کیورد استافینگ چیست؟ راه های جلوگیری از keyword stuffing

نمایش ویدیو درباره کیورد استافینگ

گاهی اوقات مقاله هایی را در برخی از سایت ها میبینیم که دائما در متون خود کلمات کلیدی را استفاده کرده اند. در حقیقت وقتی مقاله را با دقت میخوانید، متوجه میشوید نویسنده مقاله را طوری نوشته است که برای موتورهای جستجو بهینه باشد. منظره ای نه چندان جالب در ذهن شما تداعی میشود که مقاله روبرو فقط برای رتبه گرفتن نوشته شده است و احتمالا هیچ دانشی مفید در اختیار شما قرار نمیدهد.

خب این سایت ها معمولا از روش کیورد استافینگ برای نوشتن مقالات خودشان استفاده میکنند.

کیورد استافینگ چیست؟

زمانی که موتور جستجوی گوگل شروع به فعالیت کرد، هنوز الگوریتم هایش به اندازه امروز معرفی نشده بودند. در واقع گوگل ابتدایی بسیار ضعیف بود. در آن زمان، گوگل برای سایت هایی که کلمات کلیدی را در محتوای خود تکرار میکردند قائل بود.

این موضوع باعث میشد شما صفحاتی عجیب را در صفحه اول گوگل ببینید. مثلا صفحه ای 2000 کلمه ای که 100 بار کلمه کلیدی موردنظر شما در آن تکرار شده بود. معمولا این مقالات برای فریب گوگل نوشته میشد و نیاز کاربر در آن زمان برای مدیران و صاحبان سایت ها اهمیتی نداشت.

این به اصطلاح (باگ گوگل) فرصتی برای وبمستران شده بود تا بتوانند به راحتی در کلمه های کلیدی موردنظرشان به صفحه اول گوگل برسند. به مثال زیر توجه کنید.

وب سایت ما در زمینه فروش بهترین گوشی های موبایل فعالیت میکند. میتوانید بهترین گوشی های موبایل را از سایت ما، همین حالا خریداری کنید. اگر میخواهید بهترین گوشی های موبایل را با گارانتی معتبر خریداری کنید، موبایل استور بهترین گزینه برای شما است. در ضمن میتوانید برای خرید بهترین گوشی های موبایل با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

دقت کنید که در متن بالا چقدر کلمه کلیدی را تکرار کرده ایم. این کار یعنی کیورد استافینگ. براحتی میشد با این روش به صفحات اول گوگل رسید.

 

تَه این جاده کجاست؟

آیا استفاده از کیورد استافینگ کار درستی است؟

آیا واقعا استفاده از کیورد استافینگ میتواند سرنوشت خوبی را برای سایت ما رقم بزند؟ آیا این روش ما را در مسیر درست سئو قرار میدهد؟

برای پاسخ به این سوال باید نظر گوگل را در این مورد بدانیم:

استفاده از تکنیک کیورد استافینگ موجب نارضایتی کاربران شما میشود. گوگل هم به همین دلیل رتبه این گونه صفحات را پایین می آورد. روی محتوای خود تمرکز کنید و سعی کنید ابتدا رضایت کاربران را جلب کنید. برای کاربر بنویسید نه گوگل. به اندازه از کلمات کلیدی در محتوای خودتان استفاده کنید.

حقیقت این است که باید هشدار گوگل را در مورد Keyword Stuffing جدی بگیرید. درست است که شما میتوانید با برخی از تکنیک های کلاه خاکستری گوگل را فریب دهید، اما در این مورد هرگز گوگل را امتحان نکنید.

خب وقتی گوگل متوجه این روش شد چه کاری انجام داد؟

برای جلوگیری از این روش، سه الگوریتم فلوریدا، پاندا و مرغ مگس خوار را معرفی کرد. باید بسیار مراقب باشید تا توسط این الگوریتم ها جریمه نشوید.

 

روش های کیورد استافینگ که موجب پنالتی سایت شما میشود

حالا میخواهم مواردی را بنویسم که استفاده از آن ها برای سایت شما خطرناک است. هدفم این است که این موارد را بدانید تا به اشتباه از آن ها در سایت خود استفاده نکنید.

1. کلمات کلیدی را بی رنگ نکنید

برخی از افراد در نقاط مختلف سایت کلمه کلیدی را به رنگ پس زمینه یا بی رنگ قرار میدهند. با اینکار میخواهند کاربران این کلمات را نبینند و قرار دادن آنها صرفا برای گوگل است.

یک روش خطرناک دیگر پنهان کردن کلمات کلیدی در پشت تصاویر است که توصیه میکنیم هرگز اینکار را انجام ندهید.

2. در تگ Alt بیش از حد کلمات کلیدی را تکرار نکنید.

بارها این مورد را مشاهده کردیم که کاربران در تگ آلت همه تصاویر از یک کلمه کلیدی استفاده کرده اند. حتی استفاده بیش از حد کلمات کلیدی فرعی نیز در تگ Alt اشتباه است. این روش برای سایت شما خطرناک است.

در عنوان سایت حداکثر از یک یا دو کلمه کلیدی استفاده کنید. در توضیحات متا نیز نهایتا 3 کلمه کلیدی اصلی و فرعی بنویسید.

 

بجای کیورد استافینگ از چه روش هایی میتوان استفاده کرد؟

خب بجای این روش میتوانید از روش های جایگزین که در ادامه مقاله معرفی میکنم استفاده کنید.

روش های جایگزین کیورد استافینگ

1. از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

با تغییر الگوریتم، گوگل دیگر به چگالی کلمات کلیدی اهمیتی قائل نشد. حالا دیگر گوگل از قابلیت درک معنایی (Latent Semantic) استفاده میکرد.

گوگل از سمت سئوکارها فریب بسیاری در این زمینه خورد و برای جبران این مشکل، تصمیم گرفت بجای تمرکز بر روی تکرار کلمات کلیدی، کلمات مرتبط را در هر مقاله زیر نظر داشته باشد.

فرض کنید درباره موضوعی در حال صحبت کردن هستید. ممکن است در طول صحبت خودتان از کلماتی مرتبط که به موضوع ارتباط دارد اشاره کنید. مثالی میزنم تا بهتر متوجه شوید.

مثلا شما مقاله ای در زمینه آموزش سئو منتشر کرده اید. باید در مقاله خود از کلمات مرتبط مثل بهینه سازی سایت، آموزش SEO، مقالات سئو و … استفاده کنید تا سرنخ موردنظر را به گوگل بدهید.

2. درک درستی از چگالی کلمه کلیدی داشته باشید!

سایت های زیادی در سطح وجود دارد که هنوز از Keyword Stuffing ضربه میخورند. دلیل این موضوع عدم شناخت کافی از چگالی کلمه کلیدی است.

به تعداد دفعاتی که شما در مقاله خود یک کلمه کلیدی را تکرار میکنید، چگالی کلمات کلیدی میگویند. مثلا مقاله ای 1000 کلمه ای در مورد آموزش سئو تکنیکال نوشته اید. کلمه سئو تکنیکال را 10 بار در آن تکرار کرده اید. در این صورت چگالی کلمه کلیدی شما یک درصد است.

دقت کنید برای کلمات کلیدی در یک محتوا، تعداد خاصی را در نظر نگیرید. مثلا بگویید که حتما باید 5 تا 7 بار از آن استفاده کنم. برخی از سایت ها در برخی کلمات در صفحه اول گوگل هستند که اگر نگاهی به درصد چگالی کلمات آن ها بیاندازیم، متوجه میشویم چگالی صفحه آن ها 0.5 درصد است. پس خیلی عادی کلمات کلیدی خودتان را بنویسید و تعداد خاصی را برای آن در نظر نگیرید.

3. محتوای کامل و جامع بنویسید.

محتوای 300 تا 500 کلمه ای برای سایت خودتان نوشته اید؟ خب کمی دست و دلبازتر باشید. این گونه صفحات قدرت سایت شما را به چالش میکشند. معمولا هم افراد در این صفحات ضعیف از کلمات کلیدی خیلی زیاد استفاده میکنند. خب کمی مقاله خودتان را طولانی تر کنید تا هم قدرت سایتتان بیشتر شود و هم بتوانید داخل مقالات خود از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

اگر دقت کنید اکثر سایت هایی که رتبه اول دارند مقالات جامع و کاملی نوشته اند و به تمامی سوالات کاربران پاسخ داده اند. گوگل اینگونه مقالات را بیشتر دوست دارد و رتبه بهتری برای آن ها در نظر میگیرد.

4. موارد مهم سئو محتوا را رعایت کنید.

کلمه کلیدی خود را در قسمت های مختلف مقاله و در جای درست استفاده کنید. همه کلمات را در یک بخش یا یک پاراگراف استفاده نکنید. میتوانید در قسمت های زیر کلمه کلیدی خودتان را استفاده کنید:

  • عنوان صفحه
  • داخل توضیحات متا
  • 100 الی 300 کلمه ابتدایی مقاله
  • استفاده در تیترهای مقاله (بیش از حد اینکار را نکنید)
  • قسمت های پایانی مقاله
  • در تگ Alt برخی تصاویر (زیاده روی نکنید)

 

ختم کلام

خب فکر کنم به پاسخ سوال کیورد استافینگ چیست رسیده اید. فهمیدیم که گوگل با این روش مخالف است و در صورت مشاهده رتبه سایت را کاهش میدهد. راه های جایگزینی را به شما معرفی کردیم که میتوانید از آن ها استفاده کنید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودی. اگر سوالی دارید در بخش نظرات بپرسید …

منبع:

تجربه شخصی

sxsw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا