آموزش جامع الگوریتم کبوتر [Pigeon Algorithm]
پس از رونمایی از الگوریتمهایی نظیر پاندا، مرغ مگس خوار و پنگوئن، گوگل در سال 2014 تصمیم گرفت الگوریتم دیگری را به باغ وحش خود اضافه کند. الگوریتم کبوتر با توجه با افزایش جستجوهای محلی اهمیت زیادی پیدا کرده است. کبوتر برای بهینه سازی جستجوهای منطقهای راه اندازی شده است و بدون اغراق توانسته هم به کاربران و هم به صاحبین مشاغل محلی کمک کند.
- Pigeon Algorithm چیست؟
- چه کاربردی دارد؟
- چه ارتباطی میان این الگوریتم و لوکال سئو وجود دارد؟
- چگونه باید همراستا با این الگوریتم حرکت کرد؟
پاسخ به تمام این سوالات را در این راهنما بررسی خواهیم کرد.
الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟
تصور کنید شخصی از شیراز برای سفر به تهران آمده باشد. این فرد در حین رانندگی در بلوار کشاورز متوجه میشود چراغ بنزین خودرو روشن شده است. بدون شک هر فردی هم که به جای این مسافر باشد، سعی خواهد کرد با پرس و جو به نزدیکترین پمپ بنزین اطراف خود برسد تا باک ماشین را پر کند. این یک راه حل سنتی است، اما با وجود الگوریتمی نظیر کبوتر دیگر نیاز به این کار نیست. در حال حاضر یک سرچ ساده میتواند تمام پمپ بنزینهای اطراف بلوار کشاورز را نمایش دهد.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، نتیجه جستجوی عبارت ((پمپ بنزین بلوار کشاورز)) یک نقشه (map pack) است که 3 لوکیشن ابتدایی را در معرض دید کاربر قرار میدهد. هر کسبوکاری تمایل دارد تا حداقل در جستجوهای محلی در این باکس قرار بگیرد. یکی از دوستانم اخیرا کافی شاپ خود را در اطراف شهریار افتتاح کرد. با اندکی فعالیت روی سایت و سئو محلی، همین حالا در بسیاری از جستجوهای محلی پیرامون کافی شاپ در باکس مذکور قرار دارد و خب، حالا مشتریانش چندین برابر شده.
این مهم را باید مرهون تلاش گوگل برای معرفی الگوریتم کبوتر دانست. الگوریتمی که باعث شده تا نتایج محلی در یک بسته در بالای صفحات SERP نمایش داده شود. به عبارتی ساده کبوتر به 2 دسته از افراد کمک زیادی کرده، میکند و خواهد کرد:
- کاربران: برای یافتن نزدیکترین کسبوکار مورد نیاز
- صاحبین سایت: برای یافتن نزدیکترین مشتری محلی
در مجموع میتوان گفت:
- کبوتر با بهینه سازی نتایج جستجوی محلی سعی میکند نزدیکترین مشتری را به نزدیکترین فروشگاه، شرکت، رستوران یا غیره وصل کند.
چرا الگوریتم کبوتر اهمیت زیادی دارد؟
Pigeon Algorithm ارتباط تنگاتنگی با لوکال سئو دارد. سئو محلی در بهینه سازی سایت در نتایج محلی خلاصه میشود. از آن جا که کبوتر روی معرفی نزدیکترین کسبوکارها در جستجوهای محلی تمرکز کرده بنابراین سئو محلی و الگوریتمی مثل کبوتر دقیقا روی یک خط حرکت میکنند.
اما سوال اصلی این است که چرا در میان الگوریتم های سئو، کبوتر اهمیت زیادی دارد؟
برای پاسخ به این سوال اجازه دهید یک آمار جالب توجه از وبسایت محبوب backlinko ارائه کنیم:
سهم جستجوهای محلی از تمام جستجوها | 46 % |
سهم جستجوهای شامل باکس مپ از تمام جستجوها | 29 % |
مشتریانی که پس از جستجوی محلی، در همان روز به یک فروشگاه اینترنتی سر میزنند | 76 % |
پیشنهاد میکنم یکبار دیگر آمارهای ارائه شده توسط بکلینکو را مرور کنید. این آمارها نشان میدهد که سهم بزرگی از جستجوها در موتور گوگل به جستجوهای محلی منتهی میشود. بنابراین یک فرصت ایدهآل برای کسبوکارها وجود دارد تا با استفاده از لوکال سئو و کبوتر گوگل بتوانند به فروش خود کمک کنند.
لوکال سئو برای چه کسبوکارهایی مهم است؟
تا به اینجا متوجه شدید که الگوریتم کبوتر گوگل چیست. همچنین رابطه میان این الگوریتم و سئو محلی را نیز بررسی کردیم. اما به نظر شما بهینه سازی محلی سایت و همسو شدن با کبوتر برای چه وبسایتی مهم است؟ این یک سوال بسیار ضروری برای شروع سئو سایت میباشد.
پاسخ این سوال بسیار ساده است. همانطور که امروزه هر کسبوکار آنلاینی نیاز به SEO دارد، متعاقبا هر کسبوکاری میتواند با تمرکز روی Local SEO مشتریان خود را افزایش دهد. بنابراین فرقی ندارد شما یک شرکت فروش هاستینگ داشته باشید یا یک فروشگاه ارائه دهنده لوازم صوتی تصویری. با این حال بهینه سازی سایت در جستجوهای محلی برای برخی از وبسایتها از اهمیت بیشتری برخوردار است:
- کسبوکارهایی که ناچار به فروش محلی هستند: برای بسیاری از کسبوکارهای آنلاین فروش سراسری به کل دنیا، کشور یا شهر معنا ندارد. به عنوان مثال یک شرکت خدمات نظافت در منزل تنها محدود به سرویس دهی در شهر یاسوج است یا یک رستوران تنها میتواند به غرب تهران غذا ارسال کند. در چنین شرایطی برای بازاریابی باید به جای سئو روی لوکال سئو سرمایه گذاری کرد.
- کسبوکارهایی که رقبای سرسختی پیش روی خود میبینند: برخی از کسبوکارها که رقبای زیادی در مسیر خود مشاهده میکنند، با هدف دور زدن چنین رقبای سرسختی اقدام به سئو سایت به صورت محلی میکنند. در چنین شرایطی شاید بسیاری از مشتریان از دست برود، اما جذب مشتریان محلی بسیار راحتتر است. برای مثال یک شرکت طراحی سایت را در نظر بگیرید که در ارومیه کار میکند. جذب مشتری از طریق عبارت ((طراحی سایت در ارومیه)) بسیار راحت تر از عبارت ((طراحی سایت)) است.
فاکتورهای رتبه بندی در سئو محلی
با به کارگیری الگوریتم کبوتر گوگل تلاش میکند تا بهترین نتایج محلی را به نمایش بگذارد. وظیفه ما نیز این است که بر اساس فاکتورهای لوکال سئو به درک بهتر این موتور جستجو کمک کنیم. چرا که در این صورت رتبه بهتری در نتایج محلی کسب خواهیم کرد. هر چند فاکتورهای متعددی برای این بخش از بهینه سازی وجود دارد، اما برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
- ثبت سایت در نقشه گوگل
- قرار دادن آدرس و شماره تلفن در تمام صفحات (ترجیحا فوتر)
- ثبت نام سایت در وبسایتهای دایرکتوری
- دریافت نظرات و فیدبکهای مثبت از مخاطبان
- استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما
سخن پایانی
در این مقاله به اموزش الگوریتم کبوتر گوگل پرداخته شد. طبق این الگوریتم گوگل در تلاش است تا بهترین نتایج محلی را برای کاربران خود ارائه کند. از آن جا که روز به روز تعداد جستجوهای محلی نظیر ((کارواش های اصفهان))، ((نظافت راهپله در مشهد)) یا ((طراحی سایت تبریز)) در حال افزایش است، بنابراین ارزش کبوتر نیز بیش از پیش دیده میشود. پرندهای که میتواند در آینده نقش بسیار مهمتری در باغ وحش بزرگ گوگل ایفا میکند.
برای آشنایی با همه الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل، صفحه لیست جامع الگوریتم های گوگل را بخوانید.