آموزش جامع الگوریتم مدیک یا طبی [Medic Algorithm]
معرفی الگوریتم و آپدیتهای دورهای هم باعث نشده تا گوگل آسوده باشد. به همین دلیل این موتور جستجو هر چند سال یکبار سعی میکند الگوریتمهای خود را تحت یک آپدیت بزرگ بازنگری نماید. الگوریتم مدیک یا پزشکی نامی است که این شرکت برای آخرین بروزرسانی هسته الگوریتمها در نظر گرفته است. یک بازنگری دوباره روی تمامی الگوریتمهایی که تا به حال معرفی شدند برای ارائه هرچه بهتر نتایج جستجو. با توجه به پیچیدگی medic احتمالا دوست دارید بدانید که این الگوریتم چیست و چه کاری انجام میدهد. در این راهنمای سعی شده است که به سوالات زیر پاسخ داده شود:
- مدیک یا طبی چه الگوریتمی است؟
- چه کارهایی برای بهبود سئو مطابق مدیک انجام دهیم؟
- چه سایتهایی تحت تاثیر آپدیت مدیک هستند؟
- …
البته قبل از شروع این راهنما بهتر است بدانید گوگل هیچ جزئیاتی درباره الگوریتم پزشکی منتشر نکرده است. این موتور جستجو تنها با این الگوریتم میخواسته سایر الگوریتمهای خود را جراحی کند، یک جراحی برای بهبود هرچه بهتر نتایج جستجو. اطلاعاتی که درباره این الگوریتم موجود است، بیشتر از طریق آمار و ارقام متخصصین پس از تغییرات بزرگ کسب شده است.
الگوریتم مدیک یا طبی چیست؟
در تاریخ 1 آگوست سال 2018 میلادی، گوگل از جدیدترین آپدیت بزرگ خود رونمایی کرد. آپدیتی که در آن هسته الگوریتمهای این موتور جستجو دچار یک تغییر و تحول اساسی شد. هدف از معرفی الگوریتم طبی بهبود نتایج برای جستجوی کاربران بود که توانست تا حدود زیادی به هدف خود نیز دست پیدا کند. چرا که پس از شروع به کار آن بسیاری از سایتها با افت رتبه مواجه شدند و به تبع سایتهای دیگری نیز افزایش رتبه را تجربه کردند.
هر چند گوگل آمار زیادی درباره این بازنگری ارائه نکرده است، اما نگاهی به تغییرات نتایج جستجو میتواند سیگنالی برای متخصصین سئو برای پی بردن به ماهیت این بروزرسانی باشد. بروزرسانی بزرگی که همراستا با نام خود به دنبال جراحی الگوریتمهای قدیمی این موتور جستجو بود.
الگوریتم Medic چه سایتهایی را تحت تاثیر قرار میدهد
الگوریتم مدیک یک الگوریتم جهانی است که به دنبال بهینه سازی جستجوها در سراسر دنیا میباشد. با کمی جستجو در منابع مختلف و گاها به استناد آمار، بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند مدیک بیشترین تاثیر را روی سایتهای پزشکی و حوزه سلامت گذاشته است. به نظر من این استنباط میتواند اشتباه باشد. صد البته مدیک با جراحی الگوریتمی نظیر EAT احتمالا سایتهای پزشکی را به طور قابل ملاحظهای تحت تاثیر قرار داده، اما نباید فراموش کرد آپدیت هسته به تمام وبسایتها مربوط است. بنابراین نه تنها سایتهای حوزه پزشکی بلکه هر وبسایتی باید متناسب با مدیک فعالیت کند.
سئو سایت مطابق الگوریتم طبی
نداشتن هیچ دیدگاهی از مدیک باعث شده بسیاری از متخصصین سئو و حتی صاحبین سایت نگرانی زیادی از آینده سایت خود داشته باشند. همین که نمیدانید آینده سایت چگونه است، میتواند شما را دست به عصاتر کند. البته با بررسیهای انجام شده برخی از تغییرات سئو پس از معرفی Medic به ثبت رسیده است. در ادامه مهمترین مواردی که این آپدیت تغییر داده را مورد بررسی قرار میدهیم:
توجه بیشتر به کیفیت محتوا
این مورد خیلی موضوع جدیدی نیست. هر سئوکاری میداند تولید محتوا یکی از مهمترین بخشها در فرآیند سئو است. چیزی که گوگل از شما میخواهد تنها محتوای باکیفیت است. محتوایی جامع که بتواند نیاز کاربر را برطرف کند. اما الگوریتم پزشکی به دنبال یک موضوع دیگر در تولید محتوا است. آیا با search intent یا هدف از جستجوی کاربر آشنایی دارید؟
به یاد دارم در تقویم محتوای یکی از سایتهایی که چند سال پیش راه اندازی کردم، قصد داشتم درباره ((آنالیز سئو)) و نحوه انجام آن مطلبی منتشر کنم. پس از انتشار یک مقاله جامع اتفاقا آن را در رتبههای بالا مشاهده کردم، اما پس از مدتی به دلیل نرخ خروج بالا آن مطلب با افت رتبه مرا ناامید کرد. میدانید دلیل آن چه بود؟ دقیقا. سرچ اینتنت. در واقع کاربری که عبارت ((آنالیز سئو)) را جستجو میکند، به دنبال تحلیل سئو سایت خود است، نه یادگیری این پروسه.
توجه بیشتر به امنیت سایت
تا پیش از الگوریتم مدیک توجه به امنیت سایت مانند فعال سازی ssl یک معیار مهم در بهینه سازی سایت بود. اما امروزه پشتیبانی از پروتکل https نه تنها مهم است، بلکه یک امر ضروری تلقی میشود. پس هرچه سریعتر رمزنگاری سایت خود را ایمن سازی کنید.
توجه بیشتر به طراحی ریسپانسیو
آیا قبل از الگوریتم Medic گوگل به طراحی موبایل فرندلی توجه نداشت؟ قطعا نه. چرا که این موتور جستجو پیش از آن با عرضه الگوریتمهایی نظیر موبایل گدون و موبایل فرست ایندکس از اهمیت طراحی مناسب برای نسخه موبایل پرده برداشته بود. با این حال از سال 2018 به بعد با بروزرسانی هسته کلی به نظر باید منتظر تاثیر بیشتر این پارامتر باشیم.
توجه بیشتر به جلب اعتماد کاربر
جلب اعتماد کاربر یکی دیگر از مواردی است که به نظر پس از آپدیت هسته گوگل بیش از پیش موثر باشد. برای جلب رضایت کاربر میتوانید کارهای مختلفی انجام دهید. افزودن صفحه درباره ما، نمایش نظرات مشتریان پیشین، افزودن اطلاعات برند در رسانههای اجتماعی و قرار دادن اطلاعات تماس در تمام صفحات سایت میتواند باعث جلب توجه کاربران شود.
توجه بیشتر به محتوای به روز شده
الگوریتم طبی به روز رسانی محتوای سایتها را نیز زیر ذره بین قرار داده است. به عبارتی این الگوریتم پس از معرفی میخواهد اطمینان حاصل کند تا بهترین و بهروزترین اطلاعات به دست کاربران برسد. موضوعی که باعث میشود اهمیت آپدیت محتوا از قبل بیشتر شود. بنابراین سعی کنید با تهیه تقویم محتوا زمانی را برای ویرایش و به روز رسانی محتواهای مهم در نظر بگیرید.
نتیجه گیری
الگوریتم مدیک دومین آپدیت بزرگ هسته الگوریتمهای گوگل است. این بروزرسانی، همانطور که از نامش پیداست، به دنبال جراحی الگوریتمهای قدیمی است تا بتواند نتایج جستجو را برای کاربران بهبود ببخشد. نتایجی که هرچند بهینه بودند، اما با این تحول به بهترین سطح خود ارتقا پیدا میکنند. برای تطابق سئو با این الگوریتم باید به فاکتورهای مختلفی چون جلب اعتماد کاربر، بروزرسانی محتوا، تولید محتوای باکیفیت، توجه به search intent در تولید محتوا و بسیاری از موارد دیگر توجه کنید. در این مقاله تمام این موارد برای آگاهی شما بررسی شد تا بتوانید پلن سئوی خود را بهتر پیاده سازی کنید.
اگر در مورد دیگر الگوریتم ها اطلاعات کافی ندارید حتما صفحه جامع الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.