جستجو شده توسط شما مرتبط باشند.

کلمات کلیدی دم بلند (Long Tail keyword)

برای موفقیت در سئو، در ابتدا شما باید کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید. اگر در همان ابتدای کار کلمات کلیدی تک کلمه ای و سخت انتخاب کنید، رسیدن به هدف برای شما دشوار خواهد بود. بنابراین باید کلمات کلیدی دم بلند یا لانگ تیل انتخاب کنید. برای مثال آموزش اینستاگرام یک کلمه کلیدی معمولی است ولی آموزش اینستاگرام برای مبتدیان یک کلمه کلیدی دم بلند است.

Lsi Keyword

کلمات کلیدی lsi کلماتی هستند که هم معنی و مشابه کلمه کلیدی اصلی شما هستند. مثلا برای کلمه کلیدی سئو تصاویر، میتوان بهینه سازی تصاویر، سئو عکس و … را در نظر گرفت و در محتوا و صفحه ای که راجع به آن نوشته میشود استفاده کرد.

پر کردن کلمات کلیدی/هرزنامه (Keyword stuffing/spamming)

مجموعه ای از کلمات کلیدی نامناسب و نامربوط با چگالی بالا هستند که عمداً برای جذب خزنده به خزیدن صفحه به منظور کسب رتبه بالاتر استفاده می شوند. در واقع استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و پر کردن صفحه از تکنیک های منفی سئو میباشد.

نرخ پرش (Bounce rate)

نرخ پرش اصطلاحی است که برای بازدیدکنندگانی که از یک صفحه وب سایت بازدید می کنند و بدون بازدید از صفحه دیگر، وب سایت را ترک می کنند استفاده می شود. این میزان به دلخواه بازدیدکننده افزایش یا کاهش می یابد. یک محتوا می تواند برای برخی از بازدیدکنندگان مهم باشد در عین حال محتوا ممکن است برای برخی دیگر از بازدیدکنندگان فایده ای نداشته باشد. بانس ریت یک عامل رتبه بندی غیر مستقیم است.

نرخ کلیک (CTR)

اطلاعاتی در مورد درصد افرادی که پس از دیدن تبلیغ شما روی آن کلیک کرده اند را ارائه می دهد. فرمول محاسبه درصد آن این است: تعداد کل کلیک‌های ارگانیک تقسیم بر تعداد کل نمایش‌ها و سپس ضرب آن در 100.

صفحه فرود (Landing page)

لندینگ پیج صفحه ای است که بازدیدکننده پس از کلیک بر روی پیوندی که در SERP ظاهر می شود به آنجا می رسد. این صفحه به عنوان صفحه اصلی وب سایت شما نیز شناخته می شود. یک صفحه لندینگ کاربر پسند و جذاب، باعث ایجاد علاقه در ذهن بازدید کننده می شود و این همان چیزی است که هر متخصص سئو باید به آن توجه داشته باشد.

لینک بیلدینگ (Link Building)

لینک بیلدینگ یک فرآیند طولانی برای به دست آوردن لینک از وب سایت های دیگر برای افزایش امتیاز سئو است. در واقع لینک بیلدینگ روشی برای افزایش اعتبار و برندینگ وب سایت شما است. لینک بیلدینگ به جلب اعتماد خوانندگان و همچنین موتور جستجو کمک می کند و اعتبار دامنه وب سایت شما را افزایش می دهد.

جستجوی ارگانیک (Organic Search)

این اصطلاح سئو به جستجوی طبیعی اشاره دارد که بر روی نتایج گوگل (SERP) بر اساس محتوای مرتبط موجود انجام می شود. این نتایج زمانی ظاهر می شوند که کلمات کلیدی مرتبط با محتوا جستجو شوند. این دقیقا برعکس جستجوی پولی (گوگل ادوردز) است که بر اساس مبلغی که برای کمپین خود پیشنهاد می دهید ظاهر می شود.

رتبه صفحه (Page Rank)

پیج رنک به تکنیک اندازه گیری اشاره دارد که توسط هر موتور جستجو برای قضاوت در مورد وب سایت انجام می شود. موتور جستجو بر اساس پرس و جو جستجو شده توسط کاربر، به وب سایت بر اساس کیفیت و ارتباط محتوا رتبه ای در نظر میگیرد. رتبه بالاتر به معنای محبوبیت بالاتر آن وب سایت است.

تغییر مسیر 301 (Redirect 301)

این وضعیتی است که به موتور جستجو می گوید که محتوای صفحه وب به آدرس دیگری منتقل شده است. URL ممکن است در همان صفحه یا در صفحه دیگری وجود داشته باشد. این تغییر مسیر برای جذب ترافیک از صفحه وب قدیمی به صفحه وب جدید استفاده می شود.

تغییر مسیر 302 (Redirect 302)

این یک تغییر مسیر است که به طور موقت برای هدایت کاربر به مکان دیگری در حال حاضر استفاده می شود. افراد زمانی از آن استفاده می‌کنند که وب‌سایت‌شان برای برخی از کارهای تعمیر و نگهداری از کار افتاده یا در حال انجام برخی به‌روزرسانی‌ها است.

بازگشت سرمایه (ROI)

این یک اصطلاح SEO است که برای محاسبه سود یا زیان ناشی از هر سرمایه گذاری انجام شده در تبلیغ وب سایت یا تجارت شما استفاده می شود.

وب سایت واکنش گرا (Responsive Website)

وب سایتی که بدون در نظر گرفتن اندازه و شکل دستگاه در هر صفحه نمایشی به طور صحیح نمایش داده میشود. اندازه های مختلف فونت، استایل ها، بارگذاری صفحه با توجه به دستگاه های مختلف باید در طراحی یک وب سایت در نظر گرفته شود.

Splog

Splog از دو کلمه تشکیل شده است: SPAM و BLOG. این یک تکنیک سئو سیاه است. یک وبلاگ اسپم است (یعنی توسط ربات ها ایجاد شده است) که دارای محتوای جعلی و کپی از سایت های است. در واقع برای درآمدزایی از موتورهای جستجو ایجاد شده اند.

صفحه وب استاتیک (Static Web Page)

صفحه ای بدون محتوای پویا که به این معنی است که نمی توانید چیزی را در آنجا تغییر دهید. این بیشتر یک صفحه قابل خواندن و بدون دکمه کال تو اکشن یا CTA است.

زیر دامنه (Sub-domain)

این اصطلاح سئو به بخشی از دامنه اشاره دارد که در دامنه اصلی موجود است.

مثال- https://www.wendo.ir/ – دامنه اصلی

https://www.data.wendo.ir/ – زیر دامنه

دید یا قابلیت مشاهده (Visibility)

موقعیت یک وب سایت را در SERP نشان می دهد. یک وب سایت بر اساس ارتباط و کیفیت محتوا در هر موتور جستجو رتبه خاصی را به خود اختصاص می دهد. موقعیتی که در آن یافت می شود به عنوان قابلیت مشاهده وب سایت شناخته می شود.

افیلیت (Affiliate)

در افیلیت مارکتینگ شما باید محصولات یا خدمات مورد نظر یک وب سایت را بفروشید تا بتوانید حق کمیسیون فروش خودتان را دریافت کنید.

Authority

به الگوریتم هایی اشاره دارد که موتور جستجو برای دسترسی به وب سایت ها به منظور رتبه بندی آنها استفاده می کند. در واقع اتوریتی بیانگر میزان اعتبار و اقتدار سایت شما است.

دارای دو بخش است: Page Authority و Domain Authority.

پنهان کاری (Cloaking)

این اصطلاح سئو به یک تکنیک سئو کلاه سیاه اشاره دارد که در آن محتوای ارائه شده به کاربر و محتوای ارسال شده به خزنده موتور جستجو متفاوت است. این کار جهت فریب دادن موتور جستجو برای کسب رتبه بالاتر انجام می شود.

تبدیل (Conversion)

دستیابی به یک هدف قابل اندازه گیری در وب سایت مانند فروش آنلاین، ثبت نام و غیره به عنوان تبدیل شناخته می شود.

نرخ تبدیل (Conversion rate)

نرخ تبدیل عبارتست از تعداد افرادی که نسبت به کل مخاطبان شما هدف موردنظر شما را انجام میدهند. مثلا اگر از 1000 نفر کاربر سایت شما 200 نفر محصول شما را خریداری کرده باشند، نرخ تبدیل شما 20 درصد خواهد بود.

خوراک (Feed)

فید در واقع یک چکیده خلاصه از صفحات سایت شما است که در آن تمامی تصاویر، لوگوهای تبلیغاتی و پست های مشابه و … حذف شده اند. یعنی متن همان صفحه را به صورت ساده به کاربر نمایش میدهد.

خلاصه

تا اینجا 50 اصطلاح سئو را به شما آموزش دادیم تا درک کاملی از زمینه سئو به دست آورید. هنگامی که این اصطلاحات را به طور دقیق یاد گرفتید، باید به فاکتورهای رتبه بندی سئو توجه کنید، زیرا مهم نیست که چند اصطلاح را بدانید، اگر عواملی را که در کسب رتبه در گوگل نقش دارند به دقت دنبال نکنید، دیگر نمی توانید به روشی مناسب بهینه سازی را انجام دهید.

همین حالا صفحه جامع آموزش سئو ما را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا