آموزش جامع الگوریتم فرد [Fred Algorithm]
سالها پیش نتایج گوگل به خوبی امروز نبود. به عنوان مثال ممکن بود عبارتی را در نوار جستجو وارد کنید، اما به جای محتوایی باکیفیت، با صفحهای پر از تبلیغات مواجه شوید. یا تصور کنید برای حل مشکل خود وارد لینک اول نتایج میشدید، اما سایتی که در رنک اول بود، تجربه کاربری ضعیفی داشت. چنین مسائلی یک امتیاز منفی برای موتور جستجو میباشد. گوگل با آگاهی از این موضوع به دنبال روشی برای مقابله با سایتهایی با تبلیغات زیاد و محتوای بیکیفیت بود.
الگوریتم فرد ماحصل تلاشهایی بود که این شرکت برای دور کردن صفحات تبلیغاتی و بی کیفیت از رتبههای برتر داشت. در این مقاله بیشتر با این الگوریتم آشنا میشویم و پی میبریم:
- فرد چیست؟
- روی چه فاکتورهایی حساس است؟
- چه سایتهایی را تحت تاثیر قرار میدهد؟
- چگونه با وجود فرد باید سایت خود را بهینه کنیم؟
بیایید هرچه سریعتر آشنایی با الگوریتم جدید گوگل را شروع کنیم.
الگوریتم فرد چیست؟
Fred Algorithm در سال 2017 توسط گوگل به صورت رسمی معرفی شد. این الگوریتم ماموریت مهمی برای مبارزه با سایتهای متخلف و بی کیفیت برعهده داشت. نگاهی به نتایج امروزی نشان میدهد که فرد تا حدود زیادی توانسته در ماموریت حساس خود موفق باشد. اما این الگوریتم به دنبال چه چیزی است؟
سئو یک روش بازاریابی است که تشابه زیادی با دنیای واقعی ما دارد. همانطور که در دنیای واقعی بسیاری از افراد به دنبال کسب درآمد حلال هستند، افراد زیادی نیز دیده میشوند که قصد دارند با کلاهبرداری و دزدی به اهداف مالی خود نزدیک شوند. این موضوع در سئو نیز دیده میشود. بسیاری از متخصصین به دنبال بهینه سازی سایت با روشهای اصولی هستند. اما در این میان افرادی قصد دارند با تکنیکها و روشهای خلاف قانون (کلاه سیاه) به رتبه برتر دست پیدا کنند.
اما همانطور که پلیس افراد خلاف کار را در دنیای واقعی جریمه میکند، گوگل هم نیاز به مامورانی دارد تا با انواع روشهای کلاه سیاه مبارزه و متخلفین را جریمه کند. الگوریتم فرد یکی از مشهورترین ماموران گوگل برای این مبارزه میباشد.
- Fred به دنبال جریمه سایتهایی با تبلیغات زیاد و بی کیفیت است تا نتایج جستجو همچنان برای کاربران جذابیت داشته باشد.
Fred Algorithm چه فاکتورهایی را مورد ارزیابی قرار میدهد؟
الگوریتم Fred مشابه مامور اداره آگاهی تمام روشهایی که خلاف قوانین گوگل باشد را بررسی میکند تا آنها را جریمه کند. در واقع این الگوریتم کوچکترین روشهای کلاه سیاه را نیز شناسایی میکند و با آن برخورد مینماید. با این حال فرد روی برخی از عوامل حساسیت بیشتری دارد. بیایید برخی از مهمترین مواردی که فرد روی آن تمرکز کرده را بررسی کنیم:
تبلیغات نامتعارف و زیاد
یکی از مواردی که الگوریتم فرد حساسیت زیادی روی آن دارد، تبلیغات بیش از اندازه و نامتعارف است. قطعا هیچ کاربری نمیخواهد با صفحاتی پر از نوتیفیکیشین و پاپ آپ تبلیغاتی مواجه شود، چرا که این صفحات بیش از هر چیز دیگری آزار دهنده هستند. گوگل نیز با هدف افزایش رضایت کاربر به فرد دستور داده تا چنین صفحاتی را از رتبه بندی محو کند. بنابراین اگر صفحات سایت شما پر از لینکهای تبلیغاتی باشند، نباید به جایگاه بالا در نتایج امیدوار باشید.
محتوای بیکیفیت و بی هدف
گوگل همواره کاربران را تشویق به تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند میکند. در این میان برخی از متخصصین سئو اقدام به ایجاد صفحات متعدد و بی کیفیت میکنند. صفحاتی که معمولا جایگزین یک محتوای جامع و مفید بوده و به بخشهای کوچکتری تقسیم شدهاند. اما ویژگی چنین محتوایی چیست؟ چنین محتوایی طول کمی دارد و نمیتواند به سوالات و چالشهای کاربران پاسخ دهد. برای مبارزه با این شیوهی تولید محتوا فرد روی کار آمده است.
تجربه کاربری ضعیف
طراحی UX بسیار مهم است و اتفاقا یکی از فاکتورهایی است که الگوریتم Fred وسواس زیادی روی آن دارد. تجربه کاربری خوب باعث میشود کاربر پس از ورود به سایت از آن خارج نشود و بتواند به بخشهای مختلف دسترسی مناسبی داشته باشد. بنابراین اگر وبسایت شما روی این زمینه کار نکرده باشد، باید منتظر جریمه فرد بمانید.
لینک سازی با انکرتکست نامرتبط
لینک سازی با روشهای اسپم یکی از بدترین اشتباهاتی است که سئوکاران انجام میدهند. از نظرFred Algorithm لینک سازی با انکرتکستهای نامرتبط تنها باعث فریب کاربران خواهد شد. بنابراین گوگل در به در به دنبال روشی بود تا لینک هایی با متن نامرتبط را شناسایی و جریمه کند. به عنوان مثال تصور کنید شما روی لینکی با انکرتکست آموزش زبان کلیک کنید و با صفحهای درباره خرید تایر خودرو مواجه شوید. با وجود فرد این موضوع به ضرر کسبوکارتان خواهد بود.
چه سایتهایی تحت تاثیر الگوریتم Fred هستند؟
بگذارید خیال شما را راحت کنم، هر سایتی که به دنبال تولید محتوای بی هدف، تبلیغات نامتعارف، لینک سازی با انکرتکستهای نامرتبط و … باشد، به طور حتم توسط این الگوریتم شناسایی خواهد شد. با این حال نتایج تحقیقات نشان داده که فرد روی کسبوکارهایی که با مسائل مالی و جانی در ارتباط مستقیم هستند، تاثیر بیشتری دارد. به عنوان مثال فرد یک وبسایت حوزه سلامت را بیشتر از یک سایت ورزشی مورد آنالیز قرار میدهد.
بهینه سازی سایت همراستا با فرد الگوریتم
بدون شک اگر شما خلافی مرتکب نشوید، پلیس با شما هیچ کاری نخواهد داشت. Fred Algorithm نیز همین نقش را دارد. تا زمانی که در سایت خود جرمی مرتکب نشوید، این مامور گوگل جریمهای برایتان در نظر نمیگیرد. با این حال رعایت برخی از نکات میتواند مسیر دوستی با این الگوریتم را بیش از پیش هموار کند. برای سئو همراستا با فرد نکات زیر را رعایت کنید:
- تولید محتوای باارزش و مفید
- انتشار صفحاتی با کمترین میزان تبلیغات
- Disallow کردن لینکهای اسپم و نامرتبط
- تمرکز روی تجربه کاربری سایت
نتیجه گیری
الگوریتم فرد مامور جدید گوگل است که در خیابانها (نتایج) گوگل پرسه میزند تا سایتهای متخلف را شناسایی کند. این الگوریتم با پنالتی کردن سایتهایی که از روشهای کلاه سیاه استفاده میکنند، نتایج جستجو را بهبود میبخشد. اگر امروز نتایج گوگل دارای صفحاتی غیر تبلیغاتی، با تجربه کاربری بالا، دارای محتوای غنی و … هستند، باید از فرد تشکر کنیم. چرا که اگر زحمات بی وقفه این الگوریتم نبود امروزه با نتایجی بی کیفیت و اعصاب خورد کن مواجه بودیم که وبگردی را به فرآیندی نامناسب بدل کرده بود.
حالا که تا انتهای این مقاله همراه من بودید، پیشنهاد میکنم صفحه جامع آشنایی با الگوریتم های گوگل را نیز بخوانید.