آموزش جامع الگوریتم پیج لایوت [Page layout Algorithm]

تجربه کاربری خوب تمام آن چیزی است که گوگل از صاحبین وبسایت‌ها می‌خواهد. صد البته ایجاد تجربه کاربری مناسب و جلب رضایت کاربر کار سختی نیست، اما گاهی اوقات برخی کاربران، به دلایل مختلف، آن را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال پر کردن تمام صفحه با تبلیغات برای درآمدزایی جذاب است. این کار می‌تواند حتی باعث شود شما هم اصول خود را زیر پا بگذارید و روی قوانین گوگل خط قرمز بکشید.

الگوریتم page layout مانند واکسنی است که نتایج را از صفحاتی با تبلیغات زیاد و سمی حذف می‌کند. هر چند ابزار صفحه آرایی گوگل خیلی سخاوتمند است و کمتر سایتی را جریمه می‌کند، اما تاکنون توانسته عملیات خود را به خوبی انجام دهد. در این راهنما می‌خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • پیج لایوت چیست؟
  • چه اهدافی در آن نهفته است؟
  • روی چه سایت‌هایی تاثیر می‌گذارد؟
  • چگونه از جریمه این الگوریتم در امان باشیم؟

الگوریتم page layout چیست؟

در ژانویه 2012 گوگل از الگوریتم پیج لایوت رونمایی کرد. تعریف‌های زیادی برای معرفی این الگوریتم وجود دارد، اما به نظر من بهترین کار برای شناخت ماهیت آن مطالعه بیانیه‌ی گوگل است. پس بیایید به جای پرداختن به تعاریف اضافی، این بیانیه را مرور کنیم:

بیانیه گوگل درباره الگوریتم پیج لایوت

“به جای اسکرول صفحه به پایین و رد کردن تعداد زیادی تبلیغ، کاربران می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن محتوای صفحه را مشاهده نمایند.

چنانچه روی وبسایتی کلیک کنید و بخشی از آن صفحه که در ابتدا ملاحظه می‌کنید، محتوای زیادی نداشته باشد یا درصد زیادی از آن به تبلیغات اختصاص داده شده باشد، سایت مدنظر تجربه کاربری ضعیفی را ارائه کرده است. چنین وبسایتی در آینده رتبه خوبی کسب نخواهد کرد.”

به نوعی گوگل با اعلامیه بالا به سایت‌هایی که به جای جلب رضایت کاربر به دنبال درآمدزایی با تبلیغات آزاردهنده هستند، هشدار می‌دهد. چرا که صفحه آرایی فاکتور مهمی در تجربه کاربری محسوب می‌شود و تبلیغات بدترین گزینه برای صدمه زدن به این فاکتور است.

الگوریتم صفحه آرایی چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

زمانی که page layout به عنوان یک جریمه‌گر توسط گوگل معرفی شد، بسیاری از متخصصین از آینده سایت خود نگران بودند. با این حال آمارها حاکی از آن است که تنها 1 درصد از وبسایت‌ها دچار افت رتبه شدند. با این حال قرار نیست همه سایت‌ها از این الگوریتم بترسند.

الگوریتم پیج لایوت تنها سایت‌هایی را جریمه می‌کند که تبلیغات بیش از اندازه و آزاردهنده داشته باشند. این جمله را به دقت بخوانید و سپس درباره نحوه عملکرد آن تصمیم بگیرید. حتی اگر در بالای صفحات خود تبلیغات داشته باشید، قرار نیست توسط این الگوریتم جریمه شوید، این جریمه تنها زمانی فعال می‌شود که محتوای تبلیغاتی شما زیاد باشد. به نوعی تنها زمانی دچار افت رتبه می‌شوید که محتوای شما تجربه کاربری بدی از خود به جای بگذارد.

  • گوگل با تبلیغات مخالف نیست، بلکه تنها با تبلیغاتی که رضایت کاربران این موتور جستجو را خدشه دار کند، مقابله می‌کند.

فرار از دست ماموران الگوریتم پیج لایوت

الگوریتم page layout مامورانی دارد که به دنبال جریمه سایت می‌گردند. همانطور که در ابتدا گفته شد، این ماموران کمتر با سایت‌ها برخورد می‌کنند. بنابراین حتی اگر سایت شما دارای محتوای تبلیغاتی باشد، باز هم ممکن است با سخاوت این الگوریتم مواجه شوید. با این حال همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین باید تمام سعی خود را انجام دهیم تا احتمال جریمه کاهش پیدا کند.

اگر قصد انتشار تبلیغات در محتوای خود را دارید، برای جلوگیری از جریمه الگوریتم پیج لایوت دست کم موارد زیر را رعایت کنید:

فرار از دست ماموران پیج لایوت

حدالامکان تبلیغات را از بالای سایت حذف کنید

جالب است بدانید پیج لایوت حساسیت زیادی روی تبلیغات در بخش هدر دارد. بسیاری از کسب‌وکارها به جای معرفی برند و راه‌های ارتباطی در هدر، از آن به عنوان محلی برای تبلیغ استفاده می‌کنند. این کار اشتباه است و احتمال جریمه را افزایش می‌دهد. البته تنها هدر سایت مهم نیست. اگر به بیانیه گوگل در سال 2012 باز گردیم، متوجه می‌شویم که بخش اولی که سایت پس از لود نمایش می‌دهد نیز بسیار مهم است. همان بخشی که مشاهده آن نیاز به اسکرول ندارد. بنابراین سعی کنید تبلیغات خود را به بخش‌های پایینی منتقل نمایید.

در کنار تبلیغ محتوای خوبی ارائه دهید

اگر می‌خواهید تبلیغ کنید، الگوریتم page layout به هیچ وجه دست شما را نبسته است. گوگل خودش هم اعتقاد دارد که تبلیغات بخشی از بازاریابی است. به عبارتی محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا هم به اهمیت این کار در بیزینس واقف است، اما گوگل یک شرط برای شما تعیین کرده. شما می‌توانید به تناسب کسب‌وکارهای دیگران را معرفی کنید، اما به شرطی که محتوای خوبی هم در سایت خود منتشر کرده باشید.

میان محتوا و تبلیغات تناسب برقرار کنید

همین اول کار به شما بگویم، نسبت یا درصد خاصی برای ایجاد تناسب میان محتوا و تبلیغ ثبت نشده است. این خود شما هستید که باید آن را بسنجید. مثلا فرض کنید من کاربر با جستجوی عبارت ((چگونه اینستاگرام را نصب کنم؟)) وارد سایتی شوم که کلا 500 کلمه محتوا دارد. هر چند محتوای مدنظر کیفیت بالایی داشته باشد، اما تصور کنید 10 بنر تبلیغاتی هم در این محتوای کم گنجانده شود. چنین تناسبی بسیار نامطلوب خواهد بود.

حواستان باشد حجم تبلیغات زیاد نباشد

الگوریتم پیج لایوت به دنبال ارائه تجربه کاربری مناسب است. زمانی که بنرهای تبلیغاتی زیادی منتشر کرده باشید، حجم کلی صفحه افزایش پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید افزایش حجم صفحه هم منجر به کاهش سرعت لود می‌شود. چنین اتفاقی با تجربه کاربری خوب در تضاد است. بنابراین مراقب حجم صفحاتی که تبلیغات زیادی دارند، باشید.

نتیجه گیری

الگوریتم page layout با هدف شناسایی صفحات تبلیغاتی در سال 2012 معرفی شد. البته گوگل پذیرفته که تبلیغ بخش جدایی ناپذیر دیجیتال مارکتینگ است، بنابراین با هر تبلیغی مشکل ندارد. رویکرد شما زمانی دچار مشکل می‌شود که آزاردهنده و نامطلوب باشد. به عبارتی پیج لایوت تنها زمانی با سایت شما برخورد می‌کند که حاوی محتوای تبلیغاتی بیش از اندازه باشد. تبلیغاتی که تنها باعث ایجاد تجربه بد در کاربر شده و در نهایت رضایت را از وی سلب می‌کند. در زمان انتشار صفحات با رعایت اعتدال می‌توانید از چنگ ماموران page layout فرار کنید.

در پایان از شما دعوت میکنم صفحه الگوریتم های گوگل را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا