آموزش جامع الگوریتم E-A-T | بررسی [EAT Algorithm]
الگوریتم E-A-T یک سیگنال مهم برای بهبود سئو سایت محسوب میشود. اگر متخصص سئو باشید یا حداقل اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید، حتما میدانید که سئو خارج از صفحه چقدر در رتبه سایتتان تاثیرگذار است. اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد، این است که بدانیم این بخش از سئو تنها محدود به لینک بیلدینگ و فعالیت در شبکههای اجتماعی نیست. اخیرا گوگل با معرفی الگوریتمی به نام Eat توانسته باز هم نتایج جستجو را بهبود ببخشد. الگوریتمی که بیشتر روی جنبههای خارج از سایت تمرکز کرده است.
- Eat چیست؟
- چه نقشی در سئو دارد؟
- برای بهینه سازی سایت مطابق این فاکتور چه کارهایی باید انجام داد؟
- …
در این مقاله قرار است به تمام چالشهای ذهنی شما درباره الگوریتم EAT پاسخ دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.
الگوریتم E-A-T چیست؟
الگوریتم ایت چیست؟
EAT در واقع معیاری برای سنجش میزان کیفیت محتوای سایت است. با گسترش کسبوکارهای اینترنتی و فراگیر شدن تولید محتوا، به خصوص محتوای متنی، بسیاری از کاربران از گوگل برای حل مشکلات خود استفاده میکنند. ارائه مطالب بی کیفیت و بعضا نادرست در نگاه اول مسئله مهمی نیست.
- فرض کنید کاربری با جستجوی ((خرید گل سانسوریا)) وارد سایت شما شود. اکنون با قسمتی از محتوای سایت شما مواجه میشود که نوشته شده: ((سانسوریا به طور معمول حدود 30 سال عمر میکند.)) هرچند این اطلاعات اشتباه است، اما خسارت مالی یا جانی به کاربر وارد نمیکند.
اما زمانی که پای خسارات مالی یا جانی کاربر در میان باشد، به هیچ وجه نباید ریسک کرد. الگوریتم EAT برای همین منظور طراحی شده است تا با بررسی کیفیت، تخصص و میزان اعتماد پذیری وبسایت شما را رتبه بندی کند. بنابراین اهمیت این الگوریتم در برخی از کسبوکارها بیشتر است، از جمله حوزه سلامت و درمان.
- اکنون تصور کنید فردی دچار کاهش فشار خون شده باشد. این فرد احتمالا با جستجوی عبارتی مثل ((افزایش فشار خون در خانه)) تصمیم میگیرد تا مشکلش را برطرف کند. اما اگر سایت مربوطه محتوای نادرستی منتشر کرده باشد چه؟ مثلا فرض کنید این جمله یکی از تیترهای سایت مربوطه باشد: ((خوردن ماست روشی سریع برای افزایش فشار خون)). این موضوع قطعا خطرناک است.
- گوگل با هدف جلوگیری از خسارات جانی و مالی در مارس 2019 از EAT به عنوان الگوریتمی برای سنجش کیفیت سایت رونمایی کرد.
مفهوم دقیق Eat چیست؟
اگر با عبارت انگلیسی EAT آشنا شوید، در واقع راه بزرگی برای همسویی با این الگوریتم برداشتهاید. EAT دقیقا به چه معناست و به چه اصولی پایبند میباشد؟ این موضوعی است که در ادامه این مطلب به آن میپردازیم. اما قبل از آن بد نیست بدانید EAT مخفف 3 عبارت زیر است:
Expertise | تخصص |
Authoritativeness | اعتبار |
Trustworthiness | اعتماد |
اکنون به بررسی هر 3 کلمه از الگوریتم E-A-T میپردازیم:
مفهوم دقیق Eat چیست؟
تخصص (Expertise)
تخصص به عبارتی تخصص نویسنده یا تولید کننده محتوا است. در واقع گوگل تمایل دارد محتوای هر سایت به دست متخصص همان حوزه نوشته شود تا درصد خطا به کمترین میزان ممکن برسد. به عنوان مثال تولید محتوای یک سایت ورزشی بهتر است به دست یک مربی ورزشی انجام شود. یا مثلا اگر پرستار، پزشک یا دکتری محتواهای آموزش پزشکی منتشر کند، نزد گوگل ارزش بیشتری خواهد داشت. شاید برایتان جالب باشد که الگوریتم EAT چگونه به تخصص نویسنده پی میبرد؟ برای این کار گوگل به اسناد و مدارکی که از نویسنده در دسترس است، توجه خواهد کرد.
اعتبار (Authoritativeness)
به قول قدیمیها هیچ ماست فروشی نمیگوید ماست من ترش است. زمانی که بحث اعتبار در میان باشد، قطعا هیچ چیز دست شما نیست. گوگل اعتبار شما را از سایتهای دیگر بررسی خواهد کرد. این دقیقا مشابه دنیای واقعی است. زمانی که قصد خوردن غذا در رستورانی تازه تاسیس را دارید، آیا از صاحب رستوران نظر میخواهید یا از مشتریها و افراد دیگر؟ اما باز هم سوالی که مطرح میشود این است که چگونه اعتبار سایت شما توسط گوگل اندازه گیری میشود. این کار به سادگی و با بررسی بک لینکهای دریافتی و منشنهای بدون لینک میسر است.
اعتماد (Trustworthiness)
یکی دیگر از شاخصهای ارزیابی الگوریتم E-A-T میزان اعتمادپذیری است. این شاخص به گوگل نشان میدهد آیا کسبوکار شما قابل اعتماد است یا نه؟ البته جلب اعتماد گوگل فرآیند بسیار پیچیده و سختی است، اما ارزش صرف وقت را دارد. برای جلب اعتماد گوگل موارد زیادی را باید در پیش بگیرید. به عنوان مثال عدم انتشار محتوا کپی، درج آدرس دقیق کسبوکار، درج نماد اعتماد الکترونیک برای سایت فروشگاهی، لینک دهی به منابع معتبر، نوشتن صفحه قوانین و مقررات و بسیاری از موارد دیگر باعث اعتماد هرچه بیشتر گوگل خواهد شد.
تکنیک بهبود Eat در سئو چیست؟
برای حرکت در مسیر الگوریتم EAT استراتژیهای زیادی وجود دارد. با این حال اگر به دنبال سئو سایت مطابق این الگوریتم جدید هستید، بهتر است این 3 استراتژی را حتما در پیش بگیرید. چرا که این موارد بیشترین تاثیر را در بهبود EAT دارند:
دریافت منشن و لینک از سایتهایی با اتوریتی بالا
تقریبا هر کارشناسی میداند دریافت بک لینک از سایتهای معتبر چه ارزش بالایی دارد. اما اخیرا یکی از متخصصین گوگل اعلام کرد که گرفتن بک لینک و منشن بدون لینک تاثیر بسزایی در EAT خواهد داشت. این جمله به خوبی بیان میکند که منشن شدن نام برند در سایتهایی با اتوریتی بالا چقدر مفید است.
دریافت لینک از سایتهایی که از سایتهای معتبر لینک گرفتهاند
الگوریتم E-A-T ضمن این که ارزش بالایی برای لینک های خارجی از سایت معتبر در نظر گرفته، فاکتورهای دیگری نیز برای سنجش ارزش لینک دارد. به عنوان مثال دریافت لینک از سایت معتبر ورزش 3 مفید است، اما اگر از سایت کوچکتری لینک بگیرید که قبلا از ورزش 3 لینک گرفته باشد، باز هم ارزش زیادی به صفحه شما منتقل خواهد شد.
جمع آوری نظرات مثبت آنلاین
برای ارزیابی کیفیت، گوگل حتی به نظرات آنلاین کاربران نیز توجه میکند. تصور کنید بسیاری از کاربران در فضای آنلاین دیدگاه بدی به برند شما داشته باشند. در این شرایط چرا گوگل باید شما را در رتبه 1، 2 یا 3 قرار دهد؟ البته تنها نظرات آنلاین مهم نیست، بلکه جوایز و دستاوردهای برند شما نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین روی نظرات مثبت برندتان کار کنید.
نتیجه گیری
الگوریتم EAT با بررسی کیفیت سایت در نظر دارد تا کاربران را از خطرات جانی و مالی دور نگه دارد. این مهم با توجه به 3 پارامتر تخصص، اعتبار و میزان اعتماد صورت میگیرد تا سایتها در رتبه بندی به جایگاه مناسب خود برسند.
دانستن نحوه عملکرد الگوریتم ها به شما کمک میکند تا سایت خود را سریعتر سئو کنید، بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما صفحه جامع الگوریتم های گوگل را بخوانید.