آموزش جامع الگوریتم رقص گوگل [Google dance Algorithm]

الگوریتم رقص گوگل عزم خود را جذب کرده تا کسب‌وکارهای کوچک و نوپا را شاد کند. زمانی که در حال سئوی سایتی تازه تاسیس هستید، ممکن است وجود رقبای بزرگ امید شما را کمرنگ کند و شما را از ادامه راه مایوس نماید. دقیقا در همین لحظه گوگل با رقصاندن شما در نتایج باعث می‌شود شور و نشاط به کسب‌وکار شما بازگردد. رقصی که برای سنجش کیفیت صفحات سایت انجام می‌شود. البته نتیجه این رقص همیشه مثبت نیست، چرا که اگر با فاکتورهای این الگوریتم همراستا نباشید، به زودی به رتبه‌های پایین‌تر سقوط خواهید کرد.

الگوریتم رقص گوگل چیست؟

الگوریتم رقص گوگل چیست؟

اخیرا از یک مسابقه قهرمانی دیدن کردم. مسابقه‌ای که با 7 شرکت کننده برای انتخاب برترین فرد شهر در پرتاب نیزه برگزار شد. به دلیل شباهت این مسابقه به رتبه بندی Google dance اجازه دهید به جزئیات آن بپردازم:

“7 شرکت کننده برای پرتاب نیزه خود را گرم می‌کردند. طبق لیست هر فرد اجازه داشت چند بار پرتاب انجام دهد. در میان شرکت کنندگان نام افرادی با سابقه قهرمانی جهان دیده می‌شد. برخی دیگر از ورزشکاران نیز کمتر شناخته شده بودند. مسابقه شروع شد و هر شرکت کننده پرتاب‌های خود را انجام داد…

در انتها داورها بر اساس معیارهایی مختلف قهرمان مسابقه و به ترتیب نفر دوم، سوم، … و هفتم را تعیین کردند. این یک مسابقه عادلانه بود که هر کسی در آن می‌توانست مقام اول را کسب کند.”

همانطور که گفتم این مسابقه شباهت عجیبی به رقص گوگل دارد. ابزاری که به عنوان یکی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل توانسته رقابت عادلانه‌ای میان سایت‌ها ایجاد کند. در واقع گوگل با استفاده از رقصاندن سایت‌ها به هر کسب‌وکار اجازه خودنمایی می‌دهد تا رتبه بندی را بر اساس فاکتورهای مختلف تثبیت کند.

گوگل دنس چرا ساخته شده است؟

گوگل دنس چرا ساخته شده است؟

در مسابقه بالا 7 ورزشکار وارد میدان شدند و شانس خود را برای کسب قهرمانی امتحان کردند. صد البته برای تعیین قهرمان داورها توجه زیادی به نام و نشان ورزشکاران نداشتند. این موضوع باعث می‌شود یک رقابت سالم و عادلانه میان ورزشکاران مختلف شکل بگیرد. چه قهرمان جهان باشید و چه یک فرد ناشناخته از دورافتاده‌ترین نقطه شهر در صورت بیشترین پرتاب می‌توانید قهرمانی را کسب کنید.

گوگل هم به دنبال یک رقابت عادلانه است. رقابتی که به لطف گوگل دنس برای کسب‌وکارهای نوپا و تازه کار یک دریچه امید بزرگ محسوب می‌شود. گوگل پس از انتشار یک مطلب جدید آن را در کلیدواژه‌‍‌های منتخب بالا و پایین می‌کند تا با توجه به فاکتورهای مدنظر بهترین جایگاه را برای آن تعیین کند.

  • اگر دنس گوگل راه اندازی نشده بود، سئو در حوزه‌های پررقابت عملا بیهوده بود. این الگوریتم دلیل امیدواری کسب‌وکارهای نوپا و تازه کار است.

چه فاکتورهایی توسط رقص گوگل بررسی می‌شود؟

موتور جستجوی گوگل با بالا و پایین کردن سایت در نتایج به دنبال ارزیابی کیفیت آن است. در واقع این موتور به تمام صفحات فرصت می‌دهد تا در رتبه‌های مناسب خود را نشان دهند. اگر در این فرصت سایت مدنظر موفق عمل کرد، می‌تواند جایگاه خود را تثبیت کند یا حتی با افزایش رتبه مواجه شود. اما در صورتی که سایت نتواند رضایت گوگل را کسب کند، باید منتظر افت رتبه بماند. اما چگونه کیفیت صفحه در رقص گوگل تشخیص داده می‌شود؟

فاکتورهایی که گوگل برای رتبه بندی سایت در نظر می‌گیرد، به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. فاکتورهایی که پیش از ورود به صفحه محاسبه می‌شوند
  2. فاکتورهایی که پس از ورود به صفحه توسط رفتار کاربر بررسی می‌شوند

وظیفه شناسایی فاکتورهای نوع اول برعهده خود گوگل است. اما الگوریتم رقص گوگل باید پس از بالا رفتن رتبه سایت دست به کار شود تا رفتار کاربر را مورد آنالیز قرار دهد. رفتاری که با بررسی نرخ کلیک، میزان ماندگاری کاربر در صفحه، اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی و یا تعداد دیدگاه قابل ارزیابی است.

یک مثال ساده

حالا که با Google dance آشنا شدید، بد نیست با یک مثال ساده نحوه کار این الگوریتم گوگل را بیش از پیش بشناسید. در این مثال فرض می‌کنیم شما به تازگی یک محتوا با کلمه کلیدی ((آموزش رانندگی)) نوشته باشید. این کلیدواژه تقریبا 17 میلیون رقیب دارد که عدد زیادی است. با این حال درجه سختی چنین واژه‌ای با نگاهی به ابزارهای آنلاین زیاد نیست.

اکنون پس از انتشار این مقاله در سایت ممکن است گوگل با توجه به قدمت دامنه و اعتبار سایت محتوای شما را در رتبه دوم صفحه سوم گوگل ( رتبه 22 ) ایندکس کند. در حال حاضر این رتبه خوب است. اما شاید چند روز بعد متوجه شوید این مقاله در همین کلیدواژه به رتبه 10 (آخرین لینک صفحه اول) منتقل شده است. این افزایش رتبه می‌تواند باعث تزریق خوشحالی وصف ناپذیری به شما و کسب‌وکارتان شود. با این حال باید مراقب باشید، چرا که هر لحظه ممکن است رتبه شما دستخوش تغییر شود.

در واقع گوگل مقاله شما درباره ((آموزش رانندگی)) را به صفحه اول نتایج آورده تا رفتار کاربران را بررسی کند. در این لحظه الگوریتم رقص گوگل دست به کار می‌شود و فاکتورهای مختلفی را توسط رفتار کاربران بررسی می‌کند. رفتاری که با نرخ کلیک، مدت ماندگاری در صفحه، اشتراک گذاری محتوا و سایر تعاملات پس از ورود کاربر بررسی می‌شود، در کنار فاکتورهای پیش از ورود کاربر مانند سرعت لود صفحه، طراحی مناسب و ریسپانسیو و … می‌تواند رتبه نهایی شما را مشخص کند.

سایت‌هایی که تحت تاثیر Google dance قرار می‌گیرند

گوگل دنس تاثیر خود را روی تمامی سایت‌ها اعمال می‌کند، بنابراین بحث درباره این که این الگوریتم چه سایت‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیهوده است. اما این ابزار حساسیت بیشتری روی برخی از وبسایت‌ها دارد، می‌خواهید بدانید کدام وبسایت‌ها:

  • سایت‌هایی که تازه پا به دنیای دیجیتال گذاشته‌اند
  • سایت‌هایی که روی کلیدواژه‌های لانگ تیل تمرکز کرده‌اند
  • سایت‌هایی که اقدام به لینک بیلدینگ به صورت فشرده کرده‌اند

نتیجه گیری

سئو یک رقابت عادلانه است که به هر کسب‌وکار اجازه می‌دهد مشتریان خود را پیدا کند. الگوریتم رقص گوگل مهر تاییدی بر عادلانه بودن این موتور جستجو است. الگوریتمی که با انتقال صفحات با رتبه بالا اجازه می‌دهد تا سایت تازه تاسیس خودنمایی کند، بلکه بتواند گزینه خوبی برای قرارگیری در جایگاه‌های برتر باشد.

اگر به تازگی با سئو آشنا شده اید پیشنهاد میکنم صفحه الگوریتم های گوگل را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا