آموزش جامع الگوریتم EMD گوگل [Exact Match Domain]
تکرار کلمه کلیدی در محتوا، هدینگ یا تگ عنوان بسیار مفید است. این کار باعث میشود موتورهای جستجو به سرعت مفهوم صفحه را شناسایی کرده و به رتبه بندی نهایی آن کمک کنند. حالا فرض کنید کلمه کلیدی در آدرس اصلی سایت قرار بگیرید. به نظر شما این مورد چه تاثیری خواهد داشت؟ به عقیده بسیاری از متخصصین این تکنیک تاثیر شگفت انگیزی در سئو سایت دارد. در نتیجه بسیاری از افراد با آگاهی از این موضوع دست به کار شده تا با ارائه محتوای ضعیف به رتبههای بالا برسند.
البته گوگل هم بیکار ننشسته و با معرفی الگوریتم EMD نشان داد به هیچوجه اجازه نمیدهد نتایج جستجو با صفحات بیکیفیت و بیارزش اشغال شود.
EDM چیست؟
ترجمه عبارت Exact Match Domain ما را با اصطلاحی به نام ((دامنه تطبیق دقیق)) مواجه میکند. این دامنهها به قدری مهم هستند که گوگل مجبور شده یک الگوریتم مجزا برای بررسی آنها طراحی کند. با این حال سوال بسیار مهم در اینجا این است که دامنههای تطبیق دقیق دقیقا چه هستند؟ برای آشنایی با آنها اجازه دهید یک مثال را در فضای وب بررسی کنیم:
2 شرکت انگلیسی را تصور کنید که هر دو در یک زمان فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کردهاند. همچنین فرض کنید کالای مدنظر این دو شرکت برای فروش، عینکهای ارزان قیمت باشد. عبارت کلیدی اصلی این 2 شرکت میتواند (cheap glasses) انتخاب شود. سایت اول فعالیت خود را تحت دامنه (eyeban.com) آغاز میکند. اما سایت دوم از دامنهای با نام (cheapglasses.com) برای فروشگاه خود استفاده میکند. همانطور که متوجه شدید، سایت دوم دامنهای تطبیق دقیق برای وبسایت خود در نظر گرفته است.
پیش از معرفی الگوریتم Exact Match Domain اگر هر دو سایت فعالیت یکسانی برای سئو انجام میدادند، بدون شک فروشگاه دوم رتبه بهتری در نتایج کسب میکرد، در نتیجه فروش بیشتری هم داشت. با این حال امروزه دیگر این استدلال صدق نمیکند، چرا که الگوریتم جدید گوگل این باگ را برطرف کرده است.
الگوریتم EMD در سال 2012 برای شناسایی دامنههایی که با کوئریهای کاربران تطابق داشته باشند، ساخته شده است.
هدف الگوریتم Exact Match Domain چیست؟
زمانی که گوگل اعلام کرد عملکرد دامنه تطبیق دقیق را زیر ذره بین قرار خواهد داد، بسیاری از سایتهایی که از این نوع دامنهها استفاده کرده بودند، دچار نگرانی شدند. به عبارتی سادهتر، تمام وبسایتهایی که کلمه کلیدی را در دامین خود استفاده کرده بودند، تصور میکنند گوگل آنها جریمه خواهد کرد. این باور با هدف اصلی الگوریتم در تضاد است. چرا که emd قصد ندارد تمام سایتها را جریمه کند. اگر نام دامنه شما با کوئری کاربران یکسان است، اما محتوای خوبی تولید کرده باشید، نباید نگران باشید. چرا که این الگوریتم تنها سایتهای ضعیف و بیکیفیت را از نتایج حذف خواهد کرد.
تاثیر الگوریتم EMD بر نتایج
این الگوریتم تلاش کرده تاثیر دامنههایی با تطبیق دقیق کلیدواژه در رتبه بندی به کمترین میزان ممکن برسد. پیشتر از این گفته شد بسیاری از سایتهای باکیفیت میتوانند از جریمه این ابزار فرار کنند. چرا که گوگل تنها با سایتهای بیکیفیت و بی ارزش مشکل دارد. اما اگر محتوای خوبی نداشته باشید و از دامنههای emd استفاده کرده باشید، خبر بد این که پروسه جریمه شما سریعتر خواهد بود.
طبق اعلام رسمی گوگل این الگوریتم تنها روی 0.6 درصد از سایتهای انگلیسی موثر است. هر چند این عدد کم به نظر میرسد، اما تا کنون توانسته پروسه حذف سایتهای بی کیفیت با دامنههای اسپم را با موفقیت طی کند.
چگونه از دامنههای تطبیق استفاده کنیم؟
الگوریتم Exact Match Domain به دنبال جریمه همه سایتهایی که از کوئری در نام خود استفاده میکنند، نیست. به این موضوع اشاره کردیم. هم اکنون سایتهای زیادی با قرار دادن کیورد اصلی در دامین فعالیت خود را شروع کرده و به موفقیت نیز دست پیدا کردهاند. پس مشکل اصلی کجاست؟ این که شما با سئو ضعیف و با تکیه بر نام خود بخواهید رتبه بگیرید. در این صورت است که مورد غضب این الگوریتم قرار خواهید گرفت.
پس یک راهکار ایدهآل برای فرار از جریمه گوگل، تمرکز روی تولید محتوای باکیفیت و سئو تخصصی سایت در کنار استفاده از دامنه تطبیق دقیق است.
اما شاید ریسک پذیر نباشید و بخواهید یک راهکار سادهتر برای دوری از جریمه موتورهای جستجو پیش بگیرید. در این شرایط بهترین کار استفاده از مشتقات کلمه کلیدی در نام دامنه است. به عبارتی دیگر اگر یک فروشگاه موبایل در اختیار دارید، به جای انتخاب دامنه (buymobile.com) میتوانید از (easybuymobile.com) استفاده کنید. همچنین قرار دادن نام تجاری یا سایر عبارات میتواند از حساسیت گوگل نیز بکاهد.
لازم به ذکر است شما ملزم به استفاده از دامنه تطبیق دقیق نیستید. سایتهای زیادی مانند Netflix، Amazon یا حتی خود Google از نامهای تطابقی استفاده نمیکنند، اما هریک توانستهاند با عملکرد مناسب جایگاه خوبی در نتایج کسب کنند.
دامنه تطبیق دقیق و وب فارسی
تا به اینجا با الگوریتم EMD آشنا شدیم و تاثیر آن در وب انگلیسی را بررسی کردیم. اما آیا این الگوریتم در وب فارسی هم تاثیرگذار است. در این قسمت 2 نکته حائز اهمیت میباشد که در ادامه بررسی میکنیم:
- گوگل به خوبی زبان کاربران را متوجه میشود و آن را به زبانهای زنده دنیا ترجمه میکند. زمانی که شما یک کلمه (مثل آهنگ) را در زبان فارسی جستجو میکنید، نتایج نهایی شامل سایتهایی است که اکثرا عبارت music را به همراه مشتقی از کلمات در دامنه خود یدک میکشند. بنابراین این موتور جستجو متوجه عبارتهای تطابقی در دامنه میشود، حتی اگر به زبانی دیگر باشد.
- نکته بعدی بحث دامنههای فارسی است. به عنوان مثال در حال حاضر امکان رزرو دامنه ((.irطراحی سایت)) برای یک شرکت فراهم است. عبارتی که با کوئریهای کاربران تطابق دارد و یک emd محبوب میشود.
طبق نظر شخصی خودم باید بگویم Exact Match Domain در زبان فارسی تاثیر بسیار ناچیزی دارد. با این حال اثرات خود را ایفا میکند. اجازه دهید ساده بگویم: همانطور که استفاده از دامنه (seoservice.ir) برای یک آژانس سئو تاثیری به اندازه یک وبسایت انگلیسی زبان ندارد، گوگل حساسیت زیادی هم روی فعالیت این وبسایت فارسی نشان نخواهد داد.
نتیجه گیری
اگر از دامنههای تطبیق دقیق استفاده میکنید و محتوای خوبی هم تولید نمیکنید، هر لحظه احتمال دارد الگوریتم EMD شما را شناسایی کند و صفحات سایتتان را از نتایج حذف کند. پس تنها زمانی این دامنهها را رزرو کنید که به دنبال پیاده سازی یک سئوی تخصصی هستید. پیشنهاد میکنیم لیست الگوریتم های گوگل را از ابتدا تا انتها مطالعه کنید.