کپی رایتینگ چیست و در کسب وکار چه نقشی دارد؟

کپی رایتینگ چیست؟ حتما تا الان برای شما پیش آمده که پس از خواندن یک جمله، به یاد یک برند خاص بیفتید. به عنوان مثال با دیدن یا شنیدن جمله “هیچکس، تنها نیست” نام و یاد چه برندی در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ بدون شک اغلب شما می‌دانید که جمله هیچکس تنها نیست، شعار معروف اپراتور همراه اول است. همین جمله کوتاه در واقع نوعی کپی رایتینگ (Copywriting) یا تبلیغ نویسی است و باعث آگاه‌سازی مخاطب در رابطه با خدمات این اپراتور می‌شود.

در طول روز شما انواع متن کپی رایتینگ را می‌بینید یا می‌شنوید که وظیفه اصلی این جملات معرفی مزایا یک محصول است. مانند شعار معروف همراه اول به شما می‌گوید که در هر نقطه‌ای از کشور که باشید امکان برقراری ارتباط با دیگران وجود دارد.

البته لازم به ذکر است که نوشتن این نوع جملات کار ساده‌ای نیست. بلکه برای خلق آن‌ها، باید مهارت لازم را داشت و اصول خاصی را رعایت کرد که در ادامه بیشتر راجع به این که کپی رایتینگ چیست؟ و چه کاربردهایی دارد صحبت می‌کنیم.

آشنایی با کپی رایتینگ

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم کپی رایتینگ چیست؟ باید گفت که تبلیغ نویسی به فرایندی گفته می‌شود که طی آن آگاهی یک مخاطب نسبت به خدمات و ویژگی‌های یک محصول افزایش پیدا می‌کند. همچنین این فرایند مخاطب را به خرید از یک محصول و استفاده از آن نیز تشویق می‌کند. در واقع برای پاسخ به سوال کپی رایتینگ چیست؟ می‌توان بیان کرد که تبلیغ نویسی، هنری است که از قدرت کلمات برای جذب مخاطب استفاده می‌کند.

آشنایی با کپی رایتینگ

معمولا Copywriting را به دلیل کاربردهای گسترده و تاثیر فوق العاده در بازاریابی و فروش، به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود:

  1. Copywriting وب‌سایت که کاربرد آن‌ در صفحات لندینگ و صفحات اصلی وب‌سایت‌ها است.
  2. Copywriting بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) که در آن از کلمات کلیدی بهینه استفاده می‌شود.
  3. Copywriting محصول که مزایای استفاده از محصول را بیان می‌کند
  4. Copywriting تبلیغات که در ابزارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. Copywriting فنی که برای یک حوزه تخصصی نوشته می‌شود و نویسنده برای نوشتن آن باید مهارت و دانش لازم را در حوزه مورد‌‌نظر داشته باشد.

 

چه فرقی میان کپی‌رایتینگ با تولید محتواست؟

معمولا گاهی اوقات افراد کپی رایتینگ و تولید محتوا را یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اگر بخواهیم بگوییم که فرق تولید محتوا و کپی رایتینگ چیست؟ لازم به ذکر است که این دو مفهوم در موارد زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

فرق کپی رایتینگ و تولید محتوا

  1. هدف اصلی کپی رایتینگ ترغیب مخاطب به خرید و کمک به افزایش فروش است اما هدف تولید محتوا اطلاع‌رسانی به مخاطب و افزایش دانش او است‌
  2. حجم متن کپی رایتینگ کوتاه و مختصر است اما حجم متن تولید محتوا بلند و جامع است.
  3. اثر‌بخشی کپی رایتینگ در کوتاه مدت قابل مشاهده است اما اثر تولید محتوا خود را در دراز مدت نشان می‌دهد.
  4. از دیگر تفاوت‌های این دو مورد می‌توان به مدت زمان ماندگاری آن‌ها در ذهن خواننده اشاره کرد
  5. رعایت اصول و قواعد سئو در تولید محتوا بیشتر از کپی رایتینگ است زیرا خزنده‌های موتورهای جستجو بر روی محتواهای درج شده حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند.
  6. تولید محتوا راهی برای افزایش ترافیک یک وب‌سایت است اما کپی رایتینگ روشی برای افزایش فروش به شیوه‌های مختلف است.

 

 کپی‌رایتینگ تولید محتوا را چگونه بالا میکشد؟

بزرگترین مزیت کپی رایتینگ چیست؟ طبق نظر کارشناسان حوزه مارکتینگ، چنانچه کلمات بر اساس اصول خاص و به صورت هوشمندانه‌ای در کنار هم قرار بگیرند، قدرت خاصی پیدا می‌کنند. حتی آن‌ها معتقدند که بسیاری از کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم مانند تماشای فیلم یا سریال، خرید کردن، خواندن مقاله و… تحت تاثیر همین کلمات است. یعنی شما ممکن است به دلیل جذاب بودن تیزر یک فیلم یا سریال، برای دیدن او ترغیب شوید.

حالا به نظر شما نقش کپی رایتینگ چیست و چه عاملی باعث این اتفاقات می‌شود؟

  1. هوشمندانه بودن متن‌های کپی رایتینگ یکی از عواملی است که باعث ارتقا تولید محتوا می‌شود.
  2. صمیمی بودن متن‌های کپی رایتر نیز عامل دیگری است که منجر به این اتفاق می‌شود زیرا اکثر مخاطبین به دنبال متن‌ها و عباراتی هستند که لحن صمیمی دارند.
  3. به کار بردن کلمات مثبت و کلماتی که لحن شوخ دارند از جمله عوامل تاثیرگذار کپی رایتینگ در رشد تولید محتوا است.

 

مواردی در کپی رایتینگ که تولید محتوا را موثر میکند:

تاکنون دریافتیم که کپی رایتینگ چیست؟ اما یک مسئله مهم که در رابطه با تبلیغ نویسی و تولید محتوا وجود دارد، موثر بودن آن است. یعنی یک متن تجاری زمانی موثر است که بتواند مخاطبین زیادی را جذب کند و باعث افزایش فروش شود‌. برای این منظور معمولا راهکارهایی زیادی وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است.

متفاوت بودن

اگر متن Copywriting یا محتوا وبلاگ شما مانند سایر متن‌ها باشد، مخاطب حتی به او نگاه نمی‌کند و به سادگی از او رد می‌شود. پس یکی از راهکارهای موثر بودن این است که متن شما از سایرین متفاوت باشد.

کمک گرفتن از احساسات و جملات مثبت

حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته که فلسفه استفاده از احساسات و کلمات مثبت در کپی رایتینگ چیست؟ معمولا این جملات می‌تواند تاثیر خوبی بر ذهن مخاطبین بگذارد. به همین دلیل اکثر کپی رایترها از جملات انگیزشی و کلماتی که احساسات مخاطب را به خود درگیر می‌کند، استفاده می‌نمایند.

آشنایی با مخاطب

یکی از مواردی در Copywriting که تولید محتوا را موثر می‌کند این است که مخاطب بتواند با متن تعامل برقرار کند که لازمه این اتفاق شناخت مخاطب و آشنایی با سلایق و چالش‌ها او در زندگی است.

توجه به جزئیات

غلط‌های املایی در متن‌های تجاری معمولا برای مخاطب خوشایند نیست و به او این حس را منتقل می‌کند که شما دانش کافی ندارید. پس به جزئیات یک متن باید دقت کرد.

سادگی و قابل فهم بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک متن موثر، سادگی و قابل فهم بودن آن است. در نتیجه از کلمات تخصصی که فقط عده محدودی آن‌ها را متوجه می‌شوند نباید استفاده کرد.

 

با اصول نوشتن یک متن کپی رایتینگ آشنا شوید

معمولا کسانی که می‌خواهند به عنوان کپی رایتر فعالیت داشته باشند باید بدانند که اصول نوشتن کپی رایتینگ چیست؟ یا برای نوشتن یک متن Copywriting چه اصولی را باید رعایت کرد؟

اصول نوشتن یک متن کپی رایتینگ

شناخت مخاطب

وظیفه اصلی متن‌های تجاری این است که ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهند و آن‌ را برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک کسب و کار تشویق کنند. پس اولین گام برای نوشتن یک متن موفق این است که کپی رایتر مخاطب خود را بشناسد. در واقع نویسنده باید از این مسئله آگاهی داشته باشد که متن نهایی او، قرار است بر روی چه نوع مخاطبی تاثیر بگذارد.

معرفی مزایای محصول یا خدمات

شناساندن مزایای یک محصول دومین اصل برای نوشتن متن Copywriting محسوب می‌شود. در واقع این متن باید به مخاطب این پیام را منتقل کند استفاده از محصول مورد‌نظر چه پیامدهای مثبتی برای او در پی خواهد داشت.

 نوشتن به زبان مخاطب

پس از شناخت مخاطب، متن باید به زبانی نوشته شود که خواننده بتواند آن را درک نماید یا بهتر است بگوییم که به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. یعنی در متن تجاری از کلمات و عباراتی استفاده شود که مخاطب با آن‌ها آشنایی داشته باشد. مثلا اگر مخاطب نوجوان است، کلمات و عبارات به کار برده شده باید طوری باشند که به خواننده نوجوان ۴ پیام زیر از طرف نویسنده به مخاطب القا شود:

  • نویسنده او را کاملا درک می‌کند.
  • نویسنده برای او احترام قائل است.
  • نویسنده او را درک می‌کند.
  • نویسنده قصد دارد با او تعامل برقرار کند.

 ساده نویسی

متن باید کاملا ساده و قابل فهم باشد و خواننده به راحتی بتواند آن را درک کند. به کار بردن کلمات دشوار و عباراتی که اغلب مخاطبین معنی آن‌ها را نمی‌دانند از جمله موارد است که خلاف اصول نوشتن متن کپی رایتینگ به حساب می‌آید.

یونیک بودن و منحصر بفردی

از دیگر اصول نوشتن متن Copywriting می‌‌توان به یونیک بودن آن اشاره کرد. یعنی به هیچ عنوان نباید متن مورد‌نظر کپی متن سایر برندها باشد و کلمات و عبارات آن باید کاملا منحصر‌بفرد و یونیک باشند.

مرور کردن متن و ویرایش کردن آن

مرور کردن متن کپی رایتینگ پس از اتمام کار، باعث می‌شود که ایرادات و نقص‌های آن مشخص شود. به همین دلیل کپی رایترهای حرفه‌ای، متن‌های خود را چندین بار با صدای بلند می‌خوانند تا ایرادات متن را پیدا کنند و سپس آن‌ها را ویرایش می‌کنند.

 

متن کپی رایتینگ در کجا کاربرد دارد؟

کاربرد کپی رایتینگ چیست؟ در پاسخ باید گفت که در حال حاضر بسترهای گوناگونی برای ارائه متن‌های کپی رایتینگ وجود دارد که عبارتند از:

صفحه مربوط محصولات در فروشگاه های اینترنتی

همانطور که در بخش قبلی بیان کردیم یکی از اصول مهم در تبلیغ نویسی، معرفی مزایا محصول است. به همین دلیل برای آشنایی بهتر کاربران با یک محصول، متن کپی رایتینگ در صفحات مربوط به محصول کاربرد دارد.

بنرهای تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی

انتشار بنرهای تبلیغاتی در رسانه‌‌های اجتماعی یکی از روش‌های جذب مخاطب است و هر چه متن به کار برده شده در یک بنر جذاب‌تر باشد، نظر مخاطب بیشتری را به خود جلب می‌کند. در نتیجه یکی از کاربردهای متون کپی رایتینگ، استفاده از این متون در بنرهای تبلیغاتی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی است.

ابزارهای تبلیغاتی

متن‌های کپی رایتینگ در انواع ابزارهای تبلیغاتی مانند بیلبورد، بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ، استند و… کاربرد دارند زیرا همانطور که بارها در این مطلب بیان کردیم، هدف اصلی این نوع متن‌ها، برقراری ارتباط با مخاطبین و شناساندن مزیت‌های یک محصول به آن‌ها است.

سخنرانی

از دیگر کاربرد‌های متن‌های تبلیغاتی می‌‌توان به استفاده از آن‌ها در سخنرانی‌ها اشاره کرد. در واقع چنانچه یک کسب و کار یا برند بخواهد خود را از طریق سخنرانی در یک همایش به مخاطبین خود معرفی کند، می‌تواند از متن‌های کپی رایتینگ نیز کمک بگیرد.

برندینگ

معمولا متن‌هایی که کپی رایترها می‌نویسند، تاثیر زیادی در ماندگاری نام برند در ذهن مخاطب دارند و همچنین باعث ایجاد هویت کلامی برای یک برند می‌شوند. در نتیجه برندینگ یکی از مهم‌ترین کاربردهای کپی رایتینگ به حساب می‌آید.

 

با کپی رایتینگ سئو محور آشنا شوید

کپی رایتینگ سئو محور

در حال حاضر کسب و کارهای زیادی در بستر اینترنت و موتورهای جستجو فعالیت می‌کنند یا بهتر است بگوییم که وب‌سایت‌ها و کسب و کارهای مختلفی در این فضا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در همین راستا موتور جستجو هوشمند گوگل، برای رقابت سالم بین این وب‌سایت‌ها، استراتژی‌های مختلفی را تعیین می‌کند. کپی رایتینگ سئو در واقع شامل اقدامات و فرایندهایی است که باعث بهتر دیده شدن یک متن کپی رایتینگ می‌شود. به طور مختصر اگر بخواهیم بگوییم که سئو کپی رایتینگ چیست؟ در واقع به کار بردن کلمات یا عبارات کلیدی پرطرفدار، نوعی کپی رایتینگ سئو است زیرا باعث بهتر دیده شدن آن می‌شود.

چطور می‌توان یک کپی رایتینگ سئو محور داشت؟

معمولا کپی رایترها و صاحبان کسب و کارها، باید این مسئله را هم باید به یاد داشته باشند که بخشی از موفقیت یک کپی رایتینگ در خلاقانه بودن آن است. پس کپی‌رایترهای محترم نباید ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را نادیده بگیرند. بلکه باید تمام تلاش خود را بکنند که متن آن‌ها در عین خلاقانه بودن با اصول و قوانین سئو نیز در یک راستا و جهت قرار بگیرد.

برای موفقیت در این فرایند، ابزارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به آسانی کلمات و عبارت‌های کلیدی و پرطرفدار را پیدا کرد. همچنین امکان آنالیز رقبا با این ابزارها وجود دارد و می‌توان به این مسئله پی برد که چه عاملی باعث موفقیت یا شکست آن‌ها شده و از آن‌ها عبرت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا