اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ (نکات مهم و کلیدی)

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ در حال حاضر روش‌های تبلیغاتی سنتی، جای خود را به شیوه‌های دیجیتالی و نوین داده‌اند. مثلا در گذشته برندها مزایا و قابلیت‌های محصولات خود را از طریق پوستر، روزنامه و آگهی‌های تلویزیونی به مخاطبین معرفی می‌کردند. اما این روزها از فرایندی به نام اینفلوئنسر مارکتینگ که یک روش جدید محسوب می‌شود، برای تبلیغات استفاده می‌کنند. در این شیوه کسب و کارها به کمک افراد محبوب و تاثیر‌گذار شبکه‌های اجتماعی، ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را به جامعه هدف معرفی می‌نمایند. در همین راستا اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یکی از عبارت‌هایی است که در حال حاضر زیاد شنیده می‌شود زیرا هر روز بر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود.

از آنجایی این مسئله جزو مسائل ترند در حوزه دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید، سوالات زیادی پیرامون این شیوه بازاریابی مطرح می‌شود که در این مطلب سعی داریم به چند نمونه از سوال‌های پرتکرار پاسخ دهیم.

معنی اینفلوئنسر به چه معناست؟

برای درک بهتر اینکه اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ ابتدا باید مفهوم و معنی اینفلوئنسر را بدانید. واژه (influencer) به معنای تاثیر‌گذار است و در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و… به افرادی گفته می‌شود که می‌توانند بر روی دنبال‌کنندگان خود تاثیر بگذارند. ورزشکاران، سلبریتی‌ها، بازیگران و واینرها که چندین هزار یا حتی چندین میلیون دنبال کننده دارند، به عنوان یک اینفلوئنسر در شبکه‌های مجازی شناخته می‌شوند.

در همین راستا برای تبلیغات و بازاریابی یک محصول و معرفی یک برند می‌توان از این افراد کمک گرفت زیرا روزانه تعداد زیادی از مردم محتوای صفحات اینفلوئنسرها را بررسی می‌کنند. همچنین از آنجایی که رفتار و صحبت‌های اینفلوئنسرها بر روی دنبال‌کنندگان آن‌ها اثر می‌گذارد، معمولا مخاطبین از خدمات و محصولاتی که توسط یک اینفلوئنسر معرفی می‌شود، بهتر استقبال می‌کنند.

 

چند نوع اینفلوئنسر داریم؟

اینفلوئسرها از نظر تعداد Follower یا همان دنبال‌کننده به ۴ نوع زیر تقسیم می‌شوند:

انواع اینفلوئنسر

مگا اینفلوئنسر

اینفلوئنسرهایی هستند که بیش از یک میلیون دنبال کننده دارند و اغلب آن‌ها بازیگران، سلبریتی‌ها، ورزشکاران و طنز‌پردازان هستند. به دلیل نرخ بالای مشارکت و ویو بالا برند‌سازی از طریق این نوع اینفلوئنسر به راحتی اتفاق می‌افتد.

ماکرو اینفلوئنسر

تعداد دنبال‌کنندگان این نوع بین صد هزار تا یک میلیون نفر است، نرخ مشارکت و تعداد ویو در صفحات ماکرو اینفلوئنسرها در حد متوسط است. البته گاهی اوقات یک یا چند ویدیو این افراد به دلیل جذابیت و خلاقیت بالا توسط چند میلیون نفر دیده می‌شود.

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر نیز یکی از انواع اینفلوئنسرها است و صفحات این افراد معمولا بین ده هزار تا صد هزار دنبال‌کننده دارد. معمولا این دسته از اینفلوئنسرها رابطه صمیمی‌تری با مخاطبین خود دارند. در نتیجه می‌توانند انتخاب خوبی برای تبلیغات و بازاریابی برندهای نوپا باشند.

نانو اینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسرها، نوع چهارم و آخر انواع اینفلوئنسرها هستند و معمولا زیر ده هزار دنبال کننده دارند. اغلب فالوور‌های این دسته افرادی هستند که در مجاورت آن‌ها زندگی می‌کنند. به همین دلیل کسب و کارهای محلی که خدمات آن‌ها محدود به یک منطقه خاص است، می‌توانتد برای بازاریابی موثر از نانو اینفلوئنسرهای منطقه خود استفاده کنند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ به چه معناست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) که در لغت به معنای بازاریابی موثر یا بازاریابی تاثیر‌گذار است، یکی از شیوه‌های مارکتینگ یا همان بازاریابی محسوب می‌شود که خدمات و محصولات یک کسب و کار، از طریق افراد تاثیر‌گذار در شبکه‌های اجتماعی به جامعه هدف معرفی می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام شده، چنانچه از این شیوه بازاریابی به درستی و مطابق اصول آن استفاده شود، برند به آسانی می‌تواند اهداف خود دست پیدا کند. شناخت برند، افزایش فروش و محبوبیت برند در بین مخاطبین سه مورد از اهداف اصلی برندها است که به کمک اینفلوئنسر مارکتینگ محقق می‌شود.

 

یک اینفلوئنسر خوب چه ویژگیهایی دارد؟

  • باید خلاقیت بالایی در تولید محتوا و شیوه بیان تبلیغات داشته باشد.
  • با اصول بازاریابی، برند‌سازی و تبلیغات آشنایی کامل و تسلط داشته باشد.
  • در بین مخاطبین و جامعه هدف به عنوان یک فرد محبوب و دوست داشتنی شناخته شود.
  • قدرت بالایی در متقاعد کردن مخاطب داشته باشد.
  • تعامل خوبی با جامعه هدف داشته باشد و بتواند به شیوه‌های مختلف با مخاطب ارتباط برقرار کند.
  • در بین مخاطبین اعتبار داشته باشد یعنی مخاطبین آن را به عنوان یک فرد معتمد بشناسند نه یک فرد شیاد و کلاهبردار!
  • نفوذ بالایی بر روی مخاطبین داشته باشد تا بتواند بر روی آن‌ها تاثیر بگذارد.
  • تعداد بینندگان آن بالا باشد تا بتوان برند را به تعداد قابل توجهی از جامعه هدف معرفی کرد.
  • در رابطه با حوزه کاری برند مورد‌نظر آگاهی کامل داشته باشد.
  • دنبال‌کنندگان اینفلوئنسر به حوزه کاری برند مرتبط باشند.

 

یک اینفلوئنسر مارکتر چگونه بر یک بازاریابی محتوایی تاثیر میگذارد؟

همانطور که می‌دانیم بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی است که برند از طریق به اشتراک گذاشتن مطالب آموزشی یا سرگرم کننده صورت می‌گیرد. به عبارتی هرچه تعداد بازدید از این مطالب بیشتر باشد، برند به افراد بیشتری معرفی می‌شود و بازاریابی محتوایی موفق‌تر است. به طور کلی می‌توان گفت اینفلوئنسر مارکتر‌ها با افزایش ترافیک سایت و افزایش تعداد فالوورهای شما بر روی بازاریابی محتوایی شما تاثیر می‌گذارند.

حال شاید بپرسید که نقش اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ لازم به ذکر است که اینفلوئنسرها با معرفی محتواهای مفید و جذاب به مخاطبین خود، باعث افزایش تعداد بازدید از محتوا می‌شوند و همانطور که در قسمت بالا نیز گفتیم هر چه محتوا توسط طیف گسترده‌تری از مخاطبین دیده شود، بازاریابی به این شیوه بازدهی بالاتری خواهد داشت.

 

نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در رشد برند و افزایش فروش

نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در رشد برند و افزایش فروش

مهم‌ترین نقش اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ معمولا اینفلوئنسر ها از شیوه‌های جدید و خلاقانه‌ای برای معرفی یک برند استفاده می‌کنند، به همین دلیل مخاطب راحت‌تر جذب آن‌ها می‌شود. مثلا آن‌ها تجربیات خود را پس از استفاده یک محصول با دنبال‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند. از آنجایی که بسیاری از مردم پیش از خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک کسب و کار به دنبال تجربه‌های دیگران هستند با این شیوه راحت‌تر ترغیب می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت که اغلب مخاطبین به دنبال آن هستند که بتوانند به یک برند اطمینان کنند و با خیال راحت از محصولات و خدمات آن استفاده نمایند. زمانی که معرفی و فرایند شناسایی توسط یک اینفلوئنسر صورت می‌گیرد، به دلیل اعتمادی که مخاطب به Influencer دارد پروسه اعتماد‌سازی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. پس می‌توان نتیجه گرفت که برند مورد‌نظر رشد پیدا می‌کند و فروش محصولات آن افزایش می‌یابد.

 

شبکه‌های اجتماعی مناسب برای اینفلوئنسر مارکتینگ

بهترین شبکه اجتماعی برای اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مختلفی برای مارکتینگ وجود دارد که مناسب‌ترین آن‌ها برای بازاریابی تاثیر‌گذار شامل موارد زیر است:

  1. شبکه اجتماعی اینستاگرام: محتوای این شبکه به دو صورت تصویر و ویدئو است و به دلیل جذابی‌های بصری که تصویر دارد به راحتی می‌توان از طریق آن بر روی مخاطبین تاثیر گذاشت.
  2. شبکه اجتماعی فیس بوک: بزرگترین پلتفرم شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و کسب‌ و کارهای نوپا به آسانی می‌توانند در آن موفق شوند زیرا به عنوان رهبر شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید‌.
  3. شبکه اجتماعی یوتیوب: روزانه ۵ میلیارد ویدیو در این شبکه اجتماعی دیده می‌شود و کاربران به راحتی می‌توانند نظرات خود را درباره ویدیو‌ها بیان کنند. پس می‌تواند به عنوان یک شبکه اجتماعی مناسب و تاثیر‌گذار در نظر گرفته شود‌.
  4. شبکه اجتماعی اسنپ‌چت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد کاربران این شبکه اجتماعی جوان هستند و برای بازاریابی محصولات مخصوص جوانان نیز بسیار مناسب است.
  5. شبکه اجتماعی پینترست: یک دفترچه دیجیتال نامحدود است و تصاویر چشم‌حواز آن به راحتی می‌تواند کاربران را مجذوب خود کند. نکته جالبی که درباره این پلتفرم وجود دارد این است که عمده کاربران این شبکه اجتماعی خانم هستند پس برای برند‌سازی محصولات زنانه بسیار کاربردی است.
  6. شبکه اجتماعی لینکدین: یک شبکه اجتماعی مناسب برای معرفی مهارت‌ها، یافتن شغل، افزایش اطلاعات در حیطه کاری و… است.
  7. شبکه اجتماعی تیک‌تاک: حدود ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در این شبکه اجتماعی حضور دارند تا ویدیوهای جذابی که توسط تیک‌تاکرها منتشر می‌شود را تماشا کنند.

 

اشتباه‌هات رایج در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ

اشتباه‌هات رایج در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ

  1. تعیین نکردن اهداف و شاخص‌های کلیدی: معرفی محصول، جذب دنبال کننده، فروش، برند‌سازی و… از جمله مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. معمولا برخی از کسب و کار‌ها در بازاریابی تاثیر‌گذار نمی‌دانند که به دنبال چه هدفی هستند.
  2. انتخاب اینفلوئنسر غیر‌مرتبط: فعالیت‌های اینفلوئنسر باید با زمینه کاری کسب و کار مورد‌نظر ارتباط داشته باشد. مثلا معرفی تجهیزات ورزشی توسط اینفلوئنسری که اصلا اهل ورزش کردن نیست، یک کار کاملا اشتباه است.
  3. توجه نکردن به جنسیت اینفلوئنسر و مخاطبین: معمولا برای معرفی یک محصول مربوط به آقایان، بهتر است که influencer و اغلب مخاطبین آن آقا باشند. قطعا معرفی یک محصول مردانه توسط یک influencer خانم که بیشتر دنبال کنندگان آن خانم هستند یک کار کاملا اشتباه است.
  4. عدم توجه به موقعیت جغرافیایی دنبال کنندگان: از دیگر اشتباهاتی که در اینفلوئنسر مارکتینگ رخ می‌دهد که به موقعیت جغرافیایی کاربران توجه نمی‌شود. مثلا فرض کنید اکثر دنبال‌کنندگان یک اینفلوئنسر ساکن تهران باشند اما او یک مرکز زیبایی در شیراز را به مخاطبین خود معرفی کند.
  5. عدم توجه به حقیقی بودن دنبال‌‌کنندگان اینفلوئنسر: اگر بخواهیم بگوییم که رایج‌ترین اشتباه در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ در پاسخ باید گفت که کسب و کارها، تبلیغات خود را به اینفلوئنسرهای می‌سپارند که اغلب دنبال‌کنندگان آن‌ها غیر‌واقعی یا فیک هستند.
  6. عدم توجه به نرخ مشارکت: نرخ مشارکت معیاری است که از تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها مشخص می‌شود و چنانچه نرخ مشارکت صفحه‌ای پایین باشد، بازدهی مارکتینگ کاهش می‌یابد.

 

راه‌های موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ

راه‌های موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ این سوال جزو اولین سوالاتی است که برای کسب و کارها پیش می‌آید. به طور کلی  برای موفقیت در این حوزه باید اقدامات زیر را انجام داد:

  • هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی: کسب و کارها باید هدف اصلی خود را از بازاریابی توسط اینفلوئنسر مشخص کنند.
  • انتخاب شبکه اجتماعی مناسب: معمولا هر شبکه اجتماعی برای یک‌سری کسب‌ و کارهای خاص مناسب است. مثلا اینستاگرام (مد، لباس، زیبایی) لینکدین (طراحی سایت و سئو) یوتیوب (آموزش)
  • یافتن اینفلوئنسر مناسب: چنانچه بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین راز موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ پیدا کردن اینفلوئنسری که بیشترین تناسب را با یک کسب و کار دارد، مهم‌ترین عامل موفقیت در این حوزه محسوب می‌شود.
  • تعامل با اینفلوئنسرها: برقراری ارتباط و تعامل با اینفلوئنسرها از دیگر راه‌های موفقیت در بازاریابی تاثیر گذار به حساب می‌آید.
  • تولید محتوا با‌کیفیت: از آنجایی که یک کسب و کار توسط محتوای خود به مخاطبین معرفی می‌شود پس برای موفقیت در بازاریابی تاثیر گذار باید محتوایی با‌کیفیت تولید کند.
  • تجزیه و تحلیل محتوا: از دیگر پاسخ‌های سوال پرتکرار راه‌های موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ این است که کسب و کارها محتوا و داده‌های خود را از نظر تعداد بازدید، تعداد کامنت و لایک تجزیه و تحلیل کنند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش خوب برای افزایش محبوبیت برند

کاربرد اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ این سوال نیز از جمله سوال‌های پرتکرار افراد در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. از آنجایی که هدف ما در این مطلب پاسخ دادن به سوالات پر‌تکرار است درباره بازاریابی تاثیر‌گذار است، برای پاسخ دادن به این سوال نیز باید گفت که Influencer marketing یک روش عالی و خوب برای برند‌سازی به حساب می‌آید.

برندینگ یا همان شناساندن برند به جامعه هدف از جمله کاربردهای اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب می‌شود. چون همانطور که در ابتدای این متن بیان کردیم Influencer به معنای تاثیر‌گذار است و به راحتی می‌توانند بر روی جامعه هدف و مخاطبین تاثیر بگذارند. به عبارتی معرفی یک برند توسط یک اینفلوئنسر به مخاطبین این اطمینان را می‌دهد که برند مورد‌نظر یک برند قابل اعتماد است. در نتیجه اگر به دنبال برندینگ هستید و می‌خواهید ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند از بازاریابی تاثیر‌گذار غافل نشوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا