استراتژی محتوایی چیست و نحوه ایجاد آن چگونه است؟
استراتژی محتوایی چیست؟ استراتژی محتوا برنامهریزی دقیقی است که برای پستهای منتشر شده مطابق با اهداف بیزینسهای آنلاین طراحی میشود. تمام کسب و کارها به یک استراتژی قدرتمند نیاز دارند، زیرا از این طریق شانس خود را برای رسیدن به موفقیت افزایش خواهند داد.
به کمک استراتژی محتوایی، پستهای منتشر شده یکپارچه و بر اساس اهداف برند نوشته میشوند. همچنین تولید محتوا با سرعت و کیفیت بسیار زیاد انجام میگیرد که این موضوع میتواند نتایج شگفتانگیزی مثل پیشی گرفتن از رقبا را به همراه داشته باشد. استراتژی محتوا از بخشهای متعددی مثل هدفگذاری، توصیف برند، تشریح محصولات، شناخت مشتریان، آنالیز رقیبان، تحقیق درباره کلمات کلیدی، نقشه سفر مشتری، ساخت و توزیع محتوا، تقویم محتوایی و شاخصهای عملکرد تشکیل شده است.
با مقدمات استراتژی محتوایی آشنا شوید
حال که پاسخ پرسش استراتژی محتوایی چیست؟ را دریافت کردید، بهتر است که با مقدمات آن نیز آشنا شوید. برای فراهم کردن مقدمات استراتژی محتوایی نخست باید ببینید که چه پستهایی کمک میکند تا توجه مخاطبان به برند و خدماتی که ارائه میدهید، جلب شود. جمعآوری اطلاعات درباره مشتریان بالقوه نیز در تهیه مقدمات کار نقش شایانی دارد.
مدیران موفق و باهوش تنها به گردآوری اطلاعات بسنده نمیکنند، بلکه میکوشند تا از طریق تحلیل دادهها و بررسی موقعیت فعلی تجارت به اطلاعات دقیق و روشنی برسند. بررسی جایگاه کسب و کار در کنار تعیین اهداف باعث میشود که بهترین نتیجه را از استراتژی محتوایی خود بگیرید.
به عبارت دیگر قبل از آغاز استراتژی محتوایی باید تعیین کنید که قصد دارید به چه چیزهایی برسید و برای دستیابی به آنها چه اقداماتی را انجام دهید. اهداف شما میتوانند فروش بیشتر، برندینگ، افزایش نرخ تبدیل و هر چیز دیگری باشند.
سوالاتی که برای طراحی استراتژی محتوا باید پاسخ داد:
استراتژی محتوا به نوعی دربرگیرنده اهداف تجاری شما است، یعنی باید از این تکنیک برای رسیدن به درآمد مشخص، جذب مشتری بیشتر و افزایش آگاهی مصرفکنندگان نسبت به برندتان بهره ببرید. در عصر حاضر حدود هفتاد درصد از بازاریابان روی تولید محتوا سرمایهگذاری میکنند تا شانس پیروزی بیزینس بر رقبا افزایش یابد.
از اینرو لازم است که استراتژی محتوایی را طوری اجرا کنید که نهایتا موجب بهبود سئوی سایت و هدایت بازدیدکنندگان به سمت آن شود. برای دستیابی به این هدف باید قبل از آغاز طراحی استراتژی محتوا به سوالاتی پاسخ دهید تا بتوانید اعتماد کاربران جدیدالورود را به دست آورید. در ادامه مهمترین پرسشهایی که باید به آن فکر کنید و سپس استراتژی محتوایی خود را بر اساس آن بچینید، بیان میشوند.
سوال اول: چه کسانی پستهای شما را میخوانند؟
در وهله اول باید بدانید که کدام دسته از افراد مخاطبتان هستند و مطالب منتشر شده در وبلاگ، سایت یا شبکههای اجتماعی شما را میخوانند؟ تجارت شما ممکن است که مشتریان متنوعی داشته باشد، پس طبیعی است که خوانندگان محتوا نیز گروههای مختلفی را شامل شوند.
چنانچه روی کانالهای مختلف برای انتشار محتوا سرمایهگذاری نمایید، میتوانید پستهای مفیدی را با توجه به نوع مخاطبان در اختیار آنها بگذارید. این کار کمک میکند که طیف وسیعی از افراد با تجارت شما درگیر شوند.
سوال دوم: چه چیزی شما را منحصربهفرد و متمایز از رقبا میکند؟
همانطور که میدانید، امروزه رقابت بین صاحبان مشاغل بسیار شدید است و هر کدام تلاش میکنند که سهم بیشتری از سود بازار را به خود اختصاص دهند. در این بین ممکن است که عدهای محصولات یا خدماتی را شبیه شما ارائه دهند. حال این پرسش مطرح میشود که باید چه کار کنید تا از رقبا متمایز شوید و مشتریان بدانند که محصولات شما نسبت به شرکتهای دیگر برتری دارد؟
درست در همینجا است که نقش تولید محتوا پررنگ میشود. با انتشار پستهای ارزشمند و مطابق با درخواست مخاطبان در واقع به آنها نشان میدهید که برای نظراتشان ارزش قائل هستید. در این شرایط افراد به متفاوت بودن شما پی میبرند و تمایل پیدا میکنند که خرید خود را از شما انجام دهند.
سوال سوم: قرار است کدام مشکل مخاطبان خود را برطرف کنید؟
محصولات یا خدمات باید بتوانند چارهساز بوده و بخشی از مشکلاتی که کاربران با آن دست و پنجه نرم میکنند، را حل نمایند. از اینرو بهتر است محتوایی را انتشار بدهید که با ارائه راه حلهای کاربردی و مناسب برای مشکلات، شما را در حوزه کاری خود بهعنوان یک مرجع حرفهای معرفی کند.
افراد متخصص در زمینه استراتژی محتوایی معمولا دو نوع پست را انتشار میدهند. یکی برای افرادی که هنوز اطلاعات کافی درباره برند ندارند و نمیدانند که با استفاده از خدمات یا محصولات آن میتوانند چالشهای پیشروی خود را حل کنند. دومین گروه نیز افرادی هستند که در مورد محصولات و تاثیر آن در رفع مشکلاتشان آگاهی کافی دارند.
سوال چهارم: روی کدام قالبهای محتوایی تمرکز کنید؟
محتواها انواع مختلفی از مقاله و ویدئو گرفته تا اینفوگرافیک و… دارند. شما باید نوع و قالببندی پست را با توجه به علاقهمندی و سلیقه مخاطبان و موضوعی که قصد دارید درباره آن محتوا بسازید، تعیین کنید.
سوال پنجم: کانالهای انتشار محتوا را مشخص نمایید
امروزه کانالهای بازاریابی متعددی همچون، سایت، وبلاگ، توییتر، تلگرام، اینستاگرام و… وجود دارد که هر یک قابلیتها و امکانات ویژهای را برای انتشار محتوا در اختیار شما میگذارند. این کانالها از نظر ویژگیها و نوع کاربران فعال در آنها نیز باهم متفاوت هستند. لذا ضروری است که قبل از انتخاب محل توزیع محتوا تحقیقات جامعی درمورد آن انجام دهید و بدانید که مخاطبان هدف شما در کدام رسانه بیشترین فعالیت را دارند.
چرا محتوا نیاز به استراتژی دارد؟
تصور کنید که بخواهید بدون هیچگونه برنامهریزی هر روز پستهایی را در سایت یا اکانت شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. در این صورت هر مرتبه برای انتشار محتوا سردرگم میشوید و نمیدانید که چه مطالبی را به مخاطبان ارائه دهید.
بدون داشتن استراتژی و هدف خاصی احتمال شکست شما افزایش خواهد یافت. زیرا هر روز با استرس پست گذاشتن روبرو میشوید که این امر در نهایت تولید محتوای بیکیفیت را به دنبال دارد. در طرف مقابل تدوین استراتژی محتوایی شما را در یک جهت خاص هدایت میکند تا بتوانید بدون انحراف همواره در مسیر درست پیش بروید.
از جریان محتوا و اهمیت آن چه میدانید؟
تولید محتوا در هر حوزهای باعث بهبود ارتباط با مخاطبان میشود. اهمیت این موضوع علیالخصوص از زمان بروزرسانی الگوریتم مرغ مگسخوار دوچندان شده است. به گونهای که برخی از سئوکاران عقیده دارند که تنها با استفاده از استراتژی تولید محتوا بر اساس واژگان کلیدی شانس موفقیت بسیار افزایش مییابد.
اکنون شما میدانید که استراتژی محتوایی چیست؟ پس لازم است که درباره اهمیت آن نیز مطالبی را بدانید. از جمله دلایلی که دارا بودن یک استراتژی محتوایی قدرتمند را پراهمیت میسازد، موارد زیر هستند:
هدف دادن به محتوا
با طراحی استراتژی ساخت محتوا دید جامعی نسبت به اهداف خود پیدا میکنید و از مسیر اصلی خود منحرف نمیشوید.
سادهسازی پروسه تولید محتوا
اینکه بخواهید بدون فکر و نقشه قبلی یکسری پستها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید، کاری دشوار و پرریسک است. اما تدوین استراتژی محتوایی به شما کمک میکند که موضوعات را به ترتیب اولویت و طبق زمانبندی از پیش تعیین شده انتشار دهید. این کار ضمن جلب اعتماد کاربران باعث میشود که محتوا با اهداف کسب و کار نیز هماهنگی کامل داشته باشد.
جذب ترافیک ارگانیک
یکی از پارامترهایی که در جذب مخاطب و افزایش ترافیک نقش دارد، تولید محتوای منظم و باکیفیت است. دارا بودن یک استراتژی بینظیر برای ساخت و انتشار محتوا باعث میشود که تعداد بازدیدهایی که حاصل کلیک کردن کاربران بر روی لینک سایت هستند، افزایش یابد.
افزایش اعتبار
تولید محتوای باکیفیت ذهنیت مخاطبان را نسبت به شما تغییر داده و ارتقاء جایگاه برند را به دنبال دارد. پس از مدتی که همچنان تولید محتوای اصولی و حرفهای را ادامه دادید، رفته رفته به یک منبع معتبر و اصلی تبدیل میشوید. درنتیجه کاربران برای یافتن پاسخ سوالات و برطرف کردن ابهامات به سایت شما مراجعه میکنند.
ایجاد تعامل بهتر با مخاطبان هدف
اگر تولید محتوا بر اساس نیاز کاربران باشد، فرآیند اعتمادسازی نزد آنها با سرعت و سهولت بیشتری صورت میپذیرد. زیرا در چنین شرایطی افراد نظر مثبتی نسبت به شما پیدا میکنند.
ایجاد لید
تدوین استراتژی محتوا یکی از عوامل بسیار مهم است که منجر به افزایش مخاطبان راغب یا همان لید میشود.
هدف استراتژی محتوا چیست؟
برای دستیابی به موفقیت در هر کاری بدون شک به یک استراتژی منظم نیاز خواهید داشت. تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست و برنامهریزی مشخص و دقیق از ارکان اصلی آن محسوب میشود. هدف استراتژی محتوا این است که صاحبان کسب و کارها بتوانند با ایجاد محتواهای جذاب و منسجم نظر مخاطبان هدف را جلب کرده و آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنند.
خوشبختانه امروزه با گسترش تکنولوژی فضای بسیار مناسبی به وجود آمده تا سازمانها و بیزینسهای مختلف از طریق خلق محتوا و مدیریت آن پیام خود را به بهترین شکل به دیگران انتقال دهند. پس میتوان گفت که استراتژی محتوا برنامهای مدون را پیشروی افراد میگذارد تا به واسطه آن بدانند پستهای خود را از چه کانالی و به چه نحوی توزیع کنند تا در نهایت به جذب مشتری ختم شود.
با ایجاد استراتژی محتوایی آشنا شوید
خب حالا که پاسخ پرسش استراتژی محتوایی چیست را دریافت کردید، اکنون وقت آن رسیده که با مراحل ایجاد آن نیز آشنا شوید. در این بخش یازده مرحله را بیان میکنیم که از طریق آن میتوانید یک استراتژی محتوایی موفق و پربازده داشته باشید.
مرحله اول: مشخص کردن اهداف
برای اینکه بازاریابی محتوایی بتواند در مسیر درستی پیش برود، لازم است که هدفگذاری و ماموریت برند به طور کامل مشخص شود. به این منظور باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه نوع پستهایی نیاز دارند؟ همچنین تعیین کنید که با تولید محتوا برای آنها چه منافعی عایدتان میشود؟
مرحله دوم: تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد
دستیابی به اهداف کسب و کار امکانپذیر نیست، مگر اینکه آن را به صورت دقیق و واضح اندازهگیری نمایید. اصطلاحا به این کار شاخصهای کلیدی عملکرد میگویند که از طریق آن میتوانید اهداف خود را در قالب اعداد آنالیز نمایید. در واقع شاخصهای کلیدی عملکرد مولفههایی را در اختیار شما قرار میدهند که بر اساس آن میفهمید تا چه اندازه در دستیابی به اهداف خود موفق عمل کردهاید.
این شاخصها مواردی همچون رتبه سئو، حجم درآمد، تعداد فروش و… را دربر میگیرند که به صورت اعداد بیان میشوند. برای مثال فرض کنید که تصمیم میگیرید تعداد خاصی ایمیل را برای کاربران سایت خود ارسال کنید یا میخواهید که ظرف یک سال آینده مقدار مشخصی درآمد داشته باشید.
مرحله سوم: شناخت مخاطب
یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای داشتن یک استراتژی بینقص در بازاریابی محتوایی این است که درمورد مخاطبان هدف خود شفافسازی نمایید. به منظور شناخت مشتریان لازم است که سه گام زیر را طی کنید:
- گردآوری اطلاعات جمعیتشناختی: اطلاعاتی را در مورد سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات و…. مشترکان ایمیل یا دنبالکنندگان خود در پلتفرمهای مختلف جمعآوری کنید.
- دریافت بازخورد از مشتری: بکوشید که دیدگاه مخاطبان را درباره نیازهای ضروری، مشکلات و اولویتهایشان بفهمید.
- ترسیم پرسونا: برای ساخت پرسونا از نظرسنجی، آمار و… استفاده نمایید تا اطلاعات ارزندهای درمورد محرکهای رفتاری مخاطبان به دست بیاورید. از این طریق میتوانید محتوایی تولید کنید که کاربران نسبت به آن واکنش مثبت نشان دهند.
مرحله چهارم: آنالیز جایگاه فعلی محتوا
مرحله بعدی این است که استراتژی محتوایی فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که آیا مطالب کنونی در تحقق اهداف تجاری شما موثر هستند یا نه؟ از این طریق به تمام شکافها و نواقص محتواها پی میبرید و میزان سودمندی آنها را میسنجید. علاوهبراین میتوانید پستهای خود را با رقبا مقایسه کنید تا متوجه شوید که استراتژی محتوایی جدیدی که درنظر گرفتهاید، چه جایگاهی بین مردم خواهد داشت.
مرحله پنجم: شناسایی کانالهای انتشار محتوا
اکنون زمان آن رسیده که بدانید مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکههای اجتماعی حضور دارند تا پستهای خود را بیشتر در این پلتفرمها به اشتراک بگذارید. برای این کار میتوانید واژگان جستجو را اصلاح نمایید تا به اطلاعات گستردهتری دسترسی داشته باشید.
به طور کلی موفقترین استراتژیهای بازاریابی محتوایی بر این مسئله تاکید دارند که بهتر است پستهای اصلی و مهم هر کسب و کاری در سایت منتشر شود. حتی میتوانید چکیدهای از این مقالات را در وبسایتهای دیگر و شبکههای اجتماعی خود نیز به اشتراک بگذارید. اما به طور کلی محتوای وبلاگ تاثیر بیشتری در ارتقاء بیزینسهای آنلاین ایفا میکنند.
مرحله ششم: تصمیمگیری درباره انواع محتوا
در گام بعدی باید درباره انواع محتوایی که قصد دارید انتشار دهید، تصمیم بگیرید. همواره سعی کنید که قالبهای مختلف پست مانند مقاله، اخبار، کتاب الکترونیکی، فیلم و مصاحبه را در استراتژی محتوایی خود بگنجانید. حتی میتوانید به تولید پادکست، اینفوگرافیک و نظرسنجی هم فکر کنید.
توصیه میشود که انواع محتوا را بر اساس پرسونای مخاطبان برگزینید، زیرا همه افراد سلیقه یکسانی ندارند. بعضی افراد عاشق گوش کردن به پادکست هستند، در حالیکه عدهای دیگر کتابهای الکترونیکی را ترجیح میدهند.
مرحله هفتم: شناسایی منابع تولید محتوا
خب تا اینجای کار فهمیدید که استراتژی محتوایی چیست؟ مخاطب کیست و قرار است که پستهای شما در چه رسانهای منتشر شود. حال باید بررسی کنید و ببینید که آیا همه ابزارهای مورد نیاز برای تولید و اشتراکگذاری محتوا را در اختیار دارید یا نه؟ پاسخ به سوالات زیر میتواند در این زمینه به شما کمک شایانی نماید:
- مسئولیت تولید محتوا بر عهده چه فرد یا افرادی است؟
- فرآیند انتشار محتوا و زمانبندی آن به چه صورتی است؟
- مسئول برنامهریزی اشتراکگذاری روزانه پستها چه کسی است؟
- برای ساخت محتوا قرار است که از چه منابعی استفاده شود؟
مرحله هشتم: ساخت تقویم محتوایی
یکی از اصلیترین بخشهای ساخت استراتژی محتوایی این است که زمان انتشار پستها را مشخص کنید. یعنی باید برنامهریزی و زمانبندی دقیقی برای اشتراکگذاری مطالب در سایت یا اکانت هر کدام از شبکههای اجتماعی خود داشته باشید.
از جمله ابزارهایی که میتواند در این زمینه به شما کمک نماید، گوگل کلندر است. برای افرادی که روزانه تعداد کمی محتوا در دست انتشار دارند، گوگل کلندر بسیار مفید واقع میشود. اما اگر تعداد زیادی محتوا به اشتراک میگذارید، به ابزارهای پیشرفتهتر مانند آسانا، کواسکجولو و… نیاز خواهید داشت. حتی میتوانید از نرم افزار اکسل برای ساخت تقویم محتوایی خود کمک بگیرید.
مرحله نهم: ساخت و تولید محتوا
پس از اینکه مقدمات کار را آماده کردید، اکنون نوبت به تولید محتوا میرسد. از طریق تحقیقاتی که در مراحل پیشین انجام دادهاید، اکنون میدانید که باید چه نوع پستی بسازید. پس عناوینی را که در تقویم محتوایی خود نوشتهاید، به ترتیب انتخاب کنید و کار ساخت محتوا را آغاز نمایید.
مرحله دهم: توزیع و بازاریابی محتوا
در این مرحله لازم است که توزیع محتوا را به درستی و متناسب با اهداف کسب و کار خود انجام دهید. زیرا در غیر اینصورت پست مورد نظر به دست مخاطبان نمیرسد و شانس موفقیت استراتژی محتوایی شما کاهش مییابد.
یکی از ترفندهای عالی این است که از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید و پست نوشته شده را برای مشترکان سایت خود ارسال نمایید. برای گرفتن نتیجه حداکثری از توزیع محتوا بهتر است که اینفلوئنسرها را هم از انتشار پست آگاه کنید تا آنها نیز مطلب شما را با دنبالکنندگان خود به اشتراک بگذارند.
مرحله یازدهم: سنجش و بررسی نتایج
گام نهایی از استراتژی محتوایی این است که میزان موفقیت و اثربخشی آن را ارزیابی نمایید. استفاده از شاخصهای کلیدی عملکرد در این مرحله به کمک شما میآید، به گونهای که با آنالیز آنها میتوانید بفهمید عملکردتان تا چه اندازه موفقیتآمیز بوده است.