تاثیر هدف گذاری و برنامه ریزی در کسب و کارها

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت هر کسب و کاری هدف گذاری و برنامه ریزی است. تعیین اهداف موجب هدایت کارکنان به سمت جلو می‌شود و آن‌ها را در مسیر صحیح نگه می‌دارد. در واقع عملکرد بیزینس پلن همانند یک نقشه راه است که مسیر دستیابی و رسیدن سازمان را به خواسته‌های خود کاملا شفاف می‌کند.

علاوه‌براین هدف‌گذاری تاثیر شایانی در ارتقاء توانمندی‌های کارمندان دارد و باعث افزایش انگیزه در آن‌ها می‌شود. با توجه به این مطلب مدیران و کارآفرینان باید این قضیه را جدی بگیرند تا بتوانند در تجارت خود پیشرفت کنند.

نبود هدف گذاری و برنامه ریزی با ما چه می‌کند؟

فقدان هدف گذاری و برنامه ریزی بیزینس شما را به ورطه نابودی می‌کشاند. از این‌رو اگر واقعا به دنبال پیشرفت و ترقی هستید، باید برای تهیه یک بیزینس پلن اصولی وقت بگذارید. چنانچه هدفی واضح و مشخص نداشته باشید، دیر یا زود طعم شکست را تجربه خواهید کرد. از جمله عواقبی که در صورت عدم توجه به هدف‌گذاری متوجه کسب و کار شما می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نبود هدف گذاری و برنامه ریزی با ما چه می‌کند؟

وقت و سرمایه خود را به باد می‌دهید

اگر بیزینس پلن دقیق و مشخصی نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید فعالیت‌های کاری خود را به طور منسجم و یکپارچه انجام دهید. زیرا مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده که نسبت به تغییرات بلند مدت حساس نیست و تا به آن هدف ندهید، شما را در مسیر درست نگه نمی‌دارد.

کارهای پراکنده و بی‌فایده تمام انرژی و قوای ذهنی شما را تا قطره نهایی از بین می‌برند. پس ‌دارا بودن یک برنامه‌ریزی حساب شده و اصولی کمک می‌کند تا منبع ذهنی شما در امور بیهوده صرف نشود و بتوانید از تمام قدرت ذهن خود بهره ببرید.

کسب و‌کارتان نابود می‌شود

بدون هدف گذاری و برنامه ریزی نه جهت دارید نه این‌که اولویت در کارها برای شما معنا دارد. در این حالت از آنجا که هیچ‌گونه زمان‌بندی برای امورات پراهمیت و ضروری تعیین نکرده‌اید، وظایف خود را سروقت انجام نمی‌دهید. بنابراین طبیعی است که کلی کار عقب افتاده داشته باشید و همواره با استرس دست و پنجه نرم کنید.

نتیجه نیز این می‌شود که کنترل خود را روی بیزینس‌تان از دست می‌دهید. لذا بسیار اهمیت دارد که یک برنامه‌ریزی کاربردی برای کسب ‌و کار داشته باشید تا جریان‌های غیرمفید و بیهوده حذف شوند و بتوانید روی تجارت خود تمرکز نمایید.

از مزیت اعتیاد به موفقیت محروم می‌شوید

کسانی که یک‌بار به موفقیت می‌رسند، نسبت به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. چون موفقیت شیرین است و هرکس تمایل دارد که آن را بارها تجربه نماید. با دارا بودن هدف مسیر رسیدن به موفقیت را مرحله به مرحله طی می‌کنید، بنابراین مسیر پاداش در مغزتان فعال می‌شود. درنتیجه مغز از این به بعد همواره می‌کوشد که این لذت را مجددا تجربه کند. حال اگر بدون برنامه‌ریزی کار خود را آغاز نمایید، از این مزیت محروم خواهید شد.

دچار بی‌تفاوتی و روزمرگی می‌شوید

هدف گذاری و برنامه ریزی باعث می‌شود که ذهن شما درگیر رسیدن به آن شود. بنابراین تلاش می‌کنید که بهترین راه حل را برای رسیدن به اهداف خود بیابید و کاملا روی آن‌ها متمرکز بمانید. در غیر این‌صورت تمام اتفاقات پیرامون شما و فرصت‌های که برای‌تان پیش می‌آید بی‌معنا هستند، لذا دچار بی‌تفاوتی و روزمرگی می‌شوید. حتی نمی‌توانید راه حل مسائل را ببینید و از آن‌ها برای پیشبرد تجارت خود بهره‌برداری کنید.

 

چگونه هدف گذاری و برنامه ریزی کنیم؟

برای این‌که بیزینس پلن بتواند کسب و کار شما را به موفقیت برساند و انگیزه لازم را در کارمندان به وجود آورد، باید مطابق با یک‌سری اصول و استانداردها طراحی شود.‌ به طور کلی اصول یک هدف گذاری و برنامه ریزی موفق به شرح ذیل است:

چگونه هدف گذاری و برنامه ریزی کنیم؟

به سراغ اهداف انگیزه‌بخش بروید

اهداف باید جذاب باشند تا در شما شوق و انگیزه لازم را ایجاد کرده و کارمندان را نیز نسبت به انجام وظایف خود راغب نمایند‌. اگر هدفی که برمی‌گزینید به اندازه کافی شوق‌انگیز نباشد، تمایلی به دنبال کردن آن نخواهید داشت و با اندیشیدن به آن احساس شعف نمی‌کنید.

اهداف باید قابل سنجش و اندازه‌گیری باشند

اهدافی را تعیین کنید که قابل اندازه‌گیری و ارزیابی باشند، درغیر این‌صورت نمی‌توانید میزان پیشرفت خود را بسنجید. اگر هدف دقیق باشد، یعنی هیچ‌گونه ابهامی را در ذهن ایجاد ننماید، ‌از سوی دیگر با نظام باورهای شما سازگاری داشته باشد، شانس رسیدن شما به موفقیت به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

اهداف کسب و کار خود را بنویسید

یکی از اقدامات بسیار مهم برای دستیابی به اهداف نوشتن آن‌ها است. چون با نوشتن به اندیشه‌های خود نظم می‌بخشید و از پراکندگی آن‌ها جلوگیری می‌کنید. نوشتن همچنین باعث می‌شود که اهداف برای شما قابل درک شده و آن‌ها را فراموش نکنید.

اهداف نباید باهم در تضاد باشند

اگر اهدافی را برگزینید که با یکدیگر رقابت داشته باشند، نمی‌توانید آن‌ها را به طور همزمان پیش ببرید. از سوی دیگر نوعی تعارض سیستماتیک بین کارمندان شما ایجاد می‌گردد؛ زیرا آن‌ها برای تعیین اولویت‌ها دچار سردرگمی می‌شوند.

هدف بزرگ خود را به تعدادی اهداف کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید

رسیدن به اهداف بزرگ، غیرممکن و دور از دسترس به نظر می‌رسد و استرس و تنش فراوانی را به شما وارد می‌آورد. درحالی‌که با تقسیم‌بندی یک هدف بزرگ به تعدادی هدف‌ کوچکتر احساس می‌کنید که رسیدن به آن‌ها آسان‌تر می‌شود. علاوه‌برآن پس از رسیدن به یک بخش از هدف مورد نظر انگیزه لازم برای دستیابی به مراحل بعد و اهداف بزرگتر را پیدا می‌کنید.

 

سه گام برای تعیین اهداف

برای این‌که تهیه بیزینس پلن برای شما آسان شود، فرآیند هدف گذاری و برنامه ریزی را در سه گام اصلی بیان می‌کنیم:

سه گام برای تعیین اهداف

گام اول: رسیدن به هدف خود را تصور نمایید

با خود خلوت کنید و بیندیشید که اگر به هدف‌تان برسید، چه چیزی تغییر می‌کند و آینده بیزینس شما چگونه می‌شود؟ تمام مواردی که دچار تغییر شده است را بدون کم و کاست یادداشت نمایید. سپس آن‌ها را از نظر درجه اهمیت مقایسه و اولویت‌بندی کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید که کدام موارد نسبت به بقیه مهم‌تر هستند؛ پس وقت و انرژی بیشتری را به آن‌ها اختصاص می‌دهید. علاوه‌برآن از مشکل ایجاد رقابت بین اهداف هم پیشگیری می‌شود.

گام دوم: بررسی نمایید که برای هر کدام از تغییرات بالا چه مواردی باید تغییر کنند

پس از این‌که لیست خود را نوشتید و الویت‌بندی را نیز انجام دادید، اکنون زمان آن فرا رسیده که بدانید برای رسیدن که هرکدام از موارد بالا لازم است چه چیزهایی تغییر نمایند. به این منظور می‌توانید از ذهن خود یا نمونه‌های موفق کسب و کارهای پیشین کمک بگیرید. در این مرحله مواردی را که به نظر شما کم‌اهمیت‌تر می‌رسد، حذف کنید تا لیست کوچکتری داشته باشید و روی موارد مهم‌تر تمرکز نمایید.

گام سوم: اهداف باقی‌مانده را چک‌ کرده و مجددا بازنویسی کنید

در گام بعدی اهداف را به گونه‌ای بازنویسی نمایید که مطابق با موارد زیر باشند:

  • مطمئن شوید که اهداف شما صددرصد مشخص است و هیچ‌گونه ابهامی در آن ندارید.
  • بررسی کنید که هدف قابل اندازه‌گیری باشد. برای مثال می‌خواهید در فلان تاریخ به مقدار مشخصی درآمد برسید.
  • هدف باید واقعی و به دور از اغراق بوده؛ زیرا اگر قابل دستیابی نباشد ممکن است که ناامید و مایوس شوید.
  • هدف طوری طراحی شده باشد که خود را تحسین کنید.

 

بدون برنامه ریزی به اهداف نمی‌رسیم

هدف گذاری و برنامه ریزی در رسیدن کسب و کارها به موفقیت تاثیر غیرقابل انکاری دارد. پس همه صاحبان مشاغل به بیزینس پلن احتیاج دارند تا بتوانند بدون چالش خاصی به اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت خود دست یابند.

ضرورت برنامه‌ریزی از آنجا ناشی می‌شود که از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری می‌کند. بسیار مهم است که هدف‌گذاری را با اتکا بر ذهن خود بنویسید تا به شما در کشف راه حل‌های جدید کمک نموده و مسیر رسیدن به آن‌ها را هموار نماید. داشتن یک برنامه‌ریزی خوب و قوی میزان پیشرفت کسب و کار شما را تعیین می‌کند. علاوه‌برآن اهداف و پلن‌ها برهم اثر می‌گذارند و افزایش بهره‌وری کارمندان را به دنبال دارند.

برخورداری از یک هدف و برنامه مشخص به ایجاد نظم و هماهنگی در مجموعه شما منتهی می‌شود؛ پس می‌توانید با ارزیابی امکانات و منابع موجود کوتاه‌ترین راه را برای رسیدن به اهداف خود بیابید. ضمن این‌که با یک پلن قوی هماهنگی بین پرسنل افزایش یافته و مدت زمان رسیدن به موفقیت به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

هدف گذاری و برنامه ریزی شاهراه رسیدن به موفقیت

هدف گذاری و برنامه ریزی برای کسب و کارهای مختلف مزایای بسیاری به همراه دارد، به طوری‌که می‌توان گفت داشت یک بیزینس پلن خوب شاهراه رسیدن به موفقیت است. از جمله مزایای هدف‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتماد به نفس

هنگامی‌که می‌دانید هدف و مقصد نهایی تجارت شما چیست و قرار است به کجا برسید، کاملا بر فعالیت خود تمرکز می‌کنید. در این شرایط کارهایی را انجام می‌دهید که شما را به اهداف کوتاه مدت‌تان می‌رساند. با دستیابی به هدف‌های کوچک اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورید و با نیروی مضاعفی در مسیر خود پیش می‌روید.

  • افزایش انگیزه در کارکنان

با برگزیدن اهداف واقع‌گرایانه موجب ایجاد انگیزه و روحیه در کارکنان می‌شوید.‌ برای مثال می‌توانید پس از دستیابی به هدف‌های کوچک جشن برگزار کنید تا انگیزه افراد افزایش یابد و وظایف محوله با سرعت و کیفیت بهتری انجام پذیرد.

  • تقویت همکاری تیمی

هدف گذاری و برنامه ریزی موجب ایجاد حس تعلق به گروه می‌شود و در تقویت روحیه کار تیمی موثر است.

  • بهبود تصمیم‌گیری

داشتن بیزینس پلن و هدف دقیق نقش موثری در بهبود تصمیم‌گیری افراد درگیر در پروژه دارد. چون کارکنان می‌توانند تصمیمات خود را بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده و با اعتماد بیشتری بگیرند.

  • مدیریت زمان

مزیت دیگر هدف گذاری و برنامه ریزی این است که به مدیر سازمان کمک می‌کند تا زمان را به بهترین شکل مدیریت نماید و تمرکز سازمان را تنها در جهت دستیابی به اهداف قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا