بازاریابی محتوایی چیست و در کسب و کار شما چه تاثیری دارد؟

بازاریابی محتوایی فرآیندی است که طی آن بیزینس‌های آنلاین تلاش می‌کنند تا با انتشار مطالب سرگرم کننده یا آموزشی اطلاعات مخاطبان را درباره برند خود افزایش دهند. در نتیجه این عملیات دیدگاه مشتریان نسبت به برند مربوطه تغییر پیدا کرده و آن را برای خرید برمی‌گزینند.

محتوای تولید شده در این تکنیک باید آن‌قدر ارزشمند و مفید باشد تا حس خوشایندی را در افراد به وجود آورده و در نهایت نیز به جذب مشتری کمک نماید. اگر تمایل دارید که بدانید بازاریابی محتوایی چیست؟ و چه نقشی در رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی دارد در ادامه همراه ما باشید.

آیا می‌دانید بازایابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی چیست؟ بازاریابی محتوایی به کلیه پروسه خلق یک محتوا از برنامه‌ریزی آن گرفته تا اشتراک‌گذاری در رسانه‌های مختلف گفته می‌شود. حال ممکن است که این رسانه یک سایت، وبلاگ، شبکه اجتماعی، نشریه و…. باشد. بازایابی محتوایی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند، اما مهم‌ترین کارکرد این تکنیک افزایش نرخ تبدیل است. لذا با تکیه بر این روش می‌توانید با صرف هزینه‌ای معقول به برندینگ بپردازید و درآمد زیادی کسب کنید.

تمرکز بازاریابی محتوایی بر ارائه اطلاعات متناسب با موضوع کسب و‌کار است. پس در این روش شما کاربران را مجبور به خرید نمی‌کنید، بلکه اطلاعات مفیدی را در اختیار آن‌ها می‌گذارید تا بتوانند بهتر برای خرید تصمیم بگیرند.

هدف بازاریابی محتوایی به جای عرضه مستقیم خدمات یا محصولات، دادن اطلاع به مخاطبان است تا بتوانند پاسخ ابهامات خود را بیابند. به گونه‌ای که پس از حل مشکلات، خود به خود برای خرید تشویق شوند. از آنجا که امروزه انبوهی از انواع مطالب در فضای مجازی منتشر می‌شود، باید بهترین محتوا را تولید کنید تا بتواند به دیده شدن برند شما کمک کند.

 

بازاریابی محتوایی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

بازاریابی محتوایی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

پس از آشنایی با مفهوم بازاریابی محتوایی چیست؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این روش چه تفاوتی با تبلیغات دارد. تبلیغات نوعی انتشار محتوا به منظور اطلاع‌رسانی به مخاطبان است، در حالی‌که بازاریابی محتوا در سطح وسیع‌تری انجام می‌گیرد. در واقع بازاریابی بدون کمک تبلیغات هم می‌تواند به حرکت در مسیر خود ادامه دهد و نقش اطلاع‌رسانی خود را ایفا کند.

هرچند که بازاریابی محتوایی و تبلیغات هر دو برای اطلاع‌رسانی به مشتریان در رابطه با یک موضوع خاص به کار برده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. در ادامه فرق بین این دو بررسی خواهد شد.

تفاوت در نتایج

ابزارهای تبلیغاتی به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا در تمام ایام هفته و ساعات شبانه روز در معرض دید مخاطبان باشند. بنابراین مشتریان بالقوه تبلیغ محصول را می‌بینند و بر اساس آن برای خرید تصمیم می‌گیرند. اما در بازاریابی محتوا بلافاصله کالا یا خدمت مورد نظر تحت فشار فروش قرار نمی‌گیرد، لذا این موضوع کمک می‌کند که برند به خوبی دیده شود.

هزینه کمتر بازاریابی محتوا

تبلیغات روشی گران قیمت است، مخصوصا اگر در رسانه‌های پرمخاطب مانند تلویزیون انجام شود؛ در صورتی‌که بازاریابی محتوایی هزینه چندانی را به دنبال ندارد. هزینه پایین این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که پیام برند را در قالب‌های متنوع همچون ویدئو، اینفوگرافیک و… در رسانه‌های اجتماعی مختلف با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

خاص بودن مخاطبان بازاریابی محتوا

در تبلیغات پیام برند در معرض دید طیف وسیعی از افراد قرار می‌گیرد، اما بازاریابی محتوا هدفمند است و تنها برای گروه خاصی انجام می‌شود. در واقع بازاریابان محتوا بخش زیادی از وقت خود را به جمع‌آوری اطلاعات درباره مخاطبان هدف اختصاص می‌دهند. این داده‌ها کمک می‌کند که بفهمند مشتریان بالقوه علاقه‌مند به خواندن چه نوع مطالبی هستند. پس از تکمیل تحقیقات نیز محتوا را در محیط‌های مناسب پخش می‌کنند تا افراد خاصی به آن دسترسی داشته باشند.

غیر مستقیم بودن بازاریابی محتوا

در تکنیک تبلیغات سنتی تمام اطلاعات مربوط به یک محصول به صورت مستقیم و از طریق ارائه تصاویر و متن به مخاطبان داده می‌شود؛ در حالی‌که بازاریابی محتوا روشی غیر مستقیم است. به بیان بهتر این روش مطالبی را در اختیار کاربران می‌گذارد که خود به ارزشمند بودن محصول پی ببرند.

عملگرایی بازاریابی محتوا

تبلیغات صرفا ادعا و صحبت کردن است، اما بازاریابی محتوایی معتبر بوده و شامل خدماتی می‌شود که برندها ارائه می‌دهند. در واقع صاحبان کسب و کارها می‌کوشند که از طریق بازاریابی محتوا خود را به‌عنوان یک مرجع متخصص معرفی کنند تا به فروش بیشتری برسند.

تعامل بهتر با مخاطبان در بازاریابی محتوا

در تبلیغات فقط صاحبان برندها هستند که با مشتریان احتمالی صحبت می‌کنند و به مزایای محصول خود می‌پردازند. اما با انتشار محتوای آنلاین فرصت اظهارنظر برای کاربران نیز فراهم می‌شود. یعنی افراد مختلف می‌توانند در زیر پست‌ها کامنت بگذارند، شما نیز امکان پاسخ‌گویی به آن‌ها و برقراری تعامل مطلوب را خواهید داشت.

تفاوت در نحوه اشتراک‌گذاری

در تبلیغات صاحبان کسب و کارها تصمیم می‌گیرند که تبلیغات برند را چه موقع و در کدام محیط‌ها انتشار دهند. این در حالی است که در بازاریابی محتوایی، مطلب مورد نظر به راحتی توسط مخاطبان نیز به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

چرا اهمیت بازاریابی محتوایی از تبلیغات بیشتر است؟

اهمیت بازاریابی محتوا

خب تا اینجای کار متوجه شدید که بازاریابی محتوایی چیست؟ و چه فرقی با تبلیغات دارد.‌ استراتژی به کار گرفته شده در بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات می‌تواند افراد زیادتری را به سمت بیزینس شما جذب کند. از طرف دیگر این تکنیک کارآمد علاوه‌بر هزینه بسیار اندک، پتانسیل سودآوری بسیاری نیز دارد.

تحقیقات نشان داده که اهمیت بازاریابی محتوایی بیشتر از تبلیغات است؛ زیرا فاکتور مهمی در بالا بردن ترافیک سایت به شمار می‌رود. البته دلایل دیگری نیز وجود دارند که اهمیت آن را دو چندان می‌کنند. از جمله دلایل اهمیت این تکنیک فوق‌العاده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهبود سئو سایت

محتوایی که در کنار باکیفیت بودن منجر به افزایش ترافیک شود، یکی از پارامترهایی است که سئوی سایت شما را بهبود می‌بخشد. اگر مطلب مورد نظر مرتبط با زمینه فعالیت بیزینس بوده و کلمات کلیدی مناسب در آن به کار برده شود، نقش مهمی در ارتقاء رتبه سایت ایفا می‌کند.

اعتمادسازی نزد کاربران

بازاریابی محتوایی کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان تازه‌وارد به راحتی به فروشگاه اینترنتی شما و مطالب ارائه شده در آن اعتماد نمایند. افراد مختلف هم نظرات خود را در بخش کامنت‌ها می‌نویسند که این موضوع خود می‌تواند منجر به اعتمادسازی و افزایش میزان فروش شود.

شناسایی مخاطبین متناسب با هدف

برای دستیابی به اهداف تجاری خود قبل از هر چیزی باید شناخت کاملی نسبت به مخاطبان داشته باشید. بازاریابی محتوایی باعث می‌شود که شناخت جامعه هدف با توجه به اهداف محتوا امکان‌پذیر شود‌.

افزایش آگاهی از برند

اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، با تولید ویدئو، اینفوگرافیک و سایر محتواهای بازاریابی می‌توانید میزان آگاهی افراد را از برند خود افزایش دهید.

تولید لید

کاربران تازه‌وارد می‌توانند به واسطه بازاریابی محتوایی با کسب و کار شما آشنا شوند. ضمن این‌که تولید محتوای ارزشمند و کاربردی ترافیک بیشتری را به سایت هدایت می‌کند. این عوامل سبب می‌شوند که نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به لید و همچنین پرورش لیدهای جدید افزایش یابد.

معرفی  بهتر محصولات

به وسیله بازاریابی محتوایی امکان معرفی کامل خصوصیات محصولات، مقایسه برندهای مختلف و… فراهم می‌شود. بنابراین اطلاعات بسیار دقیقی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و می‌توانند از بین انبوه کالاها و اجناس بهترین انتخاب را داشته باشند.

امکان تعیین برنامه دقیق برای مدیریت محتوا

وجود یک سیستم دقیق برای مدیریت محتوا کمک می‌کند تا مقالات مربوط به بازاریابی در زمان مشخصی در سایت شما انتشار یابد. علاوه‌برآن می‌توانید انواع مختلف محتوا مانند محتواهای متنی، بصری و صوتی را در وب‌سایت خود درج نمایید.

 

بازاریابی محتوایی چند نوع دارد؟

حال که پاسخ پرسش بازاریابی محتوایی چیست؟ را دریافت کردید، اکنون زمان آن فرا رسیده که اطلاعاتی را در مورد انواع این تکنیک به دست آورید. در زیر انواع مختلف بازاریابی محتوایی ذکر شده است:

انواع بازاریابی محتوا

  • تصاویر

یکی از انواع پربازدید محتواهای آنلاین تصاویر هستند، بنابراین می‌توانید پیام برند خود را در عکس بگنجانید تا مشتریان به سرعت متوجه آن شوند. اگر این تصاویر واضح و خلاقانه باشند، تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارند.

  • پادکست‌

بعضی از افراد نیز با محتوای شنیداری بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل تولید پادکست هم می‌تواند یک گزینه بسیار خوب برای تبلیغات باشد.

  • وبلاگ‌

از جمله ساده‌ترین راه‌های انتشار محتوا از طریق وبلاگ است. از آنجا که وبلاگ‌ها تعداد زیادی بازدیدکننده دارند، این روش بازاریابی محتوایی شانس دیده شدن برند را افزایش می‌دهد.

  • اینفوگرافیک‌

بازاریابی محتوا به صورت اینفوگرافیک یکی از انواع تکنیک‌هایی پرطرفدار است؛ زیرا این نوع محتوا درک پیام برند را برای مخاطب بسیار آسان می‌کند.

  • سایت

بازاریابی محتوا از طریق وب‌سایت‌ها نیز تاثیر بسزایی در رشد کسب و کار دارد. این روش تبلیغات برای معرفی انواع محصولات و خدمات کاربرد دارد.

  • ویدئو

به دلیل این‌که ویدئوها شفاف و واضح هستند، در حوزه بازاریابی محتوایی بسیار موفق عمل می‌کنند. این روزها کاربران برای خواندن مطالب حوصله زیادی به خرج نمی‌دهند، از طرف دیگر علاقه زیادی به تماشای ویدئو دارند. لذا با تولید یک کلیپ جذاب می‌توانید تبلیغاتی موفق و اثرگذار داشته باشید.

  • کتاب

کتاب‌ها نیز یکی از راه‌کارهای بازاریابی محتوایی هستند. فرقی نمی‌کند که کتاب مورد نظر چاپی باشد یا الکترونیکی، در هر دو صورت بازاریابان محتوا از آن به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای معرفی برند خود بهره می‌برند.

 

وارد بازاریابی درونگرا شوید

به طور کلی بازاریابی در دو نوع درونگرا و برونگرا وجود دارد. در بازاریابی برونگرا یا همان سنتی تجارت مربوطه در جست‌وجوی مشتری بالقوه و تبدیل آن به مشتری بالفعل است.‌ در حالی‌که بازاریابی درونگرا روشی هدفمندتر بوده و در اصل مشتری به دنبال برند و استفاده از محصولات آن می‌گردد.

بازاریابی درونگرا

بنابراین می‌توان گفت که بازاریابی درونگرا تکنیکی مشتری محور است؛ زیرا کلیه اطلاعاتی که افراد برای خرید محصول نیاز دارند، در دسترس آن‌ها قرار داده می‌شود. این استراتژی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا پاسخ تمام نیازهای خود را دریافت کرده و به درک درستی از کالا یا خدمات ارائه شده برسند.

در واقع بازاریابی درونگرا روشی منحصربه‌فرد برای اعتمادسازی نزد مخاطبان است و باعث می‌شود که بر تعداد مشتریان شما به صورت ارگانیک افزوده شود. زیرا مطالعات اخیر نشان داده که حدود هشتاد درصد مشتریان پیش از اقدام برای خرید درمورد محصول یک‌سری تحقیقات را انجام می‌دهند. حال اگر بتوانید سایت خود را به‌عنوان یک منبع موثق برای ارائه اطلاعات معرفی نمایید، افراد زیادی برای خرید فروشگاه آنلاین شما را انتخاب می‌کنند.

بازاریابی درونگرا شامل ۴ مرحله است که عبارتند از:

  1. مرحله جذب (Attract)
  2. مرحله تبدیل (Convert)
  3. مرحله اعمال روش‌هایی به منظور نهایی کردن خرید (Close)
  4. مرحله ایجاد رضایت در مشتری (Delight)

 

انواع روش‌های انجام شدن بازاریابی درونگرا

برای این‌که بتوانید با استفاده از بازاریابی درونگرا تعامل بهتری با مخاطبان هدف خود داشته باشید، لازم است که روش‌های انجام این تکنیک را بدانید. از این‌رو در ادامه مهم‌ترین راه‌کارهای بازاریابی درونگرا بیان می‌شوند:

  • ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی از جمله روش‌های پرکاربرد در بازاریابی ربایشی یا همان درونگرا است. ایمیل مارکتینگ موجب برقراری روابط بهینه بین شما و مشتریان می‌شود، به شرط این‌که محتوای اصولی در بهترین زمان ممکن در دسترس مشتریان احتمالی قرار بگیرد.

برای تأثیرگذاری قوی‌تر ایمیل‌ها باید به نوع مطالب به کار رفته در آن‌ها توجه ویژه داشته باشید. گنجاندن لینک شبکه‌های اجتماعی مختلف و پست‌های درج شده در سایت می‌تواند در جذب مخاطب نقش چشمگیری داشته باشد.

  • وبلاگ نویسی

انتشار محتوا در وبلاگ روشی عالی است که علاوه‌بر معرفی بهتر برند منجر به دریافت بک لینک از سایر سایت‌ها نیز می‌شود. در این تکنیک باید روی تولید محتوایی تمرکز کنید که دربردارنده پرسش‌های احتمالی مشتریان باشد و به رفع ابهامات ذهنی آن‌ها کمک نماید.

  • تبلیغات کلیکی PPC

استفاده از تبلیغات کلیکی روی عبارت کلیدی مناسب باعث می‌شود که کاربران پس از کلیک اطلاعات جامعی را درباره برند به دست بیاورند. برای رسیدن به این هدف کافی است که مبلغی اندک را به گوگل پرداخت نمایید تا در لیست برتر جای بگیرید‌.

  • سئو

اگر تمام روش‌های ذکر شده در بالا را به کار ببرید، اما فکری به حال سئوی سایت خود نکنید، تمام زحماتی که در این رابطه کشیده‌اید، به باد می‌رود. زیرا بدون بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو حتی قوی‌ترین محتوا هم به جایی نمی‌رسد.

  • اینستاگرام مارکتینگ

تمام شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی مناسب برای بازاریابی درونگرا به شمار می‌روند، اما به دلیل محبوبیت اینستاگرام تاثیر آن بیشتر از سایر انواع سوشال مدیا است. از سوی دیگر الگوریتم‌های جدید اینستاگرام بر اساس بازاریابی محتوایی طراحی شده و از این‌گونه پست‌ها حمایت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا