آموزش استراتژی سئو 2023

اگر به دنبال استراتژی های جدید سئو هستید در صفحه درستی قرار دارید. در این مطلب میخواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه یک استراتژی سئو صحیح و اصولی را برای وب سایت خودتان پیاده سازی کنید. اگر این استراتژی ها را به درستی انجام دهید میتوانید در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرید. پس حتما تا پایان این مقاله همراه من باشید.

 

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی SEO در حقیقت انجام برخی کارها و برنامه ریزی های طراحی شده ای است که میتواند رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو افزایش دهد.

قرار است راه و اصولی را برای مسیر سئو سایت شما مشخص کنیم که اگر آنها را دنبال کنید، سئو سایت خود را افزایش میدهید و بازدید بیشتری را دریافت میکنید.

اگر وب سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید، میتوانید این استراتژی ها را میتوانید در آن پیاده سازی کنید. اگر سئوکار هستید و میخواهید سایت کارفرمای خود را سئو کنید، میتوانید از این روش ها استفاده کنید. نکته مهم این است که این روش ها را باید به طور مداوم انجام دهید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.

 

این 9 مرحله را باید تدوین استراتژی سایت خود انجام دهید:

  1. یک لیست از کلمات کلیدی موردنظر خود تهیه کنید.
  2. صفحه اول گوگل را آنالیز کنید.
  3. یک محتوای متفاوت و خاص تولید کنید.
  4. به محتوای خود یک قلاب اضافه کنید.
  5. سئو داخلی سایت خود را بهبود ببخشید.
  6. هدف جستجوی کاربر را بفهمید و طبق آن بهینه سازی انجام دهید.
  7. محتوای شما باید نسبت به سایر رقبا جذاب تر باشد.
  8. برای صفحات سایت خود لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید.
  9. هر از چندگاهی محتوای خود را بروز رسانی کنید.

برای سئو کردن یک سایت نمیتوان مدت زمانی خاصی را درنظر گرفت. شما باید استراتژی های سئو را به صورت اصولی انجام دهید، فعالیت خود را به صورت مداوم انجام دهید تا نتیجه بگیرید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که مراحلی که برای استراتژی خود در نظر گرفته اید با هم در تعامل هستند.

 

گام اول: استراتژی قبلی خود را بررسی کنید

ممکن است در گذشته شما یک استراتژی سئو برای سایت خود در نظر گرفته باشید که نتیجه مثبتی به همراه نداشته است. خب حالا باید آن ها دوباره بررسی کنید تا بفهمید چه اشتباهاتی را انجام داده اید و یا در کجا مسیر را اشتباه رفته اید. اگر استراتژی شما را به موفقیت نرسانده در عوض تجاربی را به دست آورده اید که در تدوین استراتژی جدید، میتوانید از آنها استفاده کنید.

گاهی باید بیشتر از کلمات کلیدی روی موارد دیگری نیز تمرکز کنید. مشتریان خود را به طور کامل بررسی کنید و رفتار آن ها را بسنجید. اینکه دوباره استراتژی قبلی خود را بررسی کنید هیچ ضرری نخواهد داشت.

 

گام دوم: هدف های خود را تعیین کنید

تعیین کردن اهداف یکی از کارهای مهمی است که باید در تدوین استراتژی سئو سایت خود انجام دهید. از اینکه هدف هایی برای سایت خود در نظر بگیرید نترسید. یکی از اهدافی که میتوانید برای کسب و کار خود قرار دهید کسب درآمد بیشتر است. میتوانید رقم هایی که قابل دستیابی است به عنوان یک هدف در نظر بگیرید.

میتوانید نرخ تبدیل خاصی یا میزان ترافیک خاصی را به عنوان هدف خود قرار دهید. در حقیقت اگر شما به هدف ترافیک موردنظر خود دست پیدا کنید، هدف افزایش نرخ تبدیل شما هم قابل دسترس خواهد بود.

وقتی اهداف خود را تنظیم کردید، باید آن ها را به مرحله اجرا دربیاورید. تک تک افرادی که در کسب و کار شما مشغول یه کار هستند باید از این اهداف مطلع شوند. هرکدام از افراد کسب و کار شما باید مسئولیت هایی را قبول کنند تا این اهداف به نتیجه برسند. گاهی اوقات بهتر است اهدافی که دارید را با مشتریان خود نیز در میان بگذارید. چنین کاری رابطه شما و مشتری را بهبود میبخشد.

 

گام سوم: یک لیست کامل از کلمات کلیدی تهیه کنید

انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهم ترین گم های سئو است. پس تدوین یک استراتژی موفق سئو تا حد زیادی به تحقیق کلمات کلیدی وابسته است.

راه های مختلفی برای بدست آوردن کلمات کلیدی وجود دارد. یک راه ساده که بسیاری از افراد از آن استفاده میکنند، قابلیت Google Suggestion یا پیشنهادات گوگل است. پیشنهادات گوگل در واقع عباراتی هستند که اکثر مردم برای جستجوی اطلاعات موردنظرشان آن ها را جستجو میکنند. برای دیدن این پیشنهادات ابتدا باید کلمه کلیدی مدنظرتان را جستجو کنید تا گوگل کلمات مشابهی را که مردم نیز جستجو میکنند در میانه یا انتهای نتایج صفحه سرپ به شما نمایش دهد.

آموزش استراتژی بهینه سازی سایت

اگر از بسیاری از افراد در مورد این روش سوال کنید میگویند که این روش بی نتیجه و بی تاثیر است. در حالی که شاید به جرعت بتوان گفت یکی از بهترین راه های پیدا کردن کلمات کلیدی همین روش است. کلمات پیشنهادی که شما میبینید توسط خود گوگل و بر اساس جستجوها و علایق کاربران جمع آوری شده است. پس به قطع یقین استفاده از این کلمات برای استراتژی سئو سایت شما بسیار موثر است.

اگر قصد دارید لیستی از کلمات کلیدی برای وب سایت خود تهیه کنید، در ابتدای کار تمرکز خود را روی کلمات لانگ تیل long-tail keywords یا همان کلمات کلیدی طولانی قرار دهید. این کلمات رقابت کمتری دارند و رتبه گرفتن در آن ها راحت تر است. علاوه بر این کلمات کلیدی لانگ تیل میتوانند برای کسب و کار شما هدفمندتر نیز باشند.

اگر بخواهید در ابتدای کار کلمات سخت را انتخاب کنید کار دشواری را پیش رو خواهید داشت. پس باید قدم به قدم به رقیبان خود نزدیک شوید تا از آنها جلو بزنید. البته دقت کنید که کلمات کلیدی اصلی شما باید در استراتژی بهینه سازی سایت شما گنجانده شوند.

حالا میدانیم که قدم اول در استراتژی سئو وب سایت یافتن کلمات کلیدی مناسب است. در شروع کار بهتر است از کلمات کلیدی لانگ تیل استفاده شود. از ابزارهای مختلفی مثل کیورد پلنر گوگل نیز برای تحقیق کلمات کلیدی میتوانید استفاده کنید.

 

گام چهارم: رقبای خود را در صفحه اول گوگل آنالیز کنید

بعد از مرحله تحقیق کلمات کلیدی بررسی صفحه اول گوگل است. کلمه کلیدی خود را جستجو کنید و 10 سایت اول گوگل را بررسی کنید تا بفهمید رقبای شما از چه کلماتی برای صفحات سایتشان استفاده کرده اند.

حالا باید کمی هوشمندانه عمل کنید. سایت رقبا را بررسی کنید و دلایل قرار گرفتن آن ها در صفحه اول بررسی کنید. به عنوان مثال میتوانید عناوین و متادیسکریپشن های آن ها را ببینید و شما هم از آن ها الگو بگیرید. به طور کلی با بررسی صفحات رقیب میتوانید اطلاعات مفید و ارزشمندی را به دست بیاورید و در استراتژی سئو خود به کار ببرید.

 

گام پنجم: محتوایی خاص منتشر کنید

کیفیت محتوای شما در میزان رتبه گیری شما بسیار تاثیر دارد. سعی کنید ارزشی را به مخاطب خود اضافه کنید و محتوایی تولید کنید که مشکلات، سوالات و دغدغه آن ها را برطرف کنید. 2 حالت برای شما وجود دارد که میتوانید برای تهیه یک محتوای باکیفیت از آن استفاده کنید:

  • میتوانید یک محتوای متفاوت و جذاب تولید کنید.
  • میتوانید نسخه بهتری از یک محتوا را منتشر کنید.

خب در ادامه این 2 مورد را به شما توضیح خواهم داد.

متفاوت بودن

در مرحله قبل گفتیم که باید صفحه اول گوگل را ببینید و رقبای خودتان را آنالیز کنید. حالا شاید این موضوع به ذهنتان خطور کرده است که محتوایی تولید که بهتر از محتواهای صفحه اول باشد؟

انجام چنین کاری خوب است اما گاهی اوقات بهتر است شما محتوایی متفاوت از محتواهای صفحه اول گوگل ایجاد کنید. محتوایی که بسیار متفاوت از محتواهای سایت های صفحه اول باشد.

دلیل انجام این کار چیست؟

این کار باعث میشود که شما در نگاه کاربران، نسبت به وب سایت های دیگر متفاوت به نظر برسید و به نوعی خودنمایی کنید. این موضوع میتواند نرخ کلیک، نرخ تبدیل، رنک وب سایت، بازدید و … را افزایش دهد.

مثالی میزنم تا بهتر متوجه شوید. فرض کنید میخواهید مقاله ای را در مورد فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی را بنویسید. حالا با دیدن صفحه اول گوگل متوجه میشوید همه وب سایت ها به یک شکل عمل کرده اند و هیچکدام جلب توجه نمیکند.

حالا نوبت شما است. میتوانید مقاله ای را تحت عنوان “۲۰۰+ فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل” در سایت خود منتشر کنید که کاملا متفاوت و متمایز نسبت به دیگر وب سایت ها است و نظر کاربر را به خودش جلب میکند. چنین محتوا و عنوانی میتواند ورودی سایت شما را به شدت افزایش دهد. پس سعی کنید گاهی اوقات متفاوت باشید تا نتیجه بهتری بگیرید.

استراتژی SEO

برتری

خب مورد اول که متفاوت بودن است گاهی اوقات سخت است و ممکن است شما را کمی آشفته کند. اگر همیشه نمیتوانید مورد اول را در استراتژی سئو وب سایت خود پیاده سازی کنید بهتر از گزینه برتری استفاده کنید. یعنی باید محتوای شما به قدری از نظر اطلاعاتی کامل و بروز باشد که هیچ لینکی در صفحه اول توانایی رقابت با آن را نداشته باشد.

فرض کنید قرار است که در مورد ” 10 شرکت برتر سئو وب سایت ” مقاله ای بنویسید. خب در اینجا شما باید اطلاعات جامع و کاملی درباره هریک از شرکت ها ارائه دهید. علاوه بر بررسی آنها، معایب و مزایا و تجربه استفاده از خدمات آن ها را نیز بنویسید. اگر رقبای شما فقط به صورت خلاصه درباره این شرکت ها نوشته اند، شما باید کاملتر از آنها بنویسید تا بتوانید جایگاه خوبی کسب کنید.

 

گام ششم: به صورت کاملا اصولی بک لینک بسازید

بک لینک یکی از موثرترین راه ها برای افزایش سئو وب سایت شما است. این موضوع را همه منابع معتبر سئو از جمله وب سایت MOZ نیز تایید میکنند. پس شما باید برای ساخت بک لینک کارهایی را انجام دهید.

اما نکته ای نیز وجود دارد: شما باید به گونه ای طبیعی لینک سازی انجام دهید که گوگل و حتی خود کاربران متوجه آن نشوند.

اگر گوگل تشخیص دهد که شما اقدام به خرید بک لینک کرده اید، سایت شما را به طور حتم جریمه میکند. پس چگونه بک لینک بسازیم که طبیعی به نظر برسد؟ باید در سایت های مرتبط و نامرتبط به صورت فالو و نوفالو لینک بسازید که گوگل متوجه خرید لینک توسط شما نشود. قطعا این روش یکی از بهترین استراتژی های سئو خواهد بود.

دلیل انجام این کار کاملا واضح است. اگر قرار باشد که همیشه وب سایت های باکیفیت و خوب یه صورت فالو به شما لینک بدهند، گوگل به وب سایت شما مشکوک خواهد شد. به همین دلیل شما باید در سایت های ضعیف و گاهی اوقات به صورت نوفالو لینک بسازید تا همه چیز طبیعی به نظر برسد. چون گوگل دوست دارد که وب سایت های دیگر به صورت طبیعی به سایت شما لینک بدهند، نه این که شما لینکی خریداری کنید.

نکته بسیار بسیار مهم: اگر وب سایت شما به تازگی راه اندازی شده است، خرید بک لینک و انتشار رپورتاژ آگهی تا 3 ماه اول پیشنهاد نمیشود. در ابتدای کار به تولید محتوا بپردازید، سپس با رتبه گرفتن در نتایج، تبلیغات خود را شروع کنید.

استراتژی لینک سازی سئو

 

گام هفتم: سئو داخلی خود را تقویت کنید.

یکی دیگر از استراتژی های مهم سئو، بهینه سازی محتوا برای سئو است. اگر بخواهیم تمام نکات مربوط به سئو داخلی را برای شما بیان کنیم قطعا در این بخش کوچک مقاله قابل بیان نخواهد بود. مواردی که در این مقاله خواهیم گفت بیشتر مربوط به بخش سئو محتوا خواهد بود.

اگر در مورد چگالی کلمات کلیدی یا نحوه استفاده از کلمات کلیدی در محتوا چیزی نمیدانید بهتر است جستجویی ساده انجام دهید تا در مورد این موضوع اطلاعات کافی به دست آورید.

پیشنهاد میکنیم مقاله سئو محتوا چیست؟ (همه چیز درباره Content SEO) را نیز بخوانید!

بیشتر تمرکز ما در این بخش بر روی لینک سازی داخلی است. لینک سازی داخلی بسیار در رشد سئو وب سایت شما موثر است، البته به شرطی که اینکار را به درستی انجام دهید.

به طور کلی لینک سازی داخلی با این هدف انجام میشود که صفحاتی که رنک و اعتبار بیشتری دارند به صفحات ضعیفتر کمک کنند تا رنک آنها نیز بهبود یابد. البته این یک موضوع کلی است و علاوه بر این لینک سازی داخلی برای موارد دیگری نیز کاربرد دارد.

برای اینکه بهترین صفحات سایت خود را پیدا کنید سری به ابزار سرچ کنسول خود بزنید. بهترین صفحاتی که دارید را انتخاب کنید. این صفحات را همیشه از نظر محتوایی بروز رسانی کنید. بعد از شناسایی صفحات برتر، کافیست به صفحاتی که رنک پایین تری دارند لینک بدهید.

گام هشتم: برای جستجوی کاربر بهینه سازی کنید

هر صفحه ای که در سایت خود میسازید باید با چیزی که کاربر به دنبال آن است منطبق باشد. یعنی اطلاعات و محتوایی باشد که کاربر به دنبال آن است. به عنوان مثال اگر شما مقاله ای با عنوان “آموزش سئو” در سایت خود منتشر کنید و فقط در مورد سئو صحبت کنید و اصطلاحات و مفاهیم آن را آموزش دهید قطعا صفحه هدف کاربر نخواهد بود.

شما باید در صفحه خود علاوه بر توضیح سئو و اصطلاحات آن، نکات فنی و عملی سئو را به کاربر آموزش دهید. کاربری که وارد صفحه سایت شما شود و فقط اصطلاحات و تعاریف را مشاهده کند به طور حتم از سایت شما بیرون خواهد رفت. پس سعی کنید مطابق با کلمه کلیدی خود، کاملترین و مرتبط ترین محتوا را بنویسید.

بهینه سازی برای هدف جستجوی کاربر

گوگل هم با استفاده از الگوریتم های جدید خود متوجه این قضیه میشود و سایت هایی را که هدف جستجوی کاربر را در نظر نمیگیرند در رتبه های برتر قرار نمیدهد. پس بسیار دقت کنید، در استراتژی سئو شما باید هدف کاربر را در نظر بگیرید، زیرا در غیر اینصورت استراتژی های شما بیهوده خواهد بود.

 

گام نهم: ظاهر محتوای شما باید جذاب باشد

معمولا بسیاری از افراد برای طراحی وب سایت و ظاهر محتوای خود اهمیت زیادی قائل نمیشوند.

کمی فکر کنید. حتی اگر محتوای فوق العاده ای داشته باشید اما ظاهر آن بگونه ای باشد که کاربر نتواند آن را بخواند یا جذابیتی برای او نداشته باشد، پس تولید آن چه فایده ای خواهد داشت؟

شاید هم بتوانید به موفقیت هایی برسید اما بخش بزرگی از استراتژی سایت خود را با دست خود نابود میکنید. اگر به سایت های بزرگ نگاهی بیندازید متوجه میشوید که آن ها هم هزینه های بسیاری را برای ظاهر و طراحی وب سایت خود در نظر میگیرند. حتی گاهی اوقات برخی از وب سایت ها در نتایج برتر قرار گرفته اند که محتوای جالبی ندارند اما طراحی جالب آن ها باعث جذب کاربران زیادی شده است.

 

گام دهم: برای صفحات خود لینک بسازید

حالا شاید به یکی از مهم ترین گام های آموزش استراتژی سئو رسیده ایم. باید برای محتواهایی که در سایت خود منتشر کرده اید، وقت بگذارید و لینک بسازید. در حقیقت ما از سه طریق ساده از بین روش های مختلفی که وجود دارد میخواهیم بک لینک بسازیم. در ادامه همراه من باشید.

درخواست ثبت لینک

از طریق صفحات تماس با ما یا ایمیل میتوانید با مدیران دیگر وب سایت ها ارتباط بگیرید و از آنها بخواهید که به وبسایت شما لینک دهند.

باید متن خود را طوری بنویسید که وب سایت مقابل اینطور تصور کند که برند شما بسیار خاص و بزرگ است و اگر به وب سایت شما لینک دهد، در حقیقت یک لینک باارزش را در سایت خود قرار میدهد. پس به متنی که ارسال میکنید بسیار دقت کنید.

تحلیل بک لینک سایت های رقیب

از این روش بسیاری از افراد استفاده میکنند. تاثیر بسیار زیادی هم در افزایش رتبه وب سایت شما دارد. شما میتوانید با استفاده از وب سایت Ahrefs و ابزار Backlink Checker بک لینک های وب سایت رقیب خود را بررسی کنید و در همان وب سایت ها برای خودتان نیز بک لینک بسازید.

سفارش رپورتاژ آگهی

یک از روش های برتر ساخت بک لینک رپورتاژ آگهی است. البته برای رپورتاژ باید هزینه بالایی بپردازید، پس اگر هنوز درآمدی کسب نکرده اید و وب سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید اینکار را به شما پیشنهاد نمیکنیم.

متن رپورتاژ را باید خودتان بنویسید و به طور معمول باید 3 صفحه ای را که قصد دارید به آن لینک بدهید را در محتوا قرار میدهید. حالا باید سایتی که اعتبار و رنک بالایی دارد را انتخاب کنید و با پیشنهاد هزینه ای درخواست رپورتاژ آگهی بدهید.

برای استفاده از رپورتاژ آگهی باید اصولی را رعایت کنید. در غیر اینصورت نه تنها رتبه سایت شما افزایش پیدا نمیکند بلکه ممکن است با جریمه گوگل نیز روبرو شوید.

 

گام یازدهم: برای صفحات خود لینک بسازید

شاید به این موضوع تا به حال دقت نکرده باشید اما باید بدانید که بروز رسانی محتوا نقش کلیدی در بهبود رتبه محتوای شما دارد. بسیاری از صفحاتی که از سایت ما در رتبه های برتر قرار دارد بروز رسانی شده اند و همین بروز رسانی باعث ارتقای این صفحات در نتایج شده است.

اگر میخواهید محتوای سایت خود را تولید کنید به فکر بروز رسانی آن نیز باشید. متن آن را طوری بنویسید که بتوانید در آینده آن را بروزرسانی کنید.

بروز رسانی محتوا موردی است که بسیاری از سئوکارها و متخصصان سئو کمتر به آن توجه میکنند. پس اگر در استراتژی سئو خود بروز رسانی محتوا را هم قرار دهید میتوانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. زیاده روی در بروز رسانی هم توصیه نمیشود.

طی یک مدت زمان معینی باید صفحاتی که قرار است بروز رسانی شوند را تغییر دهید. پس بیش از حد انجام دادن اینکار حتی ممکن است رتبه سایت شما را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا