صفر تا صد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

هرآنچه باید درباره تولید محتوا در شبکه های اجتماعی بدانید را در ادامه این مطلب بخوانید! امروزه کمتر کسی است که با شبکه‌های اجتماعی آشنا نباشد و در آن به فعالیت نپردازد. افراد زیادی روزانه در انواع شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند؛ از این رو بستری فراهم آمده تا افراد بتوانند در این شبکه‌ها به تولید محتوا و معرفی خدمات و محصولات خود بپردازند. با توجه به نوع کسب و کار و مخاطب خود، می‌توانید در انواع شبکه‌ها فعالیت کنید؛ به شرط آن‌که انواع شبکه های اجتماعی را بشناسید و درباره تولید محتوا در آن‌ها اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید. تولید محتوا به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد و می‌توان از یک یا چند روش استفاده و با آن برند خود را به سرتاسر دنیا معرفی کرد.

دلیل اهمیت تولیدمحتوا در شبکه های اجتماعی چیست؟

در گذشته رشد کسب و کارها با پشتوانه مالی قدرتمند صورت می‌گرفت؛ اما امروزه پول تنها عامل پیشرفت کسب و کار نیست. بلکه اینترنت دریچه‌ای ایجاد کرده که همه کسب و کارها از کوچک تا بزرگ، درآمدزایی کنند. شبکه‌های اجتماعی بستری را فراهم آورده‌اند که همه مشاغل بتوانند مشتری جذب کنند و کسب و کارهای نوپا پیام خود را به مخاطبین برسانند. تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی به دلایل زیر اهمیت دارد.

دلیل اهمیت تولیدمحتوا در شبکه های اجتماعی چیست؟

HR Branding

HR Branding محیطی آرام، خاص، پر انرژی و احترام برای نیروی انسانی است که باعث می‌شود افرادی که در سازمان کار می‌کنند، به آن افتخار کنند و برای پیشرفت سازمان و اهداف آن تلاش کنند. HR Branding از فضای مجازی استفاده کرده و نیروهای متخصص را به کار می‌گیرد.

lead generation

بازاریابی لید، اهمیت بالایی برای جذب مخاطب دارد. لید جرنریشن به افراد کمک می‌کند تا مشتریانی که با درصد بالایی خرید می‌کنند را به سمت خود جذب نمایند؛ در واقع پیشنهادی است که در ازای یک ایمیل و اجازه ارسال پشنهدات دیگر به مشتری ارائه می‌شود. به عنوان مثال شما در فضای مجازی فصل اول یک کتاب را به صورت رایگان قرار می‌دهید و افرادی که می‌خواهند سایر فصول را نیز دریافت نمایند، باید شماره تلفن یا ایمیل خود را وارد کنند. از این شماره تلفن یا ایمیل می‌توان برای بازاریابی پیامکی یا ایمیلی استفاده کرد.

برندینگ

به فرایند گسترش، تحقیق و ایجاد ویژگی‌های خاص برای موسسات تجاری که با هدف ارتباط مشتری با خدمات و محصولات صورت می‌گیرد، برندینگ گفته می‌شود. برندسازی به کسب و کار هویت می‌بخشد و باعث می‌شود محصولات و خدمات در ذهن مخاطبین بماند. تولید محتوا به شناخته شدن برند شما کمک فراوانی می‌کند. لحن برند یک روش برای ایجاد ارتباط با مشتری است. انتخاب کلمه و سبک نوشتار، لحن برند را نشان می‌دهند.

 

جایگاه تولید محتوا درشبکه های اجتماعی

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی از جایگاه بالایی برخوردار است و مزایای زیر را برای هر کسب و کار به همراه دارد:

  • افزایش آگاهی از برند
  • بهبود نرخ تعدیل
  • افزایش وفاداری مخاطبین و مشتریان
  • افزایش ترافیک ورودی سایت
  • برقراری ارتباط عمیق با مخاطب
  • بهبود اعتبار برند
  • ایجاد ارزش افزوده
  • انسانی سازی برند
  • رفتارشناسی مشتری

 

شبکه های اجتماعی محلی مناسب برای تولید محتوا

شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای تولید محتوا هستند. زیرا با توجه به دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی برای عموم مردم، تولید محتوا در این شبکه‌ها به اعتبار کسب و کارهای نوپا و بیشتر دیده شدن دیگر کسب و کارها کمک می‌کند. تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی به هزینه و زمان زیادی احتیاج ندارد و برای کسب و کارهای نوپا بهترین گزینه است تا بتوانند بیزینس خود را به دیگران معرفی کنند.

 

محبوب ترین شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا

در کشورهای مختلف، شبکه‌های اجتماعی که بیشترین استفاده را دارند با یکدیگر متفاوت هستند. در ایران اینستاگرام حرف اول را برای تولید محتوا می‌زند؛ در حالی که سایر کشورها از فیسبوک و یوتوب استفاده می‌کنند. به طور کلی شبکه‌های اجتماعی مناسب برای تولید محتوا شامل موارد زیر هستند که باید با توجه به نوع محصول، سلیقه مشتریان و بودجه خود آن‌ها را انتخاب کرده و شروع به برندسازی و فروش محصول کنید.

محبوب ترین شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا

فیس بوک (Facebook)

فیسبوک 2.7 میلیارد کاربر فعال دارد که می‌تواند گزینه اول برای تولید محتوا باشد. شما می‌توانید کاربران هدف خود را بر اساس سن، جنس، موقعیت مکانی، سطح تحصیلات، رفتارهای خرید و… فیلتر کنید. این شبکه به افراد اجازه می‌دهد مخاطبین خود را از طریق آدرس ایمیل و شماره تلفن به طور سفارشی تعیین کنند. ویژگی Facebook’s insights کمک می‌کند کاربرانی که الگوی رفتاری مشابه دارند بتوانند تبلیغات شما را ببینند. البته در ایران افراد کمتری از این شبکه اجتماعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند.

اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام جزو شبکه‌های محبوب برای تولید محتوا در کشور است. با وجود فیلتر اخیر این شبکه، باز هم کاربران ترجیح می‌دهند در این شبکه محصولات و خدمات خود را عرضه کنند. این شبکه اجتماعی توسط فیسبوک خریداری شده و کاربران زیادی دارد. اینستاگرام تقریبا از ویژگی‌های تبلیغاتی فیسبوک بهره می‌برد و از لحاظ بصری عملکرد بهتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارد.

یوتوب (Youtube)

یوتوب یک شبکه اجتماعی عالی برای تولید محتوا است که سقفی برای محتواساز قائل نمی‌شود. محتوای تولید شده در یوتوب قابلیت اشتراک در همه شبکه‌های اجتماعی را دارد. همچنین embed کد ویدیو را می‌توان در سایت‌های دیگر قرار داد. پس از موتور جستجو گوگل، یوتوب با داشتن بیش از 1.8 میلیارد کاربر فعال، پرطرفدارترین سایت دنیا محسوب می‌شود. پس با تولید محتوا در این شبکه می‌توانید حسابی دیده شوید.  همچنین با داشتن شرایطی، می‌توان از این پلتفرم درآمدزایی کرد.

پینترست (Pinterest)

این شبکه مانند اینستاگرام بصری است و به شما اجازه می‌دهد کسب و کار خود را با تصاویر و ویدیو به مخاطبین عرضه کنید. البته باید مواظب باشید محتوا را مطابق با سلیقه مخاطبین خود منتشر کنید.

توییتر (Twitter)

توییتر نیز محل مناسبی برای به اشتراک گذاشتن ترندهای مربوط به کسب و کار است. برای معرفی کسب و کار خود، باید از هشتگ‌های پر طرفدار و داغ برای جذب مخاطب استفاده کنید. توییتر می‌تواند فیدبک کاربران را به شما نشان دهد. به عنوان مثال اگر مخاطبین محتوای شما را نپسندند، واکنش منفی نشان خواهند داد.

 

انواع محتوا در شبکه های اجتماعی

روش‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که با توجه به نوع کسب و کار خود می‌توانید یک یا چند تای آن را انتخاب کنید. انواع محتوا به شرح زیر است:

محتوای متنی

محتوای وبلاگ، راهنما و متون نوشتاری در این دسته جای دارند. محتواهای متنی تخصص شرکت شما را نشان می دهند و به کسب و کار شما شهرت می بخشند؛ اما باید توجه داشته باشید که در سطح اینترنت مقالات وبلاگی زیادی یافت می‌شود و رقابت با آن ها کار سختی است. همچنین نوشتن موضوعات مختلف کار زمان بری است.

اگر بخواهید محتوای جذابی بنویسید، به دنبال موضوعات پر مخاطب باشید. با این روش می‌فهمید مردم دنبال چه سوالاتی هستند و برای نوشتن محتوا، ایده کسب می‌کنید. با نوشتن محتواهای جذاب و منحصر به فرد، می‌توانید بین رقبا دیده شوید.

بهترین بستر برای انتشار این نوع محتوا، لینکدین است که برای محتواهایی با 1500 کلمه یا بیشتر مناسب است. همچنین می‌توانید بخشی از متن را نوشته و لینک مربوط را منتشر سازید. توییتر و اینستاگرام نیز بسترهای دیگر برای تولید محتوای متنی هستند.

محتوای تصویری

تصاویر جزو ارزشمندترین نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و بیشترین میزان انتشار را دارند. مخاطبین محتوای تصویری را بیشتر می‌پسندند و تعامل آن‌ها با برند شما بیشتر می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که تمرکز بیشتری روی تصاویر دارد، رقابت بسیار بالا است و باید از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. این نوع محتوا، آسان‌ترین نوع تولید محتوا است و با تلفن همراه خود می‌توانید عکس‌های با کیفیتی منتشر سازید.

برای تولید محتوای تصویری می‌توانید از همه بسترها استفاده کنید؛ اما پینترست و اینستاگرام پلتفرم‌های بهتری برای اشتراک تصاویر هستند.

محتوای ویدیویی

یکی دیگر از انواع محتوا، محتوای ویدویی است که طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد. امروزه با گسترش تصویر زنده، انتظار مخاطب از محتواهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی تغییر کرده است. ویدیوهای طبیعی و ادیت نشده، حس بهتری به مخاطب القا می‌کنند. از مزایای این نوع محتوا می‌توان به راحت و بی دردسر بودن و استقبال مخاطب اشاره کرد. برای انتشار ویدیو می‌توانید فیسبوک، یوتوب و اینستاگرام را انتخاب کنید.

کتاب الکترونیکی

یکی دیگر از انواع محتوا، کتاب‌های الکترونیک هستند. این کتاب‌ها حجم بیشتری نسبت به مقالات وبلاگی دارند و به شما کمک می‌کنند تخصص خود را به طور دقیق به مخاطب نشان دهید. کسب و کارهای اندکی در این زمینه به تولید محتوا می‌پردازند و رقابت سنگینی وجود ندارد.

برای تولید کتاب الکترونیک مطابق با سلیقه مخاطب، باید زمان زیادی صرف کنید. از طرف دیگر، همه مخاطبین به خواندن کتاب الکترونیکی علاقه‌مند نیستند. برای انتشار این نوع محتوا می‌توانید لینکدین را انتخاب کنید.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک، یکی از قوی‌ترین محتواهایی است که می‌توانید برای افزایش ترافیک استفاده کنید. افراد زیادی دنبال یادگیری مطالب از طریق اینفوگرافیک هستند. اینفوگرافیک‌ها جزو موثرترین رسانه در یادگیری اطلاعات  به شمار می‌روند. برای تولید این محتوا به افراد متخصص که دارای مهارت‌های گرافیکی باشند، نیاز دارید. شبکه‌های فیسبوک و لینکدین برای انتشار این محتوا مناسب هستند.

نظرات مشتریان

قسمت نظرات مشتریان، جزو پایه‌های اساسی بازاریابی است که آن‌ها را در وب سایت‌ها مشاهده می‌کنید. در این بخش نظرات مشتریان به صورت ویدیو یا نوشته بارگذاری می‌شود و مشتریان تجربه‌های خود را در استفاده از محصولات یا خدمات به اشتراک می‌گذارند؛ اما هیچ تضمینی برای مثبت بودن نظرات مشتریان وجود ندارد.

 

دلیل اهمیت شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوایی

امروزه اینترنت گسترش زیادی داشته است و تقریبا همه مردم از آن استفاده می‌کنند. با رشد شبکه‌های اجتماعی و استفاده‌ مردم از این شبکه‌ها، بستری مناسب فراهم آمده تا صاحبان مشاغل بتوانند به معرفی کسب و کار خود بپردازند. با شبکه‌های اجتماعی می‌توانید محصولات و خدمات خود را به سرتاسر دنیا معرفی کنید و باعث پیشرفت و رشد جایگاه خود شوید. به دلیل در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی، نباید از اهمیت آن غافل شد و باید از همه ظرفیت‌های این شبکه‌ها استفاده کرد.

 

عواملی که به بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی کمک می کند

عواملی که به بازریابی در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • انعطاف پذیری در فروش و تجارت
  • آنالیز شبکه‌های اجتماعی
  • داشتن ایده نو برای کسب و کار
  • استفاده صحیح از استعدادها
  • تمرکز روی فروش
  • مشورت با افراد با تجربه

 

سخن پایانی

در گذشته که اینترنت وجود نداشت، کسب و کارهای بزرگ به واسطه سرمایه زیاد می‌توانستند به توسعه کسب و کار خود بپردازند؛ اما مشاغل نوپا شانس زیادی برای موفقیت نداشتند. امروزه اینترنت باعث ایجاد مشاغل جدید شده و به رشد کسب و کارها کمک فراوانی می‌کند. در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی با در دسترس قرار گرفتن در اختیار عموم مردم، دریچه‌ای جدید باز کرده تا همه بتوانند به تولید محتوا و معرفی کسب و کار خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا