آموزش جامع الگوریتم رنک برین [RankBrain Algorithm]

گوگل یک بیزینس است، بنابراین همواره تلاش می‌کند کاربران خود را راضی نگه دارد. رضایت کاربر هم زمانی کسب خواهد شد که نتایج جستجو بتواند بهترین پاسخ را برای نیاز وی ارائه کند. اگر دقت کنید، الگوریتم‌هایی که این موتور جستجو معرفی کرده، اکثرا به دنبال بهبود نتایج SERP هستند. در این میان الگوریتم رنک برین یکی از خلاقانه‌ترین الگوریتم‌هایی است که این شرکت بزرگ طراحی کرده، الگوریتمی که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده است.

در این آموزش قصد داریم یکی دیگر از الگوریتم های رتبه بندی گوگل را معرفی کنیم. چه سئوکار باشید و چه به دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی سایت علاقه مند باشید، آشنایی با RankBrain از نان شب واجب تر است. پس بیایید هرچه سریع‌تر این مطلب را شروع کنیم.

الگوریتم رنک برین چیست؟

Google در 26 اکتبر 2015 به صورت رسمی اعلام کرد که از رنک برین به عنوان یک الگوریتم برای رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. این الگوریتم بر پایه ماشین لرنینگ (یادگیری ماشین) طراحی شده و تلاش می‌کند بهترین نتایج را برای مفهوم جستجو شده توسط کاربر نمایش دهد. از آن جا که هدف نهایی سئو کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو خصوصا گوگل می‌باشد، آشنایی با رنک برین برای سئوکاران بسیار مهم است.

رنک برین از جمله الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل است که با یادگیری مداوم در هر لحظه سعی می‌کند نتایج ظاهر شده را بهتر از قبل ارائه دهد. این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و الگوریتم‌های یادگیری ماشین با هر بار سرچ کاربر دانش خود را افزایش می‌دهد. فرآیندی که روز به روز نتایج را بهبود می‌بخشد.

اجازه دهید اهمیت RankBrain را از زبان خود گوگل نیز بررسی کنیم. یکی از مدیران ارشد این جستجوگر مشهور در یک مصاحبه‌ای به عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی سایت پرداخت. آیا می‌دانید 3 عامل اصلی در اختیار کدام فاکتورها است؟

  • محتوا
  • لینک‌سازی (داخلی و خارجی)
  • رنک‌برین

آشنایی با RankBrain

ترکیب الگوریتم رنک برین و یادگیری ماشین

ما در این مقاله به علم یادگیری ماشین اشاره کردیم. از آن جایی که بسیاری از افراد آشنایی کافی با ماشین لرنینگ و نحوه عملکرد آن ندارند، بنابراین شناخت دقیق این علم خالی از لطف نیست. اما ماشین لرنینگ دقیقا چیست؟ Machine Learning علمی است که کامپیوتر به جای استفاده از کدهای از پیش نوشته شده، خودش سعی می‌کند چیزی را یاد بگیرد. اما ترکیب این علم با سئو چه تاثیری در بهبود نتایج گوگل دارد؟

بیایید یک مثال از الگوریتم رنک برین را بررسی کنیم. تا قبل از رونمایی از این الگوریتم نتیجه دو عبارت (( دانلود فیلم جدید ایرانی )) و (( بارگیری فیلم جدید ایرانی )) با هم متفاوت بود. اما با طراحی چنین ابزاری دیگر نتایج این دو عبارت کلیدی تفاوت چندانی ندارد. دلیل این موضوع تمرکز روی مفهوم اصلی به جای کلمه کلیدی است. به عبارتی ربات گوگل یاد گرفته این دو عبارت در واقع به یک مفهوم اشاره دارند. پس این موتور به جای یافتن سایت‌هایی که کلمه کلیدی را تکرار کرده‌اند، به دنبال صفحاتی است که با مفهوم جستجو شده یکسان باشند.

علاوه بر این مورد فاکتورهای زیادی نظیر رضایت کاربر از سایت، تعامل او با صفحه و بسیاری از موارد دیگر به رنک برین می‌گوید صفحه مدنظر صلاحیت قرار گرفتن در جایگاه فعلی را دارد یا نه. این عوامل در قسمت‌های بعد به طور کامل بررسی خواهد شد.

  • نتیجه گوگل برای عبارت دانلود فیلم جدید ایرانی

مشاهده نتایج جستجو

  • نتیجه گوگل برای عبارت بارگیری فیلم جدید ایرانی

مشاهده نتایج جستجو

  • طبق اصول سئو در سال 2022 دیگر پر کردن صفحه با کلمات کلیدی کاربردی ندارد. بنابراین بهتر است به جای تکرار کلمه کلیدی روی مفهوم کلی صفحه تمرکز کرد.

فاکتورهای مهم در رتبه بندی الگوریتم رنک برین

اکنون شاید این سوال مطرح شود، RankBrain به چه عواملی توجه می‌کند؟ به عبارتی ساده‌تر چه کارهایی باید انجام شود تا متناسب با این الگوریتم رتبه سایت افزایش پیدا کند؟ در ادامه پاسخ مناسبی برای پرسش وجود دارد:

تمرکز بر مفهوم گرایی محتوا

رنک برین به عنوان یکی از الگوریتم های سئو توجه ویژه‌ای بر مفهوم کلی محتوا دارد. پس توصیه می‌شود به جای تولید محتوای زیاد و بی کیفیت، محتوایی منتشر کنید که برای کاربران مفید باشد. ساد بگوییم، محتوای شما باید بتواند چالش‌ها، سوالات و دغدغه‌های کاربر را برطرف کند. بنابراین حتما روی مفهوم صفحات سایت خود وقت بگذارید.

  • یک راهکار عالی برای مفهوم گرایی استفاده از کلمات کلیدی LSI می‌باشد. این مسئله خود به خود باعث پرهیز از تکرار کلمات کلیدی نیز خواهد شد.

جلب رضایت کاربر قبل از ورود به سایت

یکی دیگر از مواردی که باید روی آن تمرکز کنید، مواردی هستند که قبل از ورود کاربر به سایت نظر او را جلب خواهند کرد. آیا طراحی شما ریسپانسیو است؟ آیا به طور مناسب در گوشی موبایل نمایش داده می‌شود؟ سرعت لود بالایی دارد؟ طراحی آن زیبا و کاربرپسند است؟ همه این موارد روی این الگوریتم موثر هستند.

بررسی میزان تعامل کاربر با سایت

RankBrain به طور مداوم صفحات شما را ارزیابی می‌کند و با توجه به میزان تعامل کاربر رتبه شما را مشخص می‌نماید. تعامل کاربر می‌تواند شامل ارسال دیدگاه یا اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی باشد. هر چه این موارد بیشتر باشد، سایت شما نزد رنک‌برین محبوب تر خواهد شد و در نتیجه رتبه بالاتری کسب خواهد کرد.

توجه به رضایت کاربر در زمان جستجو

میزان جلب نظر کاربر در سئو با اصطلاحی به نام CTR اندازه گیری می‌شود. CTR عبارت است از تعداد کل کلیک های دریافتی به تعداد دفعات نمایش داده شده در نتایج. برای این که در این زمینه امتیاز خوبی بگیرید باید روی نگارش عنوان سئو و توضیحات متا کار کنید. همچنین افزودن داده های ساختار یافته می‌تواند به شما کمک کند.

عبارت استفاده شده در لینک‌های داخلی و خارجی

الگوریتم رنک برین با استفاده از انکرتسکت‌های لینک های دریافتی (چه داخلی و چه خارجی ) محتوای صفحه را درک می‌کند. فرض کنید سایتی به صفحه‌ای از سایت شما با انکرتکست ((آموزش زبان)) پیوند ارسال کند. در این شرایط گوگل به کمک الگوریتم خود متوجه می‌شود، مفهوم کلی صفحه درباره آموزش زبان خارجه است.

رعایت استاندارد نگارشی

این فاکتور بسیار ساده است، به جای نوشتن محتوایی سنگین و ادبی، به یک متن ساده اما مفید بسنده کنید. رنک‌برین متوجه می‌شود که شما مقاله را برای کاربر نوشتید یا رتبه گرفتن. پس سعی کنید محتوای خود را برای رضایت کاربر منتشر کنید. چون این خواسته گوگل است.

جمع بندی

الگوریتم رنک برین شاهکار جدید گوگل است که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کند. الگوریتمی که به کمک ماشین لرنینگ همواره در حال یادگیری این است که چه محتوایی به کاربر خود نمایش دهد. اگر تا قبل از رونمایی از این گزینه، گوگل یک موتور شگفت انگیز بود، امروز و به لطف رنک برین گوگل یک موتور جستجوی خارق العاده محسوب می‌شود.

دانستن الگوریتم ها برای هرکسی که میخواهد سایت خود را سئو کند یک امر ضروری است. پیشنهاد میکنم صفحه لیست الگویتم های گوگل را مطالعه کنید تا اطلاعات مفیدی را در مورد الگوریتم های مهم گوگل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا