نرخ پرش چیست؟ Bounce Rate چه تاثیری در سئو دارد؟

بانس یا پرش زمانی اتفاق می افتد که کاربر وارد سایت ما شده و بدون تعامل سایت را ترک کند.

بانس ریت یا نرخ پرش در واقع نسبت کاربرانی است که بدون تعامل سایت ما را ترک می کنند در مقایسه با تعداد کل کاربرانی که وارد سایت ما می شوند.

در واقع اگر در 24 ساعت گذشته 200 کاربر وارد سایت ما شوند، 40 نفر از آنها برای چند ثانیه به صفحه اصلی سایت نگاه کنند و سپس سایت را ببندند، نرخ پرش سایت ما در 24 ساعت گذشته 20 درصد خواهد بود.

 

آیا نرخ پرش روی سئو تاثیر می گذارد؟

نه! گوگل بارها اعلام کرده است که نرخ پرش یک عامل رتبه بندی سایت نیست. زیرا این عوامل به راحتی قابل دستکاری هستند و معیار مناسبی برای بیان عملکرد صفحه نیستند. علاوه بر این، میزان پرش برای صفحات می تواند بر اساس هدف آنها متفاوت باشد.

به عنوان مثال، مقدار این پارامتر برای صفحه دسته بندی فروشگاه آنلاین احتمالاً بسیار کمتر از صفحه یک سایت خبری است که زمان بازی تیم ملی را اعلام می کند.

در حالت اول کاربر روی محصول کلیک کرده و وارد صفحه محصول می شود و در حالت دوم فقط بازی را می بیند و از صفحه خارج می شود. در حالت دوم، صفحه نیازهای کاربر را برآورده می کند و نرخ پرش نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش عملکرد صفحه باشد.

اما این توضیحات نباید شما را گمراه کند. زیرا نرخ پرش به طور غیر مستقیم بر روی سئو موثر است و نادیده گرفتن آن می تواند خطرناک باشد! حتما باید بررسی کنید که چرا کاربران بدون تعامل یا اقدامی سایت را ترک می کنند و در صورت وجود مشکل در اسرع وقت آن را برطرف کنید.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین عوامل در سئو سایت سرعت سایت است. خوب تصور کنید اگر سایت شما کند باشد یا صفحات آن کند لود شوند، طبیعتا بانس ریت شما بالاتر خواهد بود و این نشان می دهد که سئوی سایت شما خوب نیست.

 

تفاوت بانس ریت (Bounce Rate) و نرخ خروج (Exit rate)

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

در بسیاری از سایت ها، این 2 اصطلاح یا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند یا کاملاً اشتباه شناخته می شوند. فرض کنید وارد سایتی می شوم و پس از خواندن مقاله ای به صفحه دیگری از همان سایت می روم و مقاله دیگری را می خوانم و از سایت خارج می شوم. صفحه دومی که از آن خارج شدم exit rate است. یعنی وقتی می گوییم نرخ خروج یک صفحه زیاد است یعنی آخرین صفحه بوده و کاربر با دیدن این صفحه سایت را بسته است.

نرخ پرش به این معنی است که اگر کاربر بدون رفتن به صفحه دیگری وارد سایت شما شود، سایت را می بندد و از همان صفحه خارج می شود. این عمل Bounce Rate نام دارد که برای سایت مفید نیست و امتیاز منفی محسوب می شود.

 

دلایل افزایش بانس ریت چیست؟

1. کندی سایت

وقتی برای دسترسی به محتوا یا خرید محصول وارد سایتی می شوید، هیچ چیز وحشتناک تر و آزاردهنده تر از کندی سایت و بارگذاری لاک پشتی صفحه مورد نظر نیست. بنابراین بهتر است به فکر سرعت بارگذاری صفحات سایت باشید و با ترفندهای مختلف این مقدار را به کمترین حالت ممکن کاهش دهید.

2. محتوای غیر مفید و غیر جذاب

حتی اگر سرعت سایت شما عالی باشد و مخاطب احساس کند محتوایی که ارائه می کنید ارزشی ندارد و برایش جذابیتی ندارد، بلافاصله سایت شما را ترک کرده و به سایت همسایه می رود! محتوای صفحه مورد نظر نه تنها باید از نظر غنای اطلاعات و تصاویر جذاب و کاربردی باشد، بلکه باید گره ای از مشکلات مخاطب را باز کند.

3. مشکلات فنی و خطای 404

فرض کنید کاربر مشتاقانه وارد سایت شما می شود تا به خواسته خود برسد، اما مدام خطای 404 دریافت می کند و صفحه مورد نظر خود را پیدا نمی کند. از طرفی به دلیل مشکلات فنی دیگر ممکن است خطاهای دیگری نمایش داده شود که نتیجه ای جز خروج کاربر از سایت نداشته باشد.

4. اشتباه در انتخاب عنوان و توضیحات متا

هیچ چیز به اندازه یک عنوان و توضیحات خوب نمی تواند نرخ کلیک لینک مورد نظر شما را برای رسیدن به صفحات سایت افزایش دهد. حال تصور کنید عنوان و متای توضیحاتی که انتخاب کرده اید فقط برای جذب مخاطب باشد و ربطی به محتوای اصلی صفحه نداشته باشد. بدون شک کاربر خیلی زود ناامید شده و سایت را ترک خواهد کرد.

5. لینک دادن اشتباه و بیش از حد

برخی فکر می کنند به بهانه سئو باید مدام در حال لینک سازی باشند تا مخاطب بتواند وارد چندین صفحه شود تا به محتوای مورد نظر خود برسد. اما این همیشه درست نیست. زیرا اولاً مخاطب را سردرگم می کند و باعث عدم ادامه بازدید می شود و ثانیاً تعداد این لینک های خروجی باعث می شود کاربران کم کم صفحات قبلی را فراموش کنند.

6. رابط کاربری ضعیف (UI) و تجربه کاربری (UX).

رابط کاربری (UI) یا طراحی سایت بسیار مهم است و هر چه جذابتر باشد بدون شک کاربران بیشتر به جستجو در سایت شما تمایل پیدا می کنند. اما تصور کنید فونت ناخوانا و نامناسب، عناصر بصری زشت و استفاده از رنگ های نامربوط چقدر می تواند چشم کاربران را آزار دهد. اما بیشتر از رابط کاربری، این تجربه کاربری است که بسیار مهم است. هر چقدر هم که صفحات شما خوب طراحی شده باشند، اما کاربر نتواند سریع و راحت به چیزی که می خواهد برسد، تجربه بدی خواهد داشت و باید سایت شما را ترک کند.

 

جمع بندی نهایی

نرخ پرش یک عامل مهم است اما خطرناک نیست. جالب است بدانید که نرخ پرش آنقدر که فکر می کنید روی رتبه سایت تاثیر منفی ندارد. برخلاف تصور، بسیاری از مردم فکر می کنند که نرخ پرش پایین نشانه موفقیت در سئو است، اما اینطور نیست. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم این عامل به طور غیرمستقیم روی سئو تاثیر می گذارد. بنابراین بررسی آن و نظارت بر آن برای سئو سایت مهم است. نکات افزایش بانس ریت را در سایت خود حتما بررسی کنید تا در روند سئو سایت شما مشکلی ایجاد نشود.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا