آموزش جامع الگوریتم موش کور [Possum Algorithm]
گوگل الگوریتم موش کور را 2 سال پس از رونمایی از الگوریتم کبوتر معرفی کرد. به نظر میرسد کبوتر که یکی از قدیمیترین حیوانات باغ وحش گوگل است، با تمام کارکردی که داشت، نتوانست به طور کامل برای لوکال سئو مفید باشد. پس برای بهینه سازی هرچه بهتر نتایج در جستجوی محلی، موش کور هم به الگوریتمهای گوگل افزوده شد. به عبارتی Possum الگوریتم مکمل pigeon بوده و به دنبال بهبود نتایج محلی است.
با کمی جستجو در دنیای وب متوجه میشوید که اطلاعات کمی درباره این الگوریتم نسبت به سایر الگوریتمهای سئو وجود دارد. بنابراین آشنایی با موش کور و نحوه عملکرد آن میتواند برای علاقه مندان به سئو و دیجیتال مارکتینگ جذاب باشد. بیایید این آموزش را شروع کنیم.
الگوریتم موش کور چیست؟
قبل از معرفی Possum Algorithm نتایج گوگل به خوبی کسبوکارهای محلی را نمایش میداد. به عنوان مثال جستجوی عبارتهایی نظیر ((نظافت راهپله در شیراز))، ((نزدیکترین باشگاه بدنسازی)) یا ((طراحی سایت شیراز)) همگی کاربران را به نزدیکترین کسبوکارهای محلی وصل میکرد. با این حال این نتایج یک مشکل بزرگ داشت. کسبوکارهایی که در حاشیه شهر قرار داشتند، فرصت کافی برای رقابت را از دست دادند. زمانی که یک شیرینی فروشی در حومه شهر اقدام به سئو میکرد، چگونه باید امیدوار بود در نتایج ظاهر شود؟
البته این سوال برای زمانی بود که تنها کبوتر در باغ وحش گوگل وجود داشت. از زمانی که موش کور نیز به این حیات وحش افزوده شد، داستان به کلی تغییر کرد. در حال حاضر هر کسبوکاری میتواند در نتایج محلی رتبه بندی شود. با این حال این الگوریتم بیشتر به نفع برندهایی است که در حاشیه شهر فعالیت میکنند.
- موش کور با فیلتر کردن نتایج جستجوی محلی به کبوتر برای بهبود نتایج جستجو کمک میکند.
الگوریتم Possum به چه کسبوکارهایی کمک خواهد کرد؟
بدون شک الگوریتم Possum این فرصت را برای هر تجارتی فراهم میکند تا در نتایج جستجوی محلی قرار بگیرد. با این حال این موضوع در همه حال مناسب نیست. اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را بررسی کنیم:
تصور کنید فعالیت شما امداد رایانه در سطح شهر تهران باشد. به لطف موش کور گوگل امروزه میتوانید در عباراتی نظیر ((امداد رایانه تبریز))، ((امداد رایانه بوشهر)) در رتبه برتر باشید، اما چنین اقدامی چه سودی برای شما دارد؟ به احتمال زیاد هیچ. چرا که کاربری که به دنبال امداد رایانه در بوشهر است، به شرکتهای موجود در تهران نیاز ندارد.
بنابراین بیراهه نیست که ادعا کنیم الگوریتم موش کور بیش از هر چیزی به فکر کسبوکارهای حاشیه شهر بوده است. کسبوکارهایی که تا قبل از رونمایی از موش کور قدرت رقابت با برندهای نزدیک به کاربر را نداشتند، اما امروزه با فیلتر شدن برخی از نتایج، عرصه برای این موسسات و خرده فروشیها باز شده است.
دلیل گوگل برای نامگذاری موش کور
هر چند نامگذاری الگوریتمها با نام حیوان شیوهی جدیدی توسط گوگل نیست، اما برای بسیاری از افراد نام موش کور بسیار جالب توجه است. به نظر شما چرا گوگل از Possum Algorithm برای نامگذاری این ابزار خود استفاده کرد؟
این الگوریتم در واقع با فیلتر کردن نتایج هر بار نتایج جدیدی را در SERP به نمایش میگذارد. از آنجایی که شما ممکن است یک روز سایت خود را در نتایج مشاهده کنید، اما روز بعد نه، این احتمال وجود دارد که به پنالتی شدن سایتتان شک کنید. به همین دلیل موش کور یک انتخاب هوشمندانه برای این الگوریتم محسوب میشود.
تاثیر Possum Algorithm بر سئو
بیایید یک بررسی سریع به مواردی که تا به اینجا پرداخته شد، داشته باشیم. الگوریتم Possum با هدف بهبود جستجوهای محلی راه اندازی شد تا به الگوریتم کبوتر کمک کند. این الگوریتم توانست امید زیادی به کسبوکارهای محلی کوچک در حومه شهر تزریق کند. چرا که تا قبل از معرفی آن، سایتی که در یک محله دورافتاده، روستا یا هر جایی خارج از شهر کار میکرد، امید زیادی به قرار گیری در نتایج جستجو را نداشت.
اما اکنون زمان آن رسیده تا به یک سوال مهم دیگر پاسخ دهیم: موش کور چه تاثیری بر سئو ایجاد کرده است؟ به طور کلی نتایج شگفت انگیز این حیوان جدید گوگل در 3 دسته قرار میگیرد:
افزایش فرصت برای کسبوکارهای اطراف شهر
این ویژگی یکی از جالبترین و مفیدترین ویژگیهایی است که موش کور به موتور جستجوی گوگل افزوده است. در حال حاضر هر برندی در هر جای دنیا میتواند در نتایج محلی دلخواه قرار بگیرد. بهتر است بدانید این موضوع تا قبل از معرفی موش کور میسر نبود. مثلا اگر شخصی در شیراز کلمه شیرینی فروشی را جستجو میکرد، قطع به یقین با 3 کسبوکار نزدیک به خود مواجه میشد. این یک اجحاف بزرگ در حق برندهای کوچک که در حومه شهر فعالیت میکردند، بود. موش کور به این بی عدالتی پایان داد تا هر برندی بتواند برای قرار گرفتن در نتایج محلی امید داشته باشد.
شناسایی دقیق آدرس کسبوکار
اگر فکر میکنید الگوریتم موش کور تنها برای بهبود نتایج عرضه شده، سخت در اشتباه هستید. این الگوریتم قادر است با بررسی آدرس دقیق محل کار هر سایتی به نوعی دیگر به لوکال سئو کمک کند. همانطور که میدانید سئو محلی برای ارائه نتایج مفید نیاز به آدرس دقیق کسبوکارها دارد. وظیفه موش کور شناسایی آدرسها است، به طوری که حتی اگر محل فیزیکی شما تغییر کند، باز هم توسط موش کور این تغییر باید شناسایی شود.
تنوع در ارائه نتایج محلی
اگر فرد تنوع طلبی باشید، الگوریتم Possum برای شما ساخته شده است. تا پیش از این با جستجوی عبارتی نظیر ((کافی شاپ)) گوگل تنها کسبوکارهای که با این نام فعالیت داشتند به شما نمایش میداد. این قضیه امروز متفاوت است، پس اگر با سرچ عبارتی مانند ((کافی شاپ)) با کافه رستوران یا سایر مراکز تغذیهای روبرو شدید، تعجب نکنید.
نتیجه گیری
معرفی الگوریتم و آپدیتهای مختلف از آن شاید برای بسیاری از متخصصین سئو آزاردهنده باشد. چرا که باید با شناخت دقیق آن فرآیند سئو را به نحوی تغییر داد. با این حال این مسئله اجازه نداده که گوگل دست از هدف خود بردارد: رضایت کاربر. رضایتی که حتی اگر با معرفی الگوریتمی به نام کبوتر برای نتایج محلی به صورت 100 درصدی محقق نشود، گوگل یک الگوریتم دیگر برای آن رو خواهد کرد.
الگوریتم موش کور به عنوان یک مکمل قدرتمند در کنار کبوتر کار خود را آغاز کرده است. اگر بخواهیم به طور خلاصه موش کور را تعریف کنیم، باید بگوییم: این الگوریتم با هدف توزیع عدالت میان کسبوکارهای بزرگ و کسبوکارهای کوچکی که در حومه شهر قرار دارند، ساخته شده است. توازن عدالت در جستجوهای محلی.
اگر میخواهید از ابتدا تا انتها با الگوریتم های گوگل آشنا شوید حتما صفحه لیست الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.