وبلاگ نویسی چیست و چه تاثیری در بازاریابی محتوا دارد؟

وبلاگ (weblog) یا بلاگ (blog) از جمله مفاهیمی است که در دنیای دیجیتال زیاد به گوش می‌خورد زیرا تاثیر خوبی در سئو و بازاریابی محتوایی دارد. در همین راستا اولین سوالی که افراد تازه‌کار در دنیای وب، با آن مواجه می‌شوند این است که وبلاگ چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

چنانچه شما هم به تازگی وارد دنیای دیجیتال شده‌اید یا قصد فعالیت در این فضا را دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید زیرا قصد داریم به سوال پر‌تکرار وبلاگ چیست؟ پاسخ دهیم و مواردی همچون کاربردهای بلاگ، و تاثیرات آن در سئو، ویژگی‌های یک بلاگ خوب و هر آنچه را که لازم است بدانید را بررسی کنیم.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ یا بلاگ، صفحه‌‌ای است که در آن امکان درج اطلاعات مختلف همچون گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی، مقالات علمی و… وجود دارد. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم وبلاگ چیست؟ در واقع این نوع صفحات ابزاری برای اشتراک‌گذاری مطالب در وب‌سایت‌ها محسوب می‌شوند و کاربران اینترنتی از طریق آن‌ها می‌توانند جواب سوالات خود را پیدا کنند و سطح اطلاعات خود را بالا ببرند.

 

کاربرد بلاگ چیست؟

  • معرفی خود به دیگران: افراد با استفاده weblog می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به دیگران در بستر اینترنت معرفی کنند.
  • دریافت بک‌ لینک: بلاگ‌های حرفه‌ای نقش مهمی در دریافت بک‌ لینک دارند‌. به همین دلیل از آن‌ها برای گرفتن بک لینک از سایت‌های معتبر استفاده می‌کنند.
  • تعامل با مخاطبین: از دیگر کاربردهای blog می‌توان به برقراری ارتباط و تعامل بین مخاطبین و یک کسب و کار اشاره کرد. چون مخاطبین از طریق درج نظر در weblog می‌توانند با عوامل یک کسب و کار ارتباط برقرار کنند.
  • بهینه‌سازی سایت‌: یک وبلاگ خوب و حرفه‌ای معمولا به بهینه‌سازی سایت کمک می‌کند.
  • افزایش ترافیک سایت: با درج لینک سایت در weblog می‌توان ترافیک سایت و میزان بازدید از آن را تا حد چشم‌گیری افزایش داد.
  • تبلیغات: در وبلاگ می‌توان خدمات یک کسب و کار یا ویژگی‌های یک محصول را به طور کامل شرح داد. به همین دلیل تبلیغات یکی از کاربردهای blog محسوب می‌شود.
  • آموزش: انتقال اطلاعات به مخاطبین و آموزش به آن‌ها، از دیگر کاربردهای weblog به حساب می‌آید.

کاربرد بلاگ چیست؟

 

بلاگ با وبسایت چه تفاوتی دارد؟

برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید بدانید که وب‌سایت و وبلاگ چیست؟ پس اگر قسمت وبلاگ چیست را با دقت مطالعه نکرده‌اید، کمی بالا‌تر بروید و تعریف weblog را مطالعه کنید. همچنین درباره تعریف و مفهوم وب‌سایت هم اطلاعات کسب کنید.

حال اگر با مفهوم این دو عبارت به طور مختصر آشنا شدید، به سراغ بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم:

  • بلاگ معمولا شخصی است اما وب‌سایت رسمی و عمومی است یا بهتر است بگوییم که بلاگ مالکیت حقیقی دارد اما مالکیت وب‌سایت حقوقی است.
  • بروز کردن بلاگ در طی یک زمان کوتاه قابل انجام است اما برای بروز کردن یک وب‌سایت باید زمان تقریبا زیادی را صرف کرد.
  • طراحی و ساختار بلاگ‌ها ساده است اما وب‌سایت‌ها معمولا ساختاری پیچیده دارند.
  • نکات و مطالب درج شده در بلاگ‌ها عمومی است و شامل وقایع و اتفاقات مختلف است اما مطالب یک وب‌سایت تخصصی و مربوط به یک موضوع خاص است.
  • نحوه برقراری ارتباط در وبلاگ‌ها دو سویه است اما در وب‌سایت‌ها این ارتباط یک‌ سویه است.
  • بلاگ‌ها معمولا بی‌نظم و پویا هستند اما وب‌سایت‌ها منظم و استاتیک هستند.
  • حال و هوای بلاگ‌ها پست مدرن است اما وب‌سایت‌ها حال و هوای مدرن دارند.
  • بلاگ‌ها دارای پست وبلاگ هستند اما وب‌سایت‌ها محتوا دارند.
  • پست‌های یک بلاگ دائما در حال تغییر هستند اما محتوای وب‌سایت ماندگار است.
  • طراحی و ایجاد بلاگ ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد اما برای طراحی و ایجاد وب‌سایت باید در زمینه طراحی سایت دانش و مهارت داشت.

 

وبلاگ نویسی چطور به کمک سئو می آید؟

سئو و بهینه‌سازی سایت‌ها را می‌توان به عنوان یک موضوع ترند دانست زیرا در حال حاضر اکثر وب‌سایت‌ها به دنبال کسب امتیاز از گوگل و قرار گرفتن در جستجوهای نخست هستند. حال قطعا این سوال در ذهن شما شکل گرفت که ارتباط بین سئو و وبلاگ چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که وبلاگ نویسی طبق دلایل زیر می‌تواند به سئو کمک کند:

وبلاگ نویسی چطور به کمک سئو می آید؟

بروز نگه داشتن سایت

منسوخ بودن اطلاعات و محتوای سایت باعث می‌شود که کاربران به اطلاعات موجود اعتماد نداشته باشند و حتی مطالب را نگاه نکنند که این اتفاق منجر به حذف سایت از رده‌بندی گوگل نیز خواهد شد. اما نوشتن وبلاگ‌های جدید، این پیام را به گوگل القا می‌کند که اطلاعات سایت مورد‌نظر بروز است و می‌تواند برای کاربران مفید باشد که این مسئله رتبه گرفتن سایت از گوگل و بهینه‌سازی آن را در پی خواهد داشت.

 افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت

مدت زمان حضور کاربران در صفحات سایت، از دیگر مواردی است که گوگل برای نمره دادن به سایت‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها در نظر می‌گیرد. چون حضور کاربر در سایت به گوگل می‌گوید که محتوا سایت شما کیفیت مطلوبی دارد و همین امر موجب امتیاز گرفتن سایت می‌شود. پس با نوشتن وبلاگ‌های مفید می‌توان نظر مخاطبین را جلب کرد و از گوگل امتیاز گرفت.

ایجاد پیوند و لینک

لینک‌سازی و هدایت کاربر به مطالب مرتبط مفید نیز از دیگر مواردی است که موتور جستجو هوشمند گوگل برای آن امتیاز در نظر می‌گیرد. در نتیجه وبلاگ نویسی و لینک‌دهی به مطالب مرتبط از جمله روش‌هایی است که به سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه‌های برتر کمک می‌کند.

 افزایش پیوندهای خارجی

زمانی که محتوای وبلاگ یک سایت مفید و با‌کیفیت باشد، گوگل رتبه خوبی برای سایت در نظر می‌گیرد و او را جزو رتبه‌های برتر قرار می‌دهد. در واقع این مسئله به وب‌سایت‌های دیگر این پیام را منتقل می‌کند که سایت مورد‌نظر یک سایت معتبر است. پس در صورت لزوم کاربران خود را به آن هدایت می‌کنند.

 برقراری ارتباط با مخاطب

از طریق وبلاگ نویسی و فعال کردن قسمت‌هایی همچون بخش نظرات و اشتراک‌گذاری می‌توان با مخاطبان تعامل داشت. حال شاید این سوال برای شما پیش آید که مزیت تعامل با مخاطب به کمک وبلاگ چیست؟ در واقع اغلب مخاطبین پست‌های مفید را با دیگران به اشتراک می‌گذارند که این مسئله موجب افزایش ترافیک سایت و رتبه گرفتن از گوگل می‌شود.

 به کار بردن کلمات کلیدی پرطرفدار

استفاده اصولی و استاندارد از کلمات کلیدی، از جمله راهکارهایی است که به سئو سایت کمک می‌کند. در نتیجه با بکار بردن این کلمات به اندازه کافی در پست‌های weblog می‌توان تعداد بازدید از سایت را افزایش داد.

 

ویژگی یک وبلاگ خوب چیست؟

در بخش‌های قبلی به شما گفتیم که وبلاگ چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ و درباره تاثیر آن در سئو صحبت کردیم. از آنجایی که یک weblog خوب و حرفه‌ای نقش مهمی در سئو و بهینه‌سازی سایت دارد. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که یک وبلاگ خوب که به سئو سایت کمک می‌کند چه ویژگی‌هایی دارد و مهم‌ترین خصوصیت‌های وبلاگ چیست؟

پویایی

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک وبلاگ خوب پویا بودن آن است. یعنی تولید محتوا برای آن باید به طور مداوم و مستمر باشد و تا حد امکان در بازه‌های زمانی مشخص (هر دو روز یک بار یا هفته‌ای یک بار) مطالب جدید درج شود.

رعایت استاندارد‌ها وچهارچوب‌ های وبلاگ

معمولا یک وبلاگ استاندارد دارای بخش‌های مختلفی همچون هدر، فوتر، سایدبار و متن اصلی است که در صورت رعایت این استانداردها، بلاگ مورد‌نظر به عنوان یک بلاگ خوب شناخته می‌شود.

 

استفاده از تیترهای جذاب

بدون شک تیتر اولین چیزی است که مخاطب آن را می‌بیند، استفاده از کلمات و عبارت‌های جذاب در تیتر وبلاگ باعث ترغیب مخاطب به خواندن می‌شود.

محتوای با‌‌کیفیت

“محتوا پادشاه است” این جمله را تمام فعالان حوزه بازاریابی محتوایی و کارشناسان سئو حداقل یک‌ بار شنیده‌اند. به همین منظور محتوا درج شده در بلاگ باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا خواننده پس از مطالعه آن به جواب سوالی که جستجو کرده، برسد.

لینک دهی به مطالب مرتبط

از دیگر ویژگی‌هایی که یک وبلاگ خوب دارد، این است که مخاطب را به سمت مطالب مرتبط  و با‌کیفیت هدایت می‌کند‌.

منحصر‌ بفرد بودن محتوا

اگر بخواهیم از بین تمام ویژگی‌های وبلاگ خوب بر روی یک مورد تاکید کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که مهم‌ترین ویژگی بهترین وبلاگ چیست؟ باید گفت که یونیک و منحصر‌بفرد بودن محتوا، مهم‌ترین ویژگی است که یک weblog خوب باید داشته باشد.

تعامل با مخاطبین

یکی از ویژگی‌های یک وبلاگ خوب، وبلاگی است که مخاطبین بتوانند با نویسنده آن ارتباط برقرار کنند زیرا تعامل بین نویسنده و خواننده باعث می‌شود که مخاطبین نوشته‌های نویسنده مورد‌نظر را دنبال کنند. در همین راستا بهتر است که بخش درج نظر در پست‌های بلاگ فعال باشد یا قسمتی تحت عنوان ارتباط با ما در weblog وجود داشته باشد.

 

برای وبلاگ از کدام ابزار سئو محتوایی استفاده کنیم؟

پیش از معرفی ابزارها بهتر است که بدانیم راه‌های سئو وبلاگ چیست؟ معمولا برای سئو blog باید اقدامات زیر را انجام داد:

  1. یافتن کلمات کلیدی اصلی
  2. بهینه کردن پست‌های weblog و استفاده اصولی از کلمه کلیدی
  3. درج عنوان و تگ تایتل
  4. به کار بردن کلمات کلیدی در مقدمه و نتیجه‌گیری
  5. درج کلمه کلیدی اصلی در تگ‌های هدینگ H1 و H2 و H3
  6. تنظیم افزونه
  7. بهینه کردن url
  8. نوشتن متا دیسکریپشن منحصر‌بفرد
  9. لینک‌سازی داخلی و خارجی
  10. سایر اقدامات

با توجه به اینکه اولین راهکار برای سئو وبلاگ، یافتن کلمه کلیدی است. پس ابزارهای جستجو کلمات کلیدی از جمله ابزارهایی هستند که برای سئو blog باید از آن‌ها استفاده کرد. در حال حاضر به دلیل اهمیت کلمات کلیدی در سئو، ابزارهای مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره شده است:

  1. سرچ گوگل
  2. سرچ کنسول گوگل
  3. ابزار kwfinder
  4. ابزار تحقیق کلمات کلیدی keyword tool
  5. ابزار گوگل کیورد پلنر (keyword planner)
  6. ابزار moz
  7. ابزار semrush
  8. گوگل ترندز (Google Trends)
  9. ابزار Ahref
  10. ابزار WordStream

 

بهترین سیستم‌های مدیریت محتوایی برای وبلاگ‌نویسی

در واقع با توجه به افزایش تعداد سایت‌ها در بستر اینترنت، سیستم‌های مدیریت محتوا گوناگونی وجود دارد. اما سوالی که اکثر وب‌مسترها می‌پرسند این است که بهترین سیستم مدیریت محتوا وبلاگ چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان سه سیستم مدیریت محتوا زیر را معرفی کرد:

بهترین سیستم‌های مدیریت محتوایی برای وبلاگ‌نویسی

WordPress

وردپرس یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های مدیریت محتوا محسوب می‌شود زیرا یک نرم افزار رایگان و اپن سورس است و استفاده از آن نیازی به مهارت یا دانش خاص ندارد. این سیستم پرطرفدار به زبان PHP و MySQL نوشته شده و دارای ویژگی‌های زیر است:

  • استفاده آسان
  • داشتن قالب‌های آماده و رایگان
  • منعطف بودن
  • قابلیت اشتراک‌گذاری راحت
  • امکان ایجاد صفحات و پست‌های نا‌محدود
  • امنیت بالا
  • بهینه‌سازی راحت
  • سرعت بالا
  • قابلیت بکاپ‌گیری از اطلاعات

Magneto

مگنتو نیز همچون وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که کاربران به شکل open source می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این نرم افزار به دو صورت رایگان و پولی قابل استفاده است و همانطور که واضح است امکانات و قابلیت‌های نسخه پولی بیشتر از نسخه رایگان است. ویژگی‌های این سیستم باعث شده تا در رده بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا قرار بگیرد

  • تیم پشتیبانی قوی
  • سرعت عمل بالا
  • برخورداری از جدیدترین فناوری‌ها
  • امکان پشتیبانی از اکثر زبان‌‌های زنده دنیا
  • مدیریت ساده
  • پشتیبانی از اصول سئو
  • ویرایش راحت

Joomla

جوملا، سیستم مدیریت محتوا دیگری است که از آن برای مدیریت محتوا وبلاگ می‌توان استفاده کرد. زبان برنامه نویسی جوملا php و پایگاه داده آن mysql است. این سیستم نیز مانند دو سیستم مدیریت محتوا قبلی که معرفی کردیم دارای ویژگی‌های متعددی است:

  • نصب راحت
  • دسترسی رایگان
  • سازگاری بالا
  • پشتیبانی از زبان فارسی و سایر زبان‌ها
  • پشتیبانی قوی و قابل دسترس
  • برخورداری از افزونه‌های مختلف و متعدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا