آموزش جامع الگوریتم مام [MUM Algorithm]
در یک جلسه با متخصصین سئو موضوع جالبی مطرح شد. دلیل محبوبیت گوگل چیست؟ هر فرد پاسخ جالبی در این مورد داد، اما در انتهای جلسه من نتیجه گرفتم موتورهای جستجو نقش مشاورانی را دارند که ما در زمان مشکلات و حوادث گوناگون در زندگی به آنها پناه میبریم. جستجوی عبارتهایی مانند ((خرید کفش))، ((درمان افسردگی)) یا ((قیمت شامپوی ضد شوره)) همگی از وجود یک مشکل در کاربر خبر میدهند. مشکلاتی که گوگل بهترین مشاور برای رفع آنها است. شاید دلیل اصلی محبوبیت گوگل هم همین باشد. اما زمانی که سوال کاربر سخت و پیچیده باشد، چه؟
خوشبختانه الگوریتم MUM برای این کار ساخته شده است. الگوریتمی که هر چند گوگل اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نکرده، اما جزئیات زیادی از آن در دست متخصصین قرار دارد. بیایید با MUM و ساز و کار آن بهتر آشنا شویم.
الگوریتم مام چیست؟
MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model است که به نظر میرسد انقلاب بزرگی برای جستجوهای گوگل باشد. این فناوری جدید به دنبال راهکارهایی برای پاسخ به جستجوهای پیچیده است، جستجوهایی که جواب دقیقی برای آنها در نتایج وجود ندارد. شاید با این تعریف نتوان درک دقیقی از مام و تاثیر آن در سئو بدست آورد. پس اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را بهتر درک کنیم:
- ابتدا کار را با یک سرچ ساده در گوگل شروع میکنیم. تصور کنید قصد خرید خودرو داشته باشید و میان محصولات بنز و پورشه گیر کرده باشید! اکنون شاید برای دریافت مشاوره عبارتی نظیر ((مقایسه بنز و پورشه)) را در نوار جستجو وارد کنید. بدیهی است که نتایج جالبی برای شما ظاهر میشود.
- این بار سوالمان را سخت تر از قبل خواهیم کرد. شاید در خرید محصولات این دو شرکت خودرو ساز قدرت موتور برایتان اهمیت زیادی داشته باشد. اکنون ممکن است جستجوی شما با عبارتی نظیر ((مقایسه قدرت موتور بنز و پورشه)) جایگزین شود.
- اکنون فرض کنید سوال شما پیچیده و پیچیده تر شود. در این مرحله شما مدلهای انتخابی خود را نیز در نتایج وارد میکنید. به عنوان مثال جستجوی زیر را در نظر بگیرید: ((مقایسه قدرت موتور بنز C200 و پورشه پانامرا 2018)).
البته این فقط یک مثال بود. اما بسیاری از مواقع محدودیتهای موجود در برخی از زبانها از جمله فارسی باعث میشود تا الگوریتم MUM دست به کار شود. در این شرایط اگر در زبان مبدا پاسخ مناسبی برای کاربر در دنیای وب نباشد، ربات تصمیم میگیرد زبانهای دیگر را بررسی کنید و بهترین پاسخ را برای وی ارائه نماید.
- نکته: با توجه به این که MUM در سال 2021 معرفی شده است، هنوز تغییرات آن به صورت عمده قابل مشاهده نیست، خصوصا در وب فارسی.
نحوه کار الگوریتم MUM
به محض این که کاربر عبارتی پیچیده و سخت را در موتور جستجو وارد میکند، اگر جواب مناسبی در زبان مبدا موجود نباشد، الگوریتم مام وارد ماجرا میشود. مام عبارت جستجو شده را به 75 زبان دنیا بررسی میکند تا بهترین پاسخ را برای نمایش ارائه کند. موضوعی که باعث میشود دیگر هیچ یک از سوالات کاربران بدون پاسخ باقی نماند.
بسیاری از افراد و متخصصین عملکرد مام را با الگوریتم برت یکسان میدانند. هر چند شباهتهای زیادی میان BERT و MUM وجود دارد، اما مام 1000 برابر هوشمندتر و بهتر از برت است. موضوعی که باعث میشود به این الگوریتم به چشم یک انقلاب جدید در نتایج جستجو نگاه کرد.
دسته بندی اهداف الگوریتم مام
بد نیست اگر دوباره به عبارت کامل الگوریتم MUM و البته ترجمه فارسی نگاهی بیندازیم:
Multitask Unified Model | مدل یکپارچه چندکاره |
این اصطلاح حاوی 2 عبارت بسیار مهم است. اول عبارت چندکاره (Multitask) که به نوعی به اهداف مختلفی که برای مام تعریف شده اشاره دارد. عبارت دوم یا همان یکپارچه (Unified) اما به خوبی نشان میدهد که تمام این اهداف به صورت یکپارچه و برای بهینه سازی هر چه بهتر نتایج (حداقل برای سوالات پیچیده کاربر) کار میکنند. در ادامه آشنایی با این اهداف جالب توجه است:
اهداف چند زبانه (Multilingual)
همانطور که گفته شد، مام به 75 زبان زنده دنیا مسلط بوده و میتواند گزینه خوبی برای پاسخ به سوالات چالش برانگیز باشد. اگر کاربر به دنبال سوالی باشد که جواب خوبی در زبان مبدا برای آن وجود نداشته باشد، مام آن را در زبانهای دیگری جستجو خواهد کرد. به کمک این قابلیت به نظر میرسد جستجوهای بدون نتیجه به کمترین میزان ممکن برسد.
- مثال: برای مثال اگر عبارتی نظیر ((قیمت گوشی آیفون 14 پرو مکس در آمازون)) را جستجو کنید، بدیهی است که عبارت فوق در نتایج فارسی جواب مناسبی نداشته باشد. بنابراین سرچ اول باید سایت خارجی آمازون باشد.
اهداف چند وظیفه ای (Multitasking)
الگوریتم مام یک هدف دیگر دارد که برای جستجوهای کاربران به مانند یک معجزه به نظر میرسد. اگر شما سوالی از گوگل بپرسید که نیاز به تجزیه و تحلیل داشته باشد، نیاز نیست هر کدام را به تنهایی سرچ کنید، چرا که به کمک مام گوگل تمام آمار مورد نیاز را ارائه خواهد کرد.
- مثال: تصور کنید قصد کوهنوردی در قله دماوند را دارید. در این شرایط با یک سرچ درباره کوهنوردی در دماوند، گوگل اطلاعات مختلفی درباره موقعیت جغرافیایی قله، شرایط جوی و تجهیزات مورد نیاز ارائه میدهد. بنابراین کاربر نیازی به سرچ بیشتر نخواهد داشت.
اهداف چند وجهی (Multimodal)
یکی دیگر از وظایف الگوریتم MUM پاسخ به سوالهایی است که علاوه بر محتوای متنی نیاز به محتواهای تصویری، صوتی و غیره داشته باشد. در واقع گوگل متوجه شده پاسخ برخی از پرسشها با محتوای متنی سخت و یا غیرممکن است. بنابراین نتایج را به کمک MUM با سایر انواع محتوا ترکیب کرده است.
- مثال: به عنوان مثال کاربران میتوانند با قابلیت لنز تصویر مدنظر خود را جستجو کنند. این چه زمانی مناسب است؟ مثلا اگر قصد خرید ساک ورزشی دارید اما به جز یک تصویر در گوشی، هیچ اطلاعاتی درباره آن نداشته باشید، میتوانید با استفاده از این قابلیت آن را پیدا کنید. در این صورت احتمالا نتایج به صورت ترکیبی از عکس و متن به شما نمایش داده میشود.
سخن پایانی
الگوریتمهای گوگل روز به روز در حال پیشرفت هستند و همین موضوع این موتور را در صدر محبوبترین موتورهای جستجو قرار داده است. در چندین سال گذشته الگوریتمهای زیادی به گوگل اضافه شده اما الگوریتم MUM یکی از جالبترین ها است که میتواند یک تحول بزرگ در نتایج جستجو باشد. الگوریتمی که به دنبال پایان دادن به نتایج بدون پاسخ است تا حتی پیچیدهترین سوالات کاربران نیز جواب داده شود.
میخواهید اطلاعات مختصر و مفیدی از همه الگوریتم ها داشته باشید؟ پیشنهاد میکنم صفحه لیست جامع الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.