آموزش جامع الگوریتم کافئین [Caffeine Algorithm]

الگوریتم کافئین یکی از قدیمی‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که در سال 2009 معرفی شد. با این حال نسخه رسمی آن در سال 2010 شروع به فعالیت نمود. پیش از رونمایی کافئین سرعت ایندکس مطالب طولانی بود. به عبارتی یک پروسه طولانی نیاز بود تا صفحات جدید به نتایج اضافه شوند. اما امروزه ایندکس مطالب مانند خوردن قهوه لذت بخش است. اگر شما هم مثل من طرفدار قهوه باشید، بدون شک با کافئین آشنایی دارید. پس توصیه می‌کنم این راهنما را به همراه یک نوشیدنی داغ مطالعه کنید تا کافئین هم در ذهن‌تان حک شود و هم به بدن‌تان اضافه شود.

الگوریتم کافئین چیست؟

گوگل در سال 1998 شروع به کار کرد، اما بدیهی است حجم محتوایی که در آن سال در دسترس بود، با سال 2009 کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل این موتور جستجو تصمیم گرفت قابلیت‌های خود را بازبینی کند. چرا که محتواها با شیب بیشتری منتشر می‌شدند و فضای وب به شدت در حال گسترش بود.

الگوریتم caffeine راهکار گوگل برای این موضوع بود. در واقع کافئین روشی برای ایندکس سریع‌تر مطالب است که توسط این موتور جستجو طراحی شد. مطالبی که بعضا مدت‌ها طول می‌کشید در نتایج دیده شوند، اما حالا به سرعت این اتفاق رخ می‌دهد. طبق آمار این الگوریتم سرعت ایندکس را 50 مرتبه سریع‌تر کرده است.

دلیل اهمیت گوگل کافئین

همانطور که می‌دانید دنیای وب دقیقا مانند کهکشان راه شیری درحال گسترش است. این گسترش هر روز با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. شاید به نظر برسد این موضوع یک امتیاز مثبت است، اما می‌تواند انتظارات کاربران را نیز افزایش دهد. در حال حاضر هر کاربری می‌خواهد به جدیدترین و به روزترین مطالب در سریع‌ترین زمان ممکن دسترسی پیدا کند. بیایید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم:

تصور کنید شما به دنبال آخرین خبرها پیرامون آتش سوزی شب گذشته باشید. اگر قبل از کافئین در این موتور جستجو می‌کردید، ممکن بود نتایج نتواند اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهد. در برخی از جستجوها اهمیت کافئین پر رنگ‌تر نیز می‌شود. فرض کنید به دنبال خرید طلا یا دلار هستید. در این لحظه با جستجوی عبارت‌هایی مثل ((قیمت دلار)) یا ((قیمت طلا)) به دنبال آخرین قیمت بازار می‌گردید. طبیعتا اگر کافئین نبود دسترسی با تاخیرات زیادی مواجه بود. البته بعدها الگوریتم‌هایی نظیر تازگی محتوا به طور کامل این نیاز را برطرف کردند. اما در آن زمان این الگوریتم برای چنین کارهایی مانند یک معجزه بود.

تاثیر الگوریتم caffeine بر دنیای وب

الگوریتم کافئین نه به دنبال جریمه سایت‌های متخلف می‌گردد، نه قصد دارد به سایت‌های باکیفیت پاداش دهد. بلکه هدف اصلی این الگوریتم فقط و فقط افزایش سرعت ایندکس صفحات جدید است. اگر فکر می‌کنید کافئین روی رتبه سایت شما اثرگذار می‌باشد، سخت در اشتباه هستید. این ابزار گوگل تاثیری بر رتبه سایت‌ها نخواهد گذاشت. البته caffeine به نوعی دیگر روی نتایج تاثیر می‌گذارد.

زمانی که مطالب سریع‌تر ایندکس شود، در یک کلمه کلیدی خاص صفحات با سرعت بیشتری وارد دنیای وب می‌شوند. در این شرایط رقابت برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر کمی سخت‌تر از قبل خواهد بود. البته بنا به گفته برخی از متخصصین این الگوریتم به محتوای به روز ارزش زیادی قائل است. پس باید صفحات خود را به صورت دوره‌ای آپدیت کنید تا همیشه در صدر نتایج قرار بگیرید.

بهینه سازی سایت به کمک گوگل کافئین

اگر گوگل توانسته در میان موتورهای جستجویی نظیر بینگ، یاهو، یاندکس و … بیشترین کاربر را داشته باشد، قطعا به لطف الگوریتم‌هایی است که در بهترین زمان ممکن طراحی شده‌اند. تفاوتی ندارد، چه الگوریتم کبوتر برای بهبود نتایج محلی، چه الگوریتم برت برای درک زبان کاربر و یا کافئین برای افزایش سرعت ایندکس. تمام این ابزارها به گوگل کمک کرده تا بهترین نتایج را نسبت به رقبای خود در مقابل کاربر قرار دهد. قطعا همین مورد نیز باعث موفقیت آن بوده است.

اما زمانی که یک الگوریتم جدید معرفی می‌شود، اولین سوال برای سئوکاران این است که چگونه باید با آن دوستی کرد. الگوریتم caffeine هم از این قاعده مستثنی نیست. در بدو راه اندازی این ابزار سوال‌های زیادی مطرح بود مبنی بر این که چگونه باید با وجود چنین ابزاری برای سئو سایت اقدام کرد. این سوالات همین حالا هم ممکن است برای شما پیش آمده باشد. نظر شما چیست؟

بیایید راحت باشیم. بدون رودربایستی الگوریتم کافئین روی هیچکدام از فاکتورهای سئو تاثیر ندارد. به گفته خود گوگل این الگوریتم تنها برای ایندکس مطالب ساخته شده است. بنابراین روی هیچ کدام از بخش‌های سئو اثری ندارد.

کاربردهای کافئین چیست؟

شاید یکی از مهمترین کاربردهای کافئین افزایش سرعت ایندکس باشد، اما این تمام چیزی نیست که این الگوریتم ارائه می‌دهد. در واقع پشت این ابزار کاربردهای زیادی پنهان شده که در مقابل افزایش سرعت index کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این موارد افزایش ظرفیت ذخیره سازی است. سالانه میلیون‌ها و شاید میلیاردها مطلب به این موتور جستجو اضافه می‌شود. بنابراین حجم مورد نیاز گوگل با افزایش سرسام آوری روبرو است. کافئین در سال 2009 به گسترش این ظرفیت نیز کمک کرد.

از دیگر اهداف الگوریتم caffeine می‌توان به انعطاف پذیری در ذخیره این اطلاعات فراوان اشاره کرد. به عبارتی گوگل با بررسی هر صفحه محتوای متنی، تصویری، صوتی و … را شناسایی کرده و سپس آن را ذخیره می‌کند. به این ترتیب می‌تواند در بخش تصاویر و ویدیوها نتایج بهتری ارائه دهد. به این ترتیب باید ادعا کرد انعطاف پذیری در ذخیره اطلاعات از دیگر اهداف کافئین بود.

نتیجه گیری

الگوریتم کافئین من را یاد قهوه یا یک نوشیدنی داغ در روزهای سرد زمستان می‌اندازد. دقیقا در روزهایی که گوگل روزهای سختی را با گسترش محتواهای وب سپری می‌کرد، کافئین وارد کار شد تا نتایج را با سرعت بیشتری ایندکس کند. این یک راهکار برای ارائه مطالب به روز بود. اما این تنها هدف مدنظر برای این ابزار گوگل نمی‌باشد. چرا که کاربردهایی مثل افزایش فضای ذخیره سازی و یا انعطاف پذیری در نحوه سیو داده‌ها پشت سرعت ایندکس پنهان ماند و به خوبی دیده نشد. به هر حال کافئین یکی از ابزارهای گوگل برای بهبود نتایج است. نتایجی که امروزه با سرعت بسیار زیاد در حال ایندکس شدن هستند و این مهم به لطف کافئین میسر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا