سئو سایت چیست؟ هر چیزی که باید در مورد سئو بدانید!

سئو سایت چیست؟

برای درک سئو سایت ابتدا باید با مفهوم سئو آشنا شوید. سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت می‌باشد. به طور کلی سئو به مجموعه فرایندهایی که برای بهبود رتبه سایت و با هدف افزایش بازدید سایت انجام می‌شود، گفته می‌شود.

هنگامی که کاربران محصولات و خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و غیره سرچ می‌کنند، هر چه صفحات سایت شما در نتایج موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتری دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان به کسب و کار شما وجود خواهد داشت.

 

سئو چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو با استفاده از ربات‌ها برای رفتن صفحات در وب، رفتن به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست صفحات ایندکس شده فعالیت خود را انجام می‌دهند. برای درک بهتر می‌توانید فهرست صفحات ایندکس شده را مثل یک کتابخانه بزرگ در نظر بگیرید که موتور جستجو در آن نقش کتابدار را دارد و به شما در پیدا کردن کتاب (یک صفحه وب) دقیقاً مطابق با نیازتان کمک می‌کند و همان موضوعی را که به دنبال آن می‌باشید به صورت فهرستی از نتایج در اختیارتان قرار می‌دهد.

سئو سایت

سپس، با در نظر گرفتن الگوریتم‌های خود، صفحات موجود در فهرست نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا مشخص شود که صفحات در نتایج جستجو به چه صورتی و با چه ترتیبی برای کاربر نمایش داده شوند. 

فاکتورهای رتبه بندی و موارد تأثیرگذار بر بهینه سازی سایت با درک و تجربه کاربری از صفحات رابطه مستقیمی دارند، به بیان ساده‌تر ربات‌های جستجو دقیقاً مشخص می‌کنند که یک وب‌سایت تا چه اندازه می‌تواند اطلاعاتی مطابق با چیزی که کاربر جستجوگر به دنبال آن است را ارائه دهد.

الگوریتم‌های جستجو به صورتی طراحی شده‌اند که صفحات مرتبط و معتبر را نمایش دهند و جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه سازی سایت و محتوای آن با توجه به این عوامل می‌تواند، رتبه بندی صفحات را در نتایج جستجو ارتقا دهد.

 

اهمیت سئو در بازاریابی

سئو بخش مهمی را در بازاریابی دیجیتال دارد. چرا که افراد هر روزه برای پیدا کردن محصولات و خدمات جستجوهای زیادی را انجام می‌دهند. معمولا جستجوهای گوگل منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برندها و مکمل دیگر کانال‌های بازاریابی می‌باشد. بیشتر دیده شدن و رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک نسبت به سایر رقبا تأثیر مهمی بر مارکتینگ و فروش دارد.

به طور کلی می‌توان گفت سئو پایه و بهینه سازی سایت یک بازاریابی جامع نوین می‌باشد. هنگامی که از محتوای درخواستی کاربران مطلع باشید، می‌توانید آن به پیاده‌سازی آن در کمپین‌های دیگر مانند گوگل ادز و تبلیغات کلیکی، در محتوای سایت، در رسانه‌های اجتماعی و سایر موارد بپردازید.

 

مراحل سئو سایت 

  •  کلمات کلیدی: در ابتدا لیستی از کلمات کلیدی که با حوزه کاریتان مرتبط است را تهیه کنید.

  •  تولید محتوا: برا توجه به استراتژی کلمات کلیدی شروع به تولید محتوای موثر و مفید کنید.

  •  سئوی محتوا: اصول سئو محتوایی را برای محتواهای تولید شده خود پیاده‌سازی کنید و با کمک به موتورهای جستجو درک بهتری از هدف و محتوای خود به آن‌ها بدهید.

  •  لینک بیلدینگ: برای ایجاد اعتبار به صفحات سایت خود لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید.

  •  سئو تکنیکال یا سئو فنی: اصول سئو فنی و سئو داخلی را پیاده‌سازی کنید و با کمک به موتورهای جستجو کمک کنید صفحات سایت شما به طور موثر پیدا و فهرست شوند.

اصول سئو سایت

 

آشنایی با اصول سئو سایت

لازم است بدانید بهترین محتواها برای موتورهای جستجو بدون مخاطب واقعی فاقد ارزش هستند. اگر صفحه ای رتبه اول را در گوگل داشته باشد اما محتوای آن برای خواننده واقعی جذاب و کاربردی نباشد، سایت توان عرضه خدمات و کالای خود به مخاطب واقعی را نخواهد داشت. در نتیجه تولید محتوای با کیفیت و جذاب برای مخاطب واقعی یک اصل مهم است که بر سئو ارجحیت دارد و بدون آن سئو بیهوده و بی‌معنی خواهد بود. حال مهم است که بدانیم چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

برای تولید یک محتوای با کیفیت بایستی با اصول بهینه سازی سایت آشنایی داشته باشیم. در واقع این اصول همان استانداردها و الگوریتم‌های گوگل است که معیاری برای رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو می‌باشد. شناخت این اصول و استفاده از آن‌ها در طراحی سایت و تولید محتوا و صفحات اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به توضیح این اصول برای تولید محتوا می‌پردازیم.

سئو خارجی

پیش از هر عملیاتی در مورد سئو خارجی و بهینه سازی سایت بایستی در کدهای سایت خود امکان ایجاد فعالیت‌های تبلیغاتی را اضافه کنید. انجام این کار به وسیله ابزارهای مختلفی ممکن می‌باشد. افزودن قابلیت ایجاد لینک های تبلیغاتی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در آینده برای نحوه تبلیغات سایت خود برنامه ریزی کنید.

 

مراحل تبلیغ سایت و صفحات آن

  • تبلیغ سایت در بلاگ شرکت و بلاگ‌های شخصی

  • تبلیغ سایت در سایت‌های مرتبط

  • تبلیغ کالا، خدمات سایت، فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی و سایر سایت‌ها

  • ایمیل تبلیغاتی

  • قرار دادن پست مهمان در سایت‌های مرتبط

  • تبلیغ سایت، محصولات و خدمات به صورت آفلاین

  • انجام آنالیز و تحلیل در فواصل زمانی معین به عنوان مثال هر 6 ماه یک بار

تبلیغ سایت و صفحات آن

در زمان تبلیغ سایت یک نکته را بایستی در نظر داشته باشید که هیچ کس به خواندن تبلیغات تمایل ندارد. این یعنی کسی نباید کالا و خدمات خود را تبلیغ کند بلکه بایستی روش‌های نیاز کاربر را تبلیغ کرد.

 

نکته‌ای مهم برای سئو سایت

پیش از  تولید صفحات سایت خود، در ابتدا از خود بپرسید که کدام صفحات هستند که اگر در هم ادغام شوند، مطالب مفید تری را تولید می‌کنند.

بهینه سازی سایت

از تولید صفحات جدا برای کلمات کلیدی با املاهای متفاوت فارسی هرگز استفاده نکنید. به عنوان مثال صفحه‌ای برای کلمه کلیدی تهران و صفحه دیگری برای طهران تولید نکنید. برای گرفتن رتبه برای هر دوی این واژه ها تنها کافیست که به یک صفحه با هر دو کلمه لینک دهید. این نکته درباره عباراتی مانند “طراحی سایت در تهران” و “طراحی سایت تهران” نیز صادق است. به جای ایجاد دو صفحه مجزا، برای رتبه گرفتن، هر دو حالت دارای ” در” و فاقد  “در” را ایجاد کنید. کافیست برای هر دو حالت به یک صفحه لینک ایجاد کنید.برخی از نکات بهینه سازی سایت به اختصار عبارتند از:

  • بهینه سازی سایت و محتوا

  • افزایش لینک های خارجی

  • استفاده صحیح از کلمات کلیدی

  • استفاده از تگ های META

  • استفاده از تگ AIT

  • استفاده صحیح از عنوان

  • و …

 

جمع بندی پایانی

در این بخش سعی کرده‌ایم که شما را با سئو و اهمیت سئو سایت آشنا کنیم. به طور کلی سئو سایت به استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان و به‌دست آوردن جایگاه‌های بالا در موتورهای جستجو باشد، گفته می‌شود. بهینه سازی سایت موجب می‌شود تا وب سایت‌ها در موتورهای جستجو ظاهر شده که این موضوع به رونق کسب و کارها کمک بزرگی می‌کند. با بهینه سازی سایت هنگامی که کلمات کلیدی شما جستجو شود، وب سایت شما در صفحه نخست موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. اگر وب سایت شما در صفحه نخست موتورهای جستجو نباشد یعنی شما نامرئی هستید. حتی اگر در صفحه‌های دوم، سوم یا چهارم باشید. چرا که تنها 25 درصد از کاربران ممکن است به این صفحه‌ها رجوع کنند.

پیشنهاد میکنم صفحه جامع آموزش سئو رو هم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا