آموزش جامع الگوریتم برت [Bert Algorithm]

الگوریتم برت با هدف درک بهتر زبان کاربر طراحی شده است. تا پیش از معرفی این الگوریتم گوگل در درک بسیاری از کوئری‌های جستجو شده ناتوان بود. کوئری‌هایی که اکثرا یا به زبان محاوره نزدیک بودند یا این موتور جستجو به طور دقیق قادر به برداشت مفهوم اصلی آن نبود. در این زمان BERT به عنوان یک الگوریتم تکاملی وارد عمل شد تا با درک بهتر برخی از جستجوها نتایج را به نوعی سامان ببخشد.

  • الگوریتم Bert چیست؟
  • چه نتایجی را دستخوش تغییر می‌کند؟
  • چگونه پا به پای این الگوریتم حرکت کنیم؟
  • و بسیاری از موارد دیگر

اجازه دهید پس از آشنایی با BERT Algorithm به سوالاتی که پیرامون این الگوریتم وجود دارد، پاسخ دهیم.

الگوریتم برت چیست؟

الگوریتم برت چیست؟

برت راهکار جدید گوگل برای درک هرچه بهتر زبان انسان است. تا پیش از این گوگل به خوبی قادر به شناخت کوئری‌های ساده بود، اما زمانی که عبارت جستجو شده کمی طولانی تر می‌شد، نتایج چندان جالب توجه نبود. به عبارتی در عبارت‌های کلیدی طولانی نتایج با هدف جستجوی کاربر تطابق نداشت. به همین دلیل مدیران این شرکت تصمیم گرفتند اقدام به راه اندازی الگوریتمی به نام برت کنند. به کمک Bert گوگل درک عمیق‌تری از عبارات جستجو شده دارد.

Bidirectional Encoder Representations from TransformersBERT
  • برت الگوریتمی است که به گوگل کمک کرد تا درک بهتری از زبان کاربر داشته باشد؛ به خصوص در کلمات کلیدی بلند.

اما چرا این ابزار بیشتر روی کیوردهای بلند تاثیر می‌گذارد. شاید درک نادرست و البته کمبود محتوا در کلیدواژه‌های لانگ تیل دلیل اصلی این موضوع باشد. بیایید با ذکر یک مثال نحوه کار این ابتکار جدید گوگل را بررسی کنیم. پس اجازه دهید به دنیای قبل از برت سفر کنیم:

  • ابتدا جستجو را با عبارتی نظیر مهاجرت به آلمان آغاز می‌کنیم. در این جستجو نتایج دارای صفحاتی است که هر یک به ارائه مطالبی جامع درباره نحوه مهاجرت، مدارک لازم برای مهاجرت و بسیاری از موارد دیگر درباره مهاجرت به آلمان پرداخته‌اند.
  • اکنون اگر این عبارت را وارد می‌کردیم، چه اتفاقی رخ می‌داد: مهاجرت به آلمان از ارمنستان.

تا پیش از معرفی الگوریتم Bert قطعا با موضوعاتی نظیر مهاجرت به آلمان، مهاجرت به ارمنستان یا چنین مواردی مواجه می‌شدید. خوشبختانه پس از رونمایی از برت این مشکل برطرف شده است. چرا؟ چون که این الگوریتم درک کاملی از زبان انسان دارد و در حال حاضر حتی قادر است حروف اضافه از/به را از هم تفکیک کند. در واقع اکنون نتایج با هدف کاربر از جستجو تطابق بیشتری دارد.

درک بهتر گوگل از کاربر با BERT Algorithm

Bert چیست

بدون اغراق الگوریتم برت برنامه‌های متفاوتی برای درک زبان کاربر در نظر دارد. در واقع این الگوریتم تک بعدی نیست و می‌تواند در بسیاری از جوانب به کاربر و موتور جستجو کمک کند:

درک عمیق کلمات و سوالات

اگر یادتان باشد در پاراگراف قبل یک مثال درباره سرچ ((مهاجرت به آلمان)) زده شد. این مثال به خوبی یکی از برنامه‌های برت را نمایش می‌دهد. الگوریتمی که به وجود آمده تا معنی دقیق کوئری وارد شده را استخراج کند. همین موضوع باعث می‌شود تا نتایج جستجوی کلمات دم بلند با دقت بیشتری ارائه شود. بنابراین امروزه گوگل به لطف برت توانایی تشخیص تفاوت میان ((سفر به رشت)) و ((سفر از رشت)) را دارد.

  • نکته: البته این در صورتی است که محتوای مناسبی برای ارائه باشد.

فهم زبان محاوره

زبان محاوره همان زبانی است که ما با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم. وقتی دوستتان را می‌بینید از او می‌پرسید ((چگونه از آمازون خرید کنم؟)) یا ((چجوری از آمازون خرید کنم؟)). این همان زبان محاوره است که گوگل با معرفی الگوریتم Bert قدم بلندی برای نزدیک شدن به آن برداشته است. زبانی که در آینده می‌تواند بسیار مهم باشد. حتما می‌دانید که جستجوهای صوتی در حال افزایش است. خب اگر بخواهید با مکالمه چیزی را سرچ کنید، قطعا از زبان محاوره استفاده می‌کنید. این نشان می‌دهد گوگل جلوتر از هر کسی به فکر این موضوع بوده است.

شناسایی کلمات مشابه

برخی از عبارات در زبان‌های مختلف چند معنی می‌دهند. مثلا کلمه انگلیسی row را در نظر بگیرید. این کلمه با 2 ترجمه صف و دعوا بازگردانی می‌شود. اما اگر یک مترجم بخواهد آن را در یک متن ترجمه کند، کدام کلمه را در نظر می‌گیرد؟ درست است. باید به کلمات دیگر جمله دقت کند. به عنوان مثال وجود کلماتی مانند نانوایی در جمله نشان می‌دهد به احتمال زیاد row در معنای صف به کار رفته باشد. جالب است بدانید این موضوع برای هوش مصنوعی برت نیز به کار برده شده است. تا قبل از این الگوریتم شاید با سرچ عبارت خرید شیر با تصاویر شیر حیوان مواجه می‌شدید. اما اکنون نتایج در تسخیر فروشگاه‌های لبنیاتی قرار دارد.

تشخیص کلمات اشتباه

حتی اگر کاربردهای دیگر الگوریتم برت را را حس نکرده باشید، این قابلیت بسیار ملموس است. چرا که هر روز ممکن است برای شما پیش بیاید. فرقی نمی‌کند در حال جستجوی یک برند ورزشی هستید، یا قصد دارید یک خانه در شمال شهر پیدا کنید. کافی است یک کلمه را به اشتباه تایپ کنید. در این صورت برت با نمایش صحیح املای کلمات شما را برای یافتن موضوعات بهتر راهنمایی می‌کند.

بهینه سازی سئو با الگوریتم Bert

پس از رونمایی از BERT Algorithm بسیاری از متخصصین سئو به دنبال این بودند که چگونه باید فرآیند سئو را همراستا با این الگوریتم پیش ببرند. در این مورد دنی سالیوان یکی از چهره‌های برتر موتور جستجوگر گوگل اعلام کرد:

  • برای بهینه سازی برت به دنبال روش خاصی نگردید. چرا که ما این الگوریتم را تنها برای درک بهتر زبان کاربر طراحی کرده‌ایم تا موتور جستجوی ما هوشمندتر عمل کند.

چنین جملاتی می‌تواند نشان دهد برت نتایج جستجو را تغییر می‌دهد، اما برای همراستایی با آن باید مانند سابق روی تولید محتوای باکیفیت و البته هدف جستجوی کاربر تمرکز کرد.

نتیجه گیری

الگوریتم برت برای درک بهتر زبان محاوره کاربر در سال 2019 معرفی شد. اگر چه BERT روی تمام نتایج جستجو تاثیر نمی‌گذارد، اما توانسته رضایت کاربر را بیش از پیش جلب کند. الگوریتمی که به دنبال فهم دقیق چیزی است که کاربر وارد نوار جستجو می‌کند تا پاسخ‌های نمایشی دقیقا متناسب با هدف وی از جستجو باشد. اگر تا دیروز گوگل در ارائه پاسخ برای کلمات طولانی ناتوان بود، امروز زمان آن رسیده تا حتی کوچکترین تفاوت در بین دو کوئری توسط این موتور جستجو تشخیص داده شود و هدف کاربر شناسایی گردد.

در پایان پیشنهاد میکنم از صفحه الگوریتم های گوگل بازدید کنید تا اطلاعات کاملی از همه الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا