آموزش جامع الگوریتم ونیز [Venice Algorithm]

با افزایش جستجوهای محلی، گوگل هم ناچار بود نتایج محلی را بهبود ببخشد. حتی اگر تلاش این موتور جستجو را از نزدیک مشاهده نکرده باشیم، الگوریتم‌های متعددی که در این زمینه عرضه شده گواهی بر اهمیت لوکال سئو است. از کبوتر و موش کور گرفته تا الگوریتم ونیز همگی یک هدف را نشانه گرفته‌اند: بهینه سازی نتایج محلی.

الگوریتم venice چیست و چه تاثیراتی روی نتایج جستجو گذاشته است؟ دنیای گوگل بعد از معرفی این الگوریتم چه تغییری کرده؟ چگونه باید با وجود ونیز برای سئو سایت اقدام کرد؟ در این راهنما به تمام چالش‌ها و سوالات ذهنی شما پاسخ خواهیم داد. پس این راهنمای جذاب را تا انتها بخوانید، خصوصا اگر کسب‌وکارتان محدود به یک منطقه است.

الگوریتم ونیز چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، کافی است از گوگل قبل از سال 2012 استفاده کرده باشید. اگر سن و سالی از شما گذشته باشد، حتما این تجربه را در آن سال‌ها داشته‌اید. زمانی که یک عبارت محلی را در نوار جستجو وارد می‌کردید، نتایج با مقالات بی ارزش پر شده بود. در آن زمان گوگل از قابلیتی به نام google place نیز بهره می‌برد، اما همین قابلیت نیز نمی‌توانست نیاز کاربر را به خوبی برطرف کند.

“به عنوان مثال اگر کاربری در همدان عبارت رستوران را در گوگل وارد می‌کرد، ممکن بود گوگل پلیس نتایجی از شیراز را نمایش دهد. نتایج SERP نیز پر از مقالاتی بود که تنها کلمه‌ای مانند رستوران در آن تکرار شده بود. به عبارتی در آن سال‌ها نتایج محلی مورد رضایت کاربران گوگل نبود.

این جا بود که الگوریتم venice وارد عمل شد تا دستی به روی این نتایج بکشد. البته ونیز در این راه تنها نیست. اگر امروزه نتایج جستجوی محلی برای شما خوشایند است، باید از ونیز به همراه موش کور و کبوتر تشکر کنید.

تاثیرات الگوریتم ونیز بر نتایج جستجو

طبیعتا هر الگوریتمی که معرفی می‌شود، نتایج جستجو را دستخوش تغییر می‌کند. ونیز هم از این قاعده خارج نبوده و نیست. این ابزار گوگل با هدف بهبود جستجوهای محلی عرضه شده، بنابراین بدیهی است که بر نتایج عادی تاثیر چندانی نداشته باشد. به عبارتی ساده ونیز نتایج جستجوهایی نظیر (( کارواش نزدیک من )) ، ((طراحی گرافیک در سیستان )) یا (( سرویس آسانسور انقلاب )) را تغییر خواهد داد. اما این موضوع تنها از دید کاربران گوگل مشاهده می‌شود. برای افرادی مثل من که در دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنیم، ونیز می‌تواند تاثیرات دیگری هم داشته باشد.

بیایید یک بار دیگر هدف اصلی ونیز را بررسی کنیم. ونیز به عنوان یکی از الگوریتم های گوگل توانسته نتایج محلی را از بی نظمی و ناکارآمدی به نتایجی وابسته به لوکیشن تبدیل کند. اما این موضوع چه اهمیتی برای کسب‌وکارها دارد؟ تصور کنید شما در حال راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود هستید. اما محصول شما رقبای بی‌شماری دارد که علنا جایی برای رقابت باقی نگذاشته است. ( مثل گوشی موبایل ) در این شرایط ونیز یک موهبت بزرگ است تا فروش خود را در سطح محلی آغاز کنید، چرا که با تمرکز روی لوکال سئو، بسیاری از رقبا از میدان حذف می‌شوند. همانطور که می‌بینید این الگوریتم یک ابزار بزرگ برای کسب‌وکارهای کوچک است تا به آینده امیدوار باشند.

راهکار گوگل برای جلوگیری از اسپم

همزمان با انتشار الگوریتم venice بسیاری از کارشناسان سئو و تولید کنندگان محتوا متوجه شدند که استفاده از کلمات کلیدی به همراه نام شهرهای متفاوت می‌تواند آن‌ها را به صدر نتایج جستجوی محلی برساند. این نتایج هیچ ارزشی نداشت و نمی‌توانست رضایت کاربر را جلب کند. به فرض شما در کرمان باشید و عبارت رستوران را سرچ کنید، آیا رستوران‌های تهران نیاز شما را برطرف می‌کند؟

به این ترتیب گوگل تصمیم گرفت در آپدیت‌های بعدی این مشکل را برطرف کند. راهکار این موتور جستجو دشوار کردن اعتبار سنجی کسب‌وکارها بود. یکی از بهترین ایده‌ها در این زمینه معرفی ابزار Google My Business است تا از صحت و سقم آدرس شرکت اطمینان حاصل کند. بنابراین امروزه با هر سرچ محلی تنها نتایج محلی همان لوکیشن نمایش داده خواهد شد.

بهینه سازی سایت متناسب با الگوریتم venice

حالا که الگوریتم ونیز به یکی از مهمترین ابزارهای گوگل، حداقل برای جستجوهای محلی، تبدیل شده بهتر است در پروسه لوکال سئو به آن توجه کنیم. اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را در کلمات محلی گسترش دهید، بهتر است راهکارهای زیر را امتحان کنید:

روی یک شهر تمرکز کنید

بهترین راه برای موفقیت در سئو محلی، تمرکز روی یک شهر است. وبسایت‌های زیادی شروع به سئو برای تبریز، قزوین، رشت، تهران، مشهد و اهواز می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که با وجود الگوریتم‌هایی نظیر ونیز این کار اشتباه است. البته سئو با جزئیات دقیق نیز می‌تواند نامناسب باشد. به عنوان مثال اگر قصد لوکال سئو دارید و در تهران فعالیت می‌کنید، حتما نباید از خیابان یا منطقه خود در محتوا استفاده کنید. گوگل به کمک سرویس گوگل مپ و سایر راه‌ها محل دقیق شما را تشخیص می‌دهد.

سایت خود را در نقشه گوگل و گوگل بیزینس ثبت کنید

الگوریتم venice به دو سرویس گوگل مپ و بیزینس گوگل به عنوان یک سیگنال مهم نگاه می‌کند. اگر به دنبال بهترین نتایج در سئو محلی هستید، این کار از نان شب نیز واجب‌تر است. چرا که گوگل به کمک این سرویس‌ها به سادگی آدرس فیزیکی شما را درک می‌کند.

نام شهر را در صفحات تکرار کنید

پیرامون سئو محلی روی یک شهر صحبت کردیم. اما زمانی که به تولید محتوا می‌رسید، باید شهر مدنظر را در صفحه وارد کنید. بهتر است نام شهر در هدینگ‌ها و کل متن پخش شود تا گوگل دقیقا متوجه شود لوکیشن شما کجاست. برای نتیجه بهتر می‌توانید از (( کلمه کلیدی + شهر )) و (( کلمه هم خانواده + شهر )) هم استفاده کنید.

نتیجه گیری

الگوریتم ونیز برای بهبود جستجوهای محلی ساخته شده است. ونیز قرار است با بهینه سازی نتایج محلی به رضایت کاربران گوگل بیفزاید. از سوی دیگر زمانی که رضایت کاربران افزایش پیدا کرد، گوگل نیز می‌تواند به موتور جستجوی خود اطمینان حاصل کند. با این حال این تنها نتیجه مطلوب ونیز نیست. با استفاده از این الگوریتم اکنون کسب‌وکارهای کوچک این فرصت را دارند تا به نتایج برتر محلی دست پیدا کنند. کسب‌وکارهایی که تا قبل از انتشار ونیز امید زیادی در فضای اینترنتی نداشتند، اما حالا عرصه برای رقابت در محیطی کوچک‌تر فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا